logo

پتنت جدید اپل بازخورد لمسی در هدست‌های واقعیت مجازی را نشان می‌دهد

منبع
زوميت
بروزرسانی

زوميت/ اپل درباره‌ي دستگاه نصب‌شده روي انگشت مجهز به آرايه‌اي از حسگرها براي ارائه‌ي بازخورد لمسي در حال تحقيق است که با استفاده از آن، مي‌توان هدست‌هاي واقعيت افزوده يا مجازي را کنترل کرد.
   
به‌گزارش MacRumors و با استناد به اختراع ثبت‌شده‌ي اپل، غول دنياي فناوري مشغول پژوهش و توليد دستگاهي براي تشخيص بازخورد و فرامين کاربر در هدست‌هاي نصب‌شده روي سَر (HMD) است. اين دستگاه مي‌تواند نقطه‌ي عطفي در ارتباط و غوطه‌وري کاربر در محيط مجازي و پرجزئيات اين نوع از هدست‌ها تلقي شود و شايد يکي از قابليت‌هاي مهم عينک واقعيت افزوده‌ي کوپرتينويي‌ها موسوم به اپل گلس باشد.

اختراع ثبت‌شده‌ي اپل در اداره‌ي ثبت اختراعات و علائم تجاري ايالات متحده با عنوان «دستگاه نصب‌شده روي انگشت مجهز به حسگرها و تشخيص بازخورد» به‌تفصيل مکانيزمي را شرح مي‌دهد که مي‌توان از آن براي کنترل بي‌سيم رايانه‌ها و سيستم نمايشگرهاي مستقر در سَر (هدست‌ها) استفاده کرد. اين امر سبب مي‌شود کاربر با محتواي واقعيت افزوده يا مجازي ارتباط برقرار و بازخورد فيزيکي دريافت کند و درنهايت، تجربه‌‌اش را در بين انبوهي از محتوا بهبود بخشد.

به‌نظر مي‌رسد پرونده‌ي ثبت اختراع يادشده با شايعاتي در‌باره‌ي کنترل فرامين کاربر در هدست مورد‌انتظار اپل همسو باشد. گزارش‌هاي اخير حاکي از آن بودند که اين شرکت مشغول توسعه‌ي روش‌هاي مختلفي، ازجمله دستگاهي شبيه حلقه (انگشتر) براي کنترل هدست واقعيت ترکيبي است. اپل استدلال مي‌کند دستگاه کنترل‌کننده پوشيدني مي‌تواند به دستکش شبيه و حسگرهايي براي تشخيص حرکات دست داشته باشد. دستگاه مذکور چندين مزيت دارد؛ مانند حفظ توانايي احساس اشياء در محيط اطراف و راحتي کاربر در اين شرايط.

ازنظر طراحي، اين محصول دو ديوار کناري کوچک براي حفظ حالت انگشت با استفاده از آهن‌ربا يا فنر دارد؛ بنابراين، مي‌تواند طيف وسيعي از اندازه‌ي انگشت را در خود جاي دهد و متناسب با هر فرد پيکربندي شود. افزون‌براين، ممکن است از ماده‌ي تغييرشکل‌دهنده‌اي مانند فلز تشکيل شده باشد؛ اما اپل پيشنهاد مي‌کند مواد ديگر، مانند پارچه يا پليمر نيز مي‌توانند مناسب باشند. اين دستگاه بالاي انگشتان کاربر را مي‌پوشاند و نوک انگشتان را درمعرض ديد قرار مي‌دهد؛ به‌طوري‌که شخص همچنان مي‌توان به‌صورت عادي سطوح را لمس کند.

در مستندات اختراع آمده است که براي اينکه کاربر بتواند اشياي دنياي واقعي را دقيق احساس کند، ممکن است دستگاه نصب‌شده روي انگشت مشخصات مقطع U شکل يا شکل ديگري داشته باشد که به قسمت‌هاي تحتاني نوک انگشتان کاربر اجازه مي‌دهد درمعرض محيط قرار بگيرند. اپل توضيح مي‌دهد اين پيکربندي به کاربر اجازه مي‌دهد سطوح را با پوست خود لمس کند و درنتيجه حساسيت کاربر را به محيطي افزايش دهد که دستگاه در آن استفاده مي‌شود.

به‌طور خاص، اين دستگاه را پوسته‌اي تشکيل مي‌دهد که حسگرهاي حساس به فشار، شتاب‌سنج‌ها، ژيروسکوپ، حسگر اپتيکال، حسگرهاي لمسي، چراغ نشانگر وضعيت و... را شامل مي‌شود. اين حسگرها از روش‌هاي سنجش خازني و روش‌هايي ديگر براي تعيين دقيقِ نحوه‌ي حرکت انگشت و تعامل کاربر با سطوح استفاده مي‌کنند. گفته مي‌شود اين سيستم آن‌قدر دقيق است که مي‌تواند ميزان فشار کاربر روي سطح و جهت دقيق فشار وارده را تشخيص دهد. مدارهاي کنترل ممکن است ورودي فشار انگشت و حرکت انگشت جانبي و ورودي ضربه را با استفاده از حسگرها جمع و با استفاده از دستگاه خارجي (هدست) خروجي لمسي را فراهم کنند.

در پاسخ به تعاملات مجازي‌شده در هدست، دستگاه نصب‌شده روي انگشت دقيقا مانند اپل واچ در کليک‌ها و ساير خروجي‌ها مي‌تواند بازخورد لمسي به کاربر منتقل کند. براي مثال، مدارهاي کنترل ممکن است خروجي هپتيک (بازخورد لمسي) را براساس اطلاعات بي‌سيمِ دريافت‌شده از هدست به انگشتان کاربر تأمين کنند. از قرار معلوم، خروجي لمسي احتمالا با فناوري واقعيت مجازي يا واقعيت افزوده مطابقت خواهد داشت. ممکن است خروجي هپتيک دراختيار کاربر قرار گيرد تا به او تأييد کند ورودي پرتو نوري شناسايي شده است يا درغيراين‌صورت بازخورد را به او ارائه مي‌دهد.

يکي از مباحث مهم در تحقيقات چند وقت اخير اپل‌، ارائه‌ي محتواي مجازي روي سطوح بوده است. به‌طورکلي، مفهوم ارائه‌ي محتواي تصويري روي سطوح و تعامل با آن‌ها بدون استفاده از صفحات حساس به لمس مدت‌ها است در دنياي فناوري وجود دارد و احتمالا مشهورترين آن‌ها صفحه‌کليدهاي مجازي ساطع‌شده روي سطوح باشد. در چند سال اخير، اين صفحه‌کليدها به‌صورت مفهومي به‌نمايش درآمده‌اند؛ اما به‌دلايلي ازجمله بي‌دقتي و کُندي و ارائه‌ي بازخورد مصنوعي در‌مقايسه‌با صفحه‌کليدهاي فيزيکي، عمدتا با استقبال کاربران مواجه نشده‌اند.

اکنون، دستاورد جديد اپل مي‌تواند با ارائه‌ي بازخورد در صفحه‌کليد مجازي که روي سطح صاف و سخت مانند ميز ساطع مي‌شود، تجربه‌ي کاربري را بهبود دهد و با هر ضربه‌ي کاربر تجربه‌ي صفحه‌کليد فيزکي را شبيه‌سازي کند. درنهايت، دستگاه مذکور بازخورد لمسي را براي دستگاه‌ نصب‌شده روي سَر يا هدست واقعيت افزوده و واقعيت مجازي ايجاد مي‌کند. همچنين، اين دستگاه ممکن است به کاربر اجازه دهد ورودي از نوع جوي‌استيک را فقط با استفاده از حرکت جانبي نوک انگشتانش در بازي‌ها انجام دهد. سيستم پيشنهادي اپل مي‌تواند روي يک يا چند انگشت نيز پوشيده شود؛ اما مشخص نيست اين امر چه تفاوتي در فعل‌وانفعالات آن ايجاد مي‌کند.

گفتني است صفحه‌کليدهاي ساطع‌شونده معمولا به الگوي نور مادون‌قرمز نامرئي متصل مي‌شوند تا روي سطح مدنظر ساطع شوند. درواقع، وقتي کاربر روي فضاي کليد مجازي ساطع‌شده ضربه مي‌زند، داده‌ها با حسگرهاي تصوير در دستگاه مذکور شناسايي و اعمال مي‌شوند. در گذشته، کوپرتينويي‌ها چندين‌بار روي اختراعات با پرتوافکن نور کار کرده‌اند و به‌نوعي براي ارائه‌ي اين تکنولوژي در آينده بسيار مصمم‌اند. براي مثال، اکتبر ۲۰۲۰ (مهر ۱۳۹۹) اين شرکت اختراعي با هدف پرتوافکني روي اشياء به‌منظور ارائه‌ي تصاوير مبتني‌بر واقعيت افزوده ثبت کرده است. در سال ۲۰۱۳ نيز، اين شرکت تصور مي‌کرد با ارائه‌ي ميزي که به‌جاي نمايشگر LCD از پروژکتور استفاده مي‌کند، لپ‌تاپ‌ها يا کامپيوترهاي روميزي کنوني را مي‌تواند منسوخ کند و حتي با استفاده از شارژ القايي، سيم‌ها را از بين برد.

اپل هر هفته اختراعات بي‌شماري ثبت مي‌کند. ثبت اختراع نشان‌دهنده‌ي موضوعات دلخواه واحد تحقيق‌‌و‌‌توسعه شرکت‌ها محسوب مي‌شود؛ اما تضمين‌کننده‌ي ارائه‌ي آن در محصول يا خدمات آينده به‌حساب نمي‌آيد. طبيعتا اين امر درباره‌ي بسياري از پتنت‌هاي مرتبط با عينک واقعيت افزوده نيز صدق مي‌کند.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره