logo

تناقض‌ در سیاست های حریم شخصی واتس اپ

منبع
گجت نيوز
بروزرسانی
تناقض‌ در سیاست های حریم شخصی واتس اپ

گجت نيوز/ شفاف‌سازي تازه‌اي درباره سياست هاي حريم شخصي واتس اپ منتشر شده تا کاربران بدانند چه اطلاعاتي با فيسبوک به اشتراک گذاشته مي‌شوند که البته خود با سياست‌هاي اين برنامه تداخل دارد.

فيسبوک در هفته‌هاي آغازين سال ۲۰۲۱ استارت خوبي نداشته و البته سال ۲۰۲۰ نيز براي اين کمپاني چندان خوب به پايان نرسيد. به تازگي با تنظيم سياست هاي حريم شخصي واتس اپ اين محصول مورد اعتماد و قديمي نيز متزلزل شده و يکي از زير مجموعه‌هاي پر مخاطب و پر درآمد فيسبوک در لبه پرتگاه قرار گرفته است. در حالي که بسياري از کاربران در سراسر دنيا اين برنامه را ترک کرده و به سراغ برنامه‌هاي جايگزين نظير سيگنال و تلگرام رفته‌اند، واتس اپ دست به انتشار بيانيه جديدي تحت عنوان سوالات متداول يا همان «FAQ» منتشر کرده تا به کاربران بگويد چه داده‌هايي با فيسبوک به اشتراک گذاشته نمي‌شوند.

اين اتفاقات در حالي رخ مي‌دهند که واتس اپ پيش از اين وعده داده بود اطلاعات خصوصي کاربران به دست هيچ سازمان و نهادي نخواهد افتاد و حالا خود مي‌گويد اطلاعات کاربران را در اختيار شرکت مادر يعني فيسبوک قرار مي‌دهد. با انتشار اين سوالات متداول برخي از سوالات کاربران پاسخ داده شده اما همچنان سوالات زيادي از سوي کاربران و اهالي تکنولوژي بدون پاسخ باقي مانده‌اند.

به اشتراک گذاشتن اطلاعات کاربران با فيسبوک شوکه‌کننده است اما اگر بدانيد شرکت‌هاي ثالث ديگر، مانند شرکت‌هاي ديگر زير مجموعه فيسبوک نيز به اين اطلاعات دسترسي خواهد داشت حتما بيشتر شگفت‌زده خواهيد شد. آنچه کاربران را بيش از پيش خشمگين مي‌کند اجبار واتس اپ به پذيرش سياست هاي حريم شخصي خود است و در صورتي که با اين قوانين جديد موافقت نکنيد امکان استفاده از برنامه را نخواهيد داشت. واتس اپ هم ظاهرا به ضرب‌المثل «جلوي ضرر را هرجا بگيري منفعت است» اعتقاد داشته و علي‌رغم از دست دادن انبوهي از کاربران، سعي دارد با انتشار بيانيه سوالات متداول جديد کمي از وخامت اوضاع بکاهد.



در اين بيانيه واتس اپ مي‌گويد پيام‌هاي خصوصي، مکالمات و موقعيت مکاني به اشتراک گذاشته شده نه در دسترس فيسبوک و نه واتس اپ قرار نخواهند گرفت. همچنين شماره تلفن مخاطبانتان نيز با فيسبوک مبادله نخواهند شد و همانند سابق مي‌توانيد به ارسال پيام در واتس اپ ادامه دهيد.

متاسفانه بيانيه واتس اپ به آنچه که با فيسبوک به اشتراک گذاشته مي‌شود اشاره‌اي نکرده و اين باعث مي‌شود تا پاسخ اين سوال به حدس و گمان کاربران واگذار شود. هنوز حجم زيادي از اطلاعات باقي مانده‌اند که نحوه برخورد واتس اپ با آن‌ها نامشخص بوده و ممکن است کاربر تمايلي به افشاي آن‌ها نداشته باشد.

با وجود انتشار اعلاميه درباره سياست هاي جديد حريم شخصي واتس اپ اما وبسايت XDA مي‌گويد اين سوالات متداول با سياست‌هاي حريم خصوصي واتس اپ تداخل دارد. براي نمونه در سوالات متداول گفته شده موقعيت مکاني به اشتراک گذاشته شده قابل مشاهده توسط واتس اپ نيست و فيسبوک هم نمي‌تواند به اين اطلاعات دسترسي داشته باشد اما طبق سند قانوني سياست هاي حريم شخصي واتس اپ، هر دو کمپاني مي‌توانند اين اطلاعات را در اختيار داشته باشند. متاسفانه در دادگاه و از لحاظ قانوني آنچه اهميت دارد و به آن استناد مي‌شود، سند سياست‌هاي حريم شخصي خواهد بود و نه سوالات متداول. بنابراين مي‌توانيم بگوييم واتس اپ مي‌خواهد به هر قيمتي از ريزش شديد کاربرانش جلوگيري کند.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره