logo
  1. برگزیده
موبایل و بازی

درباره گوشی گلکسی A72 5G چه می‌دانیم؟

منبع
مجله ديجي کالا
بروزرسانی

مجله ديجي کالا/ گلکسي A72 5G يکي از ميان‌رده‌هاي مورد انتظار سال ۲۰۲۱ است که سامسونگ به‌زودي از آن رونمايي مي‌کند. از آن جايي که کاربران تمايل بسيار زيادي به گوشي‌هاي ميان‌رده‌ي سامسونگ دارند بنابراين A72 5G مي‌تواند به يکي از بهترين‌هاي سال ۲۰۲۱ بدل شود. تا به اين لحظه در رابطه با اين گوشي اطلاعات نسبتا زيادي منتشر شده، به همين خاطر تصميم گرفتيم به بررسي آنچه که از A72 5G منتشر شده بپردازيم تا ببينيم بايد انتظار چه محصولي را از شرکت کره‌اي داشته باشيم.

۲۰۲۰ سال گوشي‌هاي ۵G خواهد بود. محصولاتي که به سريع‌ترين اينترنت همراه موجود مجهز خواهند شد و در عين حال قيمت بسيار مناسبي هم دارند تا بدين ترتيب کاربران بيشتري به آن‌ها دسترسي داشته باشند. خوشبختانه پردازنده‌هاي کنوني که براي گوشي‌هاي ميان‌رده استفاده مي‌شوند قدرت بسيار خوبي دارند و به همين خاطر کاربران در عين حال که مبلغ کمتري را به نسبت پرچم‌دارها مي‌پردازند، به محصولاتي دسترسي خواهند داشت که از لحاظ قدرت پردازشي و گرافيکي توان بسيار بالايي دارند.

به عنوان يک گوشي ميان‌رده‌، سامسونگ در حال حاضر در حال ساخت گلکسي A72 5G است. اين گوشي در واقع به عنوان جانشين گلکسي A71 راهي بازار مي‌شود و به نظر مي‌رسد به زودي نيز شاهد رونمايي از آن خواهيم بود. A72 5G شايد يکي از جذاب‌ترين ميان‌رده‌هايي باشد که در سال جاري راهي بازار مي‌شود بنابراين تصميم گرفتيم به بررسي تمام اطلاعاتي بپردازيم که تاکنون در رابطه با آن منتشر شده.

اطلاعاتي که در رابطه با اين گوشي منتشر شده شامل موارد زير مي‌شوند:

تاريخ عرضه
قيمت
مشخصات فني
طراحي
نمايشگر
دوربين
پردازنده و حافظه‌ي رم
طول عمر باتري

تاريخ عرضه‌ي گلکسي A72 5G
هنوز در رابطه با تاريخ عرضه‌ي گلکسي A72 5G خبر رسمي منتشر نشده اما با استناد بر جديدترين شايعاتي که پيرامون اين گوشي منتشر شده مي‌توانيم بگوييم سامسونگ آن را در ماه مارس امسال راهي بازار مي‌کند. يعني بازه‌ي زماني اسفند ۹۹ تا فروردين ۱۴۰۰. همچنين طبق شنيده‌ها، به نظر مي‌رسد سامسونگ مدل ۴G گوشي A72 را هم در دست ساخت دارد و مي‌خواهد در همان حوالي از آن رونمايي کند.

قيمت
امسال سامسونگ قصد دارد گلکسي A72 5G را با قيمت مشابه A71 سال گذشته راهي بازار کند. اگر به خاطر داشته باشيد، سامسونگ ميان‌رده‌ي سال قبل خود را با قيمت ۵۹۹ دلار راهي بازار کرد که البته قيمت بسيار بالايي هم به حساب مي‌آمد و از آن جايي هم که اين روزها قيمت مدل استاندارد پرچم‌دارها و يا پرچم‌دارهاي مقرون به صرفه بسيار مناسب شده، بعيد به نظر مي‌رسد سامسونگ باز هم قيمت اين گوشي را افزايش دهد. بنابراين منطقي خواهد بود اگر حداقل مدل پايه‌ي گلکسي A72 5G با قيمت ۵۹۹ دلار راهي بازار شود.

البته چند روز پيش يک وب‌سايت آلماني مدعي شده بود قيمت گلکسي A72 4G در اروپا براي مدل‌هاي ۱۲۸ و ۲۵۶ گيگابايتي به ترتيب ۴۴۹ و ۵۰۹ يورو خواهد بود که معادل ۵۴۴ و ۶۱۷ دلار آمريکا مي‌شود. متاسفانه اين وب‌سايت قيمت گلکسي A72 5G را اعلام نکرد اما انتظار داريم حدودا ۵۰ دلار تفاوت بين آن‌ها وجود داشته باشد. چون برخلاف پرچم‌دارها، در ميان‌رده‌ها بهره‌مندي از مودم ۵G يعني پردازنده‌ي قدرتمندتر. البته بايد اين نکته را هم به خاطر داشته باشيم که قيمت رسمي اين دو مدل هنوز اعلام نشده و سامسونگ شايد قصد اين را داشته باشد که در اين رابطه کاربران را غافلگير کند.

مشخصات فني
از لحاظ قدرت پردازشي و گرافيکي، گلکسي A72 5G قرار نيست تفاوت چشمگيري به نسبت گلکسي A71 سال گذشته داشته باشد. حتي به نظر مي‌رسد مدل ۴G ضعيف‌تر از A71 باشد؛ البته فقط در اين بخش. طبق شنيده‌هاي اخير، به نظر مي‌رسد مشخصات فني A72 5G و ۴G به شرح زير باشد:

نمايشگر ۶.۷ اينچي سوپر امولد با وضوح ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پيکسل (+FHD) و رفرش‌ريت ۹۰ هرتز

سيستم چهارگانه دوربين با دوربين اصلي ۶۴ مگاپيکسلي
پنل پشتي از جنس پلاستيک و فريم کناري از جنس آلومينيوم
اندرويد ۱۱ سوار بر رابط کاربري One UI 3.0 (و احتمالا پشتيباني سه‌ساله)
پشتيباني از اينترنت ۵G (مدل ۴G هم احتمالا در دسترس قرار خواهد گرفت)
بهره‌مندي اسنپدراگون ۷۵۰G براي مدل ۵G و احتمالا اسنپدراگون ۷۲۰ براي مدل ۴G
۱۲۸ گيگابايت حافظه‌ي داخلي قابل ارتقا از طريق کارت حافظه (موجود در مدل‌هايي با ظرفيت حافظه‌ي بيشتر)
۶/۸ گيگابايت حافظه‌ي رم
بهره‌مندي از درگاه USB-C و جک ۳.۵ ميلي‌متري
شارژر سريع ۲۵ واتي درون جعبه

اين جدول مشخصاتي است که با توجه به خبرها و شايعات، از ميان‌رده‌هاي مورد انتظار سامسونگ انتظار داريم. اما يک سري نکات جالب وجود دارد که بايد به آن اشاره کرد. پيش‌تر شنيده بوديم سامسونگ قصد دارد لرزشگير اپتيکال را به ميان‌رده‌هاي قدرتمند خود بياورد و به نظر مي‌رسد اگر اين اتفاق قرار است رخ دهد، بايد با A72 5G آغاز شود. لرزشگير اپتيکال به همراه رفرش‌ريت ۹۰ هرتزي يک پيشرفت انقلابي در بين ميان‌رده‌هاي سامسونگ خواهند بود که تاکنون از چنين قابليت‌هايي بهره نمي‌بردند.

اما اگر از لرزشگير اپتيکال و نمايشگر ۹۰ هرتزي فاکتور بگيريم، مي‌بينيم که A72 5G هيچ تفاوتي با A71 5G ندارد. جالب اينجاست که اگر اسنپدراگون ۷۵۰G پردازنده‌ي آن باشد، در بهترين حالت، تفاوتي با نماينده‌ي سال گذشته‌ي سامسونگ نخواهد داشت که به اگزينوس ۹۸۰ (اسنپدراگون ۷۶۵G در بازار آمريکا) مجهز شده بود. از اين‌ها گذشته، مدل ۴G هم از پردازنده‌ي ضعيف‌تر اسنپدراگون ۷۲۰ (به نسبت اسنپدراگون ۷۳۰ در A71)  بهره مي‌برد و حتي گفته مي‌شود نمايشگر آن ۶۰ هرتزي است.

البته اسنپدراگون ۷۵۰G از چيپست جديدتر Cortex-A77 بهره مي‌برد و در بنچمارک‌ها هم عملکردي بسيار نزديک به اسنپدراگون ۷۶۵G با هسته‌هاي Cortex -A76 نشان داده اما انتظار داريم حالا که حدودا ۶۰۰ دلار قرار است براي يک ميان‌رده هزينه کنيم، مشخصات بهتري را از آن شاهد باشيم يا حداقل قيمت آن کمي کاهش پيدا کند.

طراحي
رندرهايي که تا به اين لحظه از گلکسي A72 5G منتشر شده نشان مي‌دهد اين گوشي از لحاظ ظاهر هيچ تفاوت خاصي به نسبت نسل قبل ندارد و صرفا دوربين‌هاي تعبيه شده روي پنل پشتي با تغييراتي همراه بوده‌اند. آن هم از لحاظ ظاهر. پنل جلويي گوشي کاملا شبيه به بسياري از ميان‌رده‌هاي ديگر سامسونگ است و اگر ندانيم به A72 نگاه مي‌کنيم، قطعا نمي‌توانيم تفاوتي بين آن و ديگر گوشي‌ها قائل شويم.

نمايشگر گوشي همانطور که اشاره شده ۶.۷ اينچي و ابعاد کلي محصول هم ۸.۱ × ۷۷.۴۷ × ۱۶۵ ميلي‌متر خواهد بود. بدين ترتيب با يک گوشي تقريب عريض و البته کشيده‌اي طرف خواهيم بود. پنل پشتي که از پلاستيک سخت هم ساخته مي‌شود جنس مشابهي با پلاستيک بکار رفته در ساخت ديگر ميان‌رده‌هاي شرکت کره‌اي خواهد داشت اما فريمي که آن را احاطه مي‌کند احتمالا آلومينيومي است.

مانند A71، انتظار داريم نوع دوربين‌هاي بکار رفته در اين گوشي هم شامل سنسور اصلي ۶۴ مگاپيکسلي، سنسور فوق عريض ماکرو و سنجش عمق شوند. جز سنسور اصلي، از اندازه‌ي باقي دوربين‌ها فعلا بي‌خبريم اما گفته مي‌شود لرزشگير اپتيکال هم به قابليت‌هاي دوربين اصلي اضافه خواهد شد.

نمايشگر
در بخش نمايشگر هم تغييرات زيادي را شاهد نيستيم جز اينکه گفته مي‌شود رفرش‌ريت آن به ۹۰ هرتز ارتقا پيدا کرده. در غير اين صورت از لحاظ اندازه (۶.۷ اينچ) و وضوح تصوير (+FHD) و همچنين نوع پنل بکار رفته (سوپر امولد)، تغييري را شاهد نيستيم. البته اينکه در اين بخش تغييراتي را شاهد نباشيم طبيعي است چون A72 5G يک ميان‌رده‌ است و انتظار نداريم کيفيتي مشابه گوشي‌هايي نظير گلکسي S21 را به نمايش بگذارد.

با اين حال نمايشگر بکار رفته در گلکسي A71 به قدري خوب، درخشان و باکيفيت بود که در اين محدوده‌ي قيمتي، انتظار چيزي بيشتر از آن را نداشته باشيم. اينکه پشتيباني از رفرش‌ريت ۹۰ هرتز هم به آن اضافه شده بسيار خبر خوبي است (تنها مدل ۵G از اين رفرش‌ريت بهره مي‌برد). همچنين بايد به اين نکته هم اشاره کنيم که حسگر اثر انگشت بکار رفته در نسل گذشته با همان اندازه و کيفيت در A72 نيز بکار گرفته خواهد شد.

دوربين
سال گذشته خبرهايي منتشر شد مبني براينکه گلکسي A72 5G به ۵ دوربين مجهز خواهد شد. اين باعث شد بسياري از کاربران به اين نکته فکر کنند که يک دوربين تله‌فوتو هم شايد به مجموعه دوربين‌هاي ميان‌رده‌ي سامسونگ اضافه شود. اما با توجه به جديدترين خبرهاي منتشر شده، ظاهرا غول کره‌اي قصد انجام اين کار را ندارد و در عوض لرزشگير اپتيکال را به قابليت‌هاي دوربين اضافه مي‌کند. در رابطه با مشخصات ديگر دوربين‌هاي اين گوشي خبري در دسترس نيست.

گلکسي A71 از چهار دوربين بهره مي‌برد که شامل دوربين اصلي ۶۴ مگاپيکسلي، دوربين فوق عريض ۱۲ مگاپيکسلي و سنجش عمق و ماکروي ۵ مگاپيکسلي مي‌شود. براي دوربين سلفي هم ۳۲ مگاپيکسل در نظر گرفته شد که کيفيت بسيار خوبي هم داشت. به نظر مي‌رسد دوربين‌هاي ديگر گلکسي A72 5G هم فوق عريض، ماکرو و سنجش عمق باشند اما از اندازه‌ي سنسور آن‌ها خبري نداريم.

پردازنده و حافظه رم
اطلاعاتي که در گيک‌بنچ هم ديده شده حاکي از آن است که مدل ۴G گلکسي A72 با پردازنده‌ي اسنپدراگون ۷۲۰G راهي بازار مي‌شود. در رابطه با مدل ۵G اطلاعات زيادي در اختيار نداريم اما فعلا به نظر مي‌رسد اسنپدراگون ۷۵۰G عهده‌دار وظايف پردازشي و گرافيکي محصول را بر عهده خواهد داشت. (احتمال بکارگيري پردازنده‌ي اسنپدراگون ۷۶۵G هم وجود دارد).

شايعات از اين موضوع حکايت دارند که مدل پايه‌ي گلکسي A72 5G به ۱۲۸ گيگابايت حافظه‌ي داخلي مجهز مي‌شود و در بهترين مدل خود هم ۲۵۶ گيگابايت حافظه‌ي داخلي خواهد داشت. از طرفي امکان افزايش ظرفيت حافظه از طريق کارت حافظه‌ي MicroSD هم وجود خواهد داشت. در رابطه با حافظه‌ي رم هم بايد بگوييم از آن جايي که گلکسي A72 4G با ۸ گيگابايت حافظه‌ي رم در گيک‌بنچ ديده شد، مي‌توان با قاطعيت گفت گلکسي A72 5G هم با همين ميزان از حافظه‌ي رم راهي بازار مي‌شود. البته گفته مي‌شود مدلي با حافظه‌ي رم ۶ گيگابايت هم از هر دو گوشي توليد خواهد شد.

ظرفيت باتري
سامسونگ براي گلکسي A71، باتري بسيار قدرتمند ۴۵۰۰ ميلي‌آمپر ساعتي را در نظر گرفت که عملکرد بسيار خوبي هم داشت. درون جعبه هم يک شارژر ۲۵ واتي قرار گرفت تا گوشي با سرعت بسيار بالايي شارژ شود. از آن جايي که گلکسي A72 قرار است به نمايشگر ۹۰ هرتزي مجهز شود و از اينترنت ۵G هم پشتيباني مي‌کند، بنابراين انتظار داريم ظرفيت باتري در بدترين حالت با نسل قبل برابر باشد. به نظر مي‌رسد گوشي از فناوري شارژ بي‌سيم بهره نمي‌برد اما در عوض شارژر درون جعبه و همراه محصول حضور خواهد داشت.

در حال حاضر اين‌ها مجموعه اطلاعاتي است که در رابطه با گوشي گلکسي A72 5G در اختيار داريم. از آن جايي که احتمالا تا يک يا دو ماه ديگر شاهد رونمايي از اين گوشي خواهيم بود، انتظار داريم تا هفته‌هاي آينده خبرهاي بيشتري در اين رابطه منتشر شود.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره