نماد آخرین خبر

محققان برای ربات‌ها مغز طراحی می‌کنند

منبع
انتخاب
بروزرسانی
محققان برای ربات‌ها مغز طراحی می‌کنند

انتخاب/ محققان در حال ساخت مغزي سفارشي براي ربات‌ها هستند تا آن‌ها را سريع‌تر،قوي‌تر و نسبت به محيط اطراف آگاه‌تر کنند. گروهي از موسسه فناوري ماساچوست (MIT) و هاروارد ادعا مي‌کنند تراشه‌هاي رايانه‌اي خاص آن‌ها به ربات‌ها کمک مي‌کند تا توانايي فيزيکي بالاي خود را با در نظر گرفتن طرح دقيق فيزيک ماشين آلات دريابند؛ همان کاري که مغز انسان انجام مي‌دهد.

سابرينا نيومن(Sabrina Neuman) ، محقق ارشد آزمايشگاه علوم رايانه‌اي و هوش مصنوعي موسسه فناوري ماساچوست مي‌گويد: "موتورها سريع و قدرتمند هستند" اين چيزي است که در ذهن يک ربات مي‌گذرد.

با در نظر گرفتن تنظيمات سخت افزاري ربات‌ها مثل طرح فيزيکي و توانايي تشخيص آن‌ها، اين تراشه‌ها به ربات‌هاي انسان نما کمک مي‌کنند تا تعاملي طبيعي‌تر با انسان‌ها داشته باشند و فعاليت‌هايي که پيش از اين ممکن نبود را انجام دهند.

دکتر نيومن مي‌گويد: اين ربات‌ها مي‌توانند در بيمارستان‌ها به عنوان کادر درمان نيز براي بيماري‌هايي که بسيار واگيردار هستند مورد استفاده قرار گيرند.

برايان پلانچر(Brian Plancher) از دانشگاه هاروارد و از نويسندگان مقاله مي‌گويد: براي اينکه ربات‌ها در چنين زمينه‌هايي مورد استفاده قرار گيرند و در محيط‌هاي پوياي اطراف انسان‌ها فعاليت کنند بايد بتوانند خيلي سريع فکر کنند و واکنش نشان بدهند. الگوريتم‌هاي کنوني نمي‌توانند بر روي سخت افزار واحدهاي پردازش مرکزي(CPU) موجود اجرا شوند.

ايده اين تراشه‌هاي به خصوص که براي يک سخت افزار خاص طراحي شده‌اند جديد نيست، آيفون در حال حاضر از آنها استفاده مي‌کند اما در حال حاضر ربات‌هاي مدرن به تراشه‌هاي استاندارد سخت افزاري براي عملکرد نياز دارند.

اين رويکرد جديد که محاسبات روبومورفيک(robomorphic) ناميده مي‌شود، به دکتر نيومن و تيمش اجازه داد تراشه‌اي طراحي کنند که عملکرد آن هشت برابر سريع‌تر از پردازنده مرکزي معمولي باشد به رغم آن که ريزپردازنده کندتري دارد.

دکتر نيومن مي‌گويد: نتايج من را هيجان زده کرده است. حتي اگر تراشه ما سرعت ريزپردازنده کمتري داشته باشد ما اين موضوع را با کارايي بالاتر آن جبران کرده‌ايم.

رابين ديتس(Robin Deits) مهندس شرکت بوستون دايناميکس(Boston Dynamics)مي‌گويد: اين نتايج فوق العاده است زيرا نشان مي‌دهد چگونه از طراحي خاص مدار مي‌توان براي سرعت بخشيدن به مولفه اصلي کنترل ربات استفاده کرد.

عملکرد نرم افزار ربات بسيار اهميت دارد زيرا دنياي واقعي هيچ‌وقت منتظر نمي‌ماند تا ربات فکر کردنش را تمام کند.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره