نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
موبایل و بازی

نمایشگر LTPO چیست و چگونه مصرف انرژی را کاهش می‌دهد؟

منبع
مجله ديجي کالا
بروزرسانی

مجله ديجي کالا/ پرمصرف‌ترين بخش گوشي‌هاي هوشمند، نمايشگر آن‌ها است و به همين خاطر پايين آوردن مصرف انرژي آن اهميت زيادي دارد. نتيجه‌ي اين تلاش، توسعه‌ي نمايشگر LTPO است که از جانب شرکت‌هايي مانند اپل و سامسونگ مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اما نمايشگر LTPO روي هم رفته از چه ويژگي‌هايي بهره مي‌برد و چگونه انرژي کمتري را مصرف مي‌کند؟

نمايشگر LTPO چيست؟
اصطلاح LTPO مخفف اکسيد پلي‌کريستالي دماي پايين است که به نوع خاصي از تکنولوژي بخش پشتي نمايشگرهاي اولد اشاره دارد. فناوري اولد (OLED) هم مخفف ديود نورگسيل ارگانيک است که به زبان ساده، در اين نوع نمايشگر هرکدام از پيکسل‌ها مي‌توانند نور موردنياز خود را ايجاد کنند. اين نوع نمايشگرها در انواع و اقسام گجت‌ها از ساعت‌هاي هوشمند گرفته تا گوشي‌ها و تلويزيون‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

نمايشگر اولد بدون نور پس‌زمينه کار مي‌کند زيرا پيکسل‌ها به نور جداگانه نيازي ندارند. اين در حالي است که نمايشگرهاي LCD همواره به نور پس‌زمينه نياز دارند. همين تفاوت در عملکرد آن‌ها باعث شده که نمايشگرهاي اولد انرژي کمتري را مصرف کنند. نمايشگرهاي اولد معمولا براي بخش پشتي از فناوري LTPS يا سيليکون پلي‌کريستالي دماي پايين استفاده مي‌کنند.


اهميت نمايشگر LTPO به اين موضوع برمي‌گردد که براي ارائه‌ي رفرش ريت متغير، بين کنترلر نمايشگر و پردازنده‌ي گرافيکي نيازي به اجزاي اضافي ندارد. اگرچه فناوري LTPO توسط اپل توسعه پيدا کرده و در اين رابطه پتنت‌هاي متعددي را ثبت کرده، سامسونگ هم روي فناوري مشابهي کار کرده که به آن اجازه مي‌دهد بدون پرداخت حق امتياز به اپل، مزاياي موردنظر را براي کاربران به ارمغان بياورد. از نسخه‌ي سامسونگ به عنوان اکسيد ترکيبي و سيليکون پلي‌کريستالي (HOP) ياد مي‌شود.

مزاياي نمايشگر LTPO
نمايشگر گوشي هوشمند شما بيش از هر قطعه‌ي ديگري انرژي مصرف مي‌کند. اگرچه نمايشگرهاي اولد در مقايسه با نمايشگرهاي LCD از نظر مصرف انرژي عملکرد بهينه‌تري دارند، اما همچنان در برابر قطعات مهمي مانند چيپست انرژي بسيار بيشتري را مصرف مي‌کنند.

مهم‌ترين مزيت نمايشگر LTPO اين است که از طريق متغير کردن رفرش ريت نمايشگر، مصرف انرژي را کاهش مي‌دهد. اپل واچ ۵ و نسل بعدي آن از اين فناوري بهره مي‌برند و به همين خاطر با وجود بهره‌گيري از قابليت نمايشگر هميشه روشن، عمر باتري بالايي دارند.

اصطلاح رفرش ريت هم مربوط به تعداد دفعات به‌روزرساني نمايشگر در ثانيه است که با واحد هرتز مطرح مي‌شود. بيشتر گوشي‌ها از نمايشگرهاي مبتني بر رفرش ريت ۶۰ هرتز استفاده مي‌کنند ولي تعداد زيادي گوشي با رفرش ريت ۹۰ و ۱۲۰ هرتز هم راهي بازار شده است.

هرچقدر رفرش ريت بالاتر باشد، انواع محتوا به طور روان‌تر و جذاب‌تري نمايش داده مي‌شود ولي از طرف ديگر، اين مشخصه مصرف انرژي را افزايش مي‌دهد. با کاهش رفرش ريت به ۱ هرتز (اساسا يک فريم در ثانيه) که نسل جديد ساعت‌هاي هوشمند اپل از اين قابليت بهره مي‌برند، نمايشگر با تغييرهاي کمتري روبرو مي‌شود و بنابراين انرژي کمتري مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

به عنوان مثال زماني که گوشي شما يک نوتيفيکيشن دريافت مي‌کند و در نتيجه نمايشگر روشن مي‌شود، در واقع در چنين شرايطي معمولا بخش متحرکي وجود ندارد. بنابراين کاهش دادن رفرش ريت، تجربه‌ي کاربري را مختل نمي‌کند. از طرف ديگر، هنگامي که گوشي را در دست مي‌گيريد تا نوتيفيکيشن را بررسي کنيد، رفرش ريت خيلي سريع مي‌تواند به حالت عادي برگردد.

به لطف اين تکنولوژي، رفرش ريت مي‌تواند در شرايط مختلف بالا و پايين برود. به همين خاطر اگر مشغول بازي کردن با گوشي هستيد، رفرش ريت نمايشگر مي‌تواند به ۱۲۰ هرتز برسد تا تجربه‌ي کاربري جذاب‌تري رقم بخورد.

کدام گجت‌ها از نمايشگرهاي LTPO استفاده مي‌کنند؟
اپل واچ ۵ اولين گجتي بود که از مزاياي اين فناوري بهره برد. اين ساعت هوشمند داراي قابليت نمايشگر هميشه روشن بود و رفرش ريت آن به حداقل ۱ هرتز مي‌رسد. اگرچه مدل‌هاي جديد آيپد پرو رفرش ريت بالايي دارند، اما مبتني بر فناوري LTPO نيستند. از طرف ديگر، گزارش‌هاي مختلف از بهره‌گيري سري آيفون ۱۳ از اين فناوري خبر مي‌دهند.

گفتني است نمايشگرهاي LTPO مبتني بر فناوري HOP سامسونگ در حال حاضر در بازار حضور دارند. اين فناوري فعلا مختص گوشي‌هاي پرچم‌دار است و از بين آن‌ها مي‌توانيم به گلکسي نوت ۲۰ و گلکسي S21 اولترا اشاره کنيم. طبق بررسي‌هاي انجام شده، گوشي‌هاي مجهز به اين فناوري از نظر مصرف انرژي حرف زيادي براي گفتن دارند.

يک گام ديگر در مسير پيشرفت
فناوري LTPO يکي ديگر از پيشرفت‌هاي قابل توجه در حوزه‌ي گجت‌هاي پرتابل مانند گوشي‌ها و ساعت‌هاي هوشمند محسوب مي‌شود. چنين بهبودي منجر به تحول در کيفيت تصوير نمي‌شود و به همين خاطر مزيت آن بلافاصله احساس نمي‌شود؛ اما از طرف ديگر با کاهش مصرف انرژي مي‌تواند عمر باتري گوشي را به طور قابل توجهي افزايش دهد.

هنوز مشخص نيست که اين فناوري تا چه حد همه‌گير خواهد شد. در حال حاضر فقط گجت‌هاي رده‌بالا از اين فناوري بهره مي‌برند ولي احتمالا در آينده‌ي نزديک راهي گجت‌هاي متنوع‌تري خواهد شد.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره