برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

محقق هوش مصنوعی زیر ذره‌بین گوگل

منبع
مهر
بروزرسانی
محقق هوش مصنوعی زیر ذره‌بین گوگل

مهر/ گوگل در حال تحقيق در مورد عملکرد يکي از محققان هوش مصنوعي خود است که مدعي است اطلاعات حساسي را از اين شرکت به بيرون درز داده است.

حساب کاربري متعلق به اين کارمند در گوگل براي استخراج هزاران فايل و به اشتراک گذاري آنها در خارج از شرکت مذکور مورد استفاده قرار گرفته است.

اين کارمند که مارگارت ميشل نام دارد، يکي از مديران ارشد واحد اخلاق هوش مصنوعي در گوگل است و اگر چه هنوز از گوگل اخراج نشده، اما به وي گفته شده که طي روزهاي آينده حق استفاده از ابزار کاري خود را در گوگل ندارد.

ماه گذشته يکي ديگر از محققان برجسته هوش مصنوعي به نام تيمنيت گبرو از اين شرکت اخراج شد. گوگل ابتدا ادعا کرد علت اخراج وي نگارش مقاله‌اي مشترک در مورد پيشرفت‌هاي هوش مصنوعي گوگل بدون اجازه و هماهنگي اين شرکت بوده، اما پس از مدتي مشخص شد وي به دليل انتقاد از رفتارهاي تبعيض‌آميز گوگل در قبال رنگين پوست‌ها و اقليت‌هاي نژادي اخراج شده است.

گوگل در بيانيه‌اي در مورد برخورد اخير با يکي از کارکنان خود گفته است: سيستم امنيتي ما به طور خودکار حساب کاربري کارمنداني که به دنبال انتقال اطلاعات حساس به خارج از گوگل باشند را قفل مي‌کند و در مورد اخير هم همين اتفاق افتاده است.

در عين حال کارشناسان مستقل مطمئن نيستند که گوگل در اين زمينه صداقت داشته باشد. ميشل قبلاً در حساب توئيتري خود از تلاش‌هاي گبرو حمايت کرده و از گوگل و برخي شرکت‌هاي فناوري ديگر به علت تبعيض‌هاي جنسيتي و نژادي و غيره انتقاد کرده بود.

وي روز سه شنبه در توئيتي از ساندر پيچاي مدير عامل گوگل به علت اعمال تبعيض بر عليه زنان سياه پوست نيز انتقاد کرده بود. گبرو که خود زني سياه پوست است با ميشل در گروه اخلاق هوش مصنوعي گوگل همکار بوده و قبلاً اعلام کرده بود اگر گوگل به نظرات وي احترام نگذارد از اين شرکت خواهد رفت. گوگل دسترسي گبرو به ايميل شرکتي وي را مسدود کرده و مدعي استعفاي وي شده است.

هزاران نفر از کارمندان گوگل، دانشگاهيان و سايرين با امضاي نامه‌اي سرگشاده از گبرو و ديدگاه‌هاي وي حمايت کرده‌اند. پس از اين رويداد، پيچاي از نحوه رسيدگي به اين موضوع توسط گوگل عذرخواهي کرد و از بررسي و تحقيق در اين زمينه خبر داد.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره