آمازون آیکن اپلیکیشن خود را به خاطر شباهت با سبیل هیتلر تغییر داد
ديجياتو/ آمازون چند وقت پيش آيکن اپليکيشن فروشگاه خود را تغيير داد و ترکيبي از لوگوي معروف لبخند اين شرکت و يک نوار چسب آبي رنگ را که بالاي آن قرار گرفته بود انتخاب کرد. ولي عدهاي اعتقاد داشتند که اين آيکن شبيه سبيل مشهور آدولف هيتلر، رهبر نيروهاي نازي آلمان است. حالا آمازون آيکن خود را کمي تغيير داده تا اين شباهت را از بين ببرد.
آمازون در گفتگو با بيبيسي تاييد کرد که اين آيکن پيش از تغيير در چند کشور به نمايش درآمده بود. «ويکي بولن» مدير شرکت برندينگ «کولي پورتر بل» در همين خصوص ميگويد: «تصويرسازي نوار چسب لوگوي آمازون بلافاصله ما را به ياد سبيل هيتلر مياندازد، چون شکل و شمايل اين سبيل تا ابد در [ناخودآگاه] ذهن ما حک شده است.»
آيکن جديد اپ آمازون با الهام از بستهبندي محصولات اين شرکت طراحي شده که در بالاي آن نوار چسبي به رنگ آبي قرار گرفته است. آمازون ميگويد: «ما اين آيکن جديد را طوري طراحي کرديم تا حس انتظار، هيجان و لذتي را در ذهن تداعي کند که مشتريان در هنگام خريد آن را تجربه ميکنند؛ درست مثل زماني که بستههاي ما را در مقابل درب منازل خود ميبينند.»
آيکن قديمي در سمت چپ و آيکن جديد در سمت راست
«لورا ولدون» موسس شرکت طراحي «استوديو LWD» ميگويد: «برندها همواره لوگوي خود را دستکاري ميکنند و تغيير ميدهند. اين اتفاق به خوبي نشان ميدهد که آمازون به حرف مشتريانش گوش ميکند. واضح است که مديران آمازون به واکنش مشتريان اين شرکت اهميت ميدهند و آنها را مهمترين اولويت خود ميدانند.»
چهره آدولف هيتلر، رهبر نيروهاي نازي در جنگ جهاني دوم، آن چنان شناختهشده و آشناست که مردم با کوچکترين شباهتهايي حتي از طريق اشيا بيجان ميتوانند به يادش بيفتند. پيشتر هم نمونههايي از مشابهت اتفاقي علائم و ابزارهاي نازيها مشاهده شده بود. در سال ۲۰۰۲ برند ورزشي Umbro کفشي را با اسم سيکلون وارد بازار کرد. اين اسم که يادآور گاز سمي نيروهاي نازي و عامل قتل ميليونها نفر در سراسر اروپا بود، انتقادات زيادي را در پي داشت.