نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
موبایل و بازی

چگونه از رد پای دیجیتالی خود محافظت کنیم؟

منبع
ايسنا
بروزرسانی
چگونه از رد پای دیجیتالی خود محافظت کنیم؟

ايسنا/ از آنجا که اينترنت تقريبا همه جنبه هاي زندگي ما را دربرگرفته است، اجتناب از اين که نوعي حضور آنلاين داشته باشيم، دشوار است.

ردي پاي ديجيتالي، به آثار به جا مانده از فعاليتهاي آنلاين شما اطلاق مي‌شود؛ مثل وقتي که به طبيعت گردي مي رويد و آثار حضور شما مانند چوبهاي سوخته، باقي مانده هاي غذا و مسيري که هنگام پياده روي در جنگل ايجاد کرده ايد، ديده مي‌شود. در قضيه رد پاي ديجيتالي، آثاري که از خود بر جاي مي گذاريد، ديتا هستند. اين رد پاي ديجيتالي بر حسب فعاليتي که داشته اند در دو شاخه فعال و غيرفعال قرار مي گيرد. پايگاه خبري بيزنس اينسايدر در گزارشي به بررسي اين موضوع پرداخته است.

انواع مختلف رد پاي ديجيتالي
يک رد پاي ديجيتالي فعال، با آگاهي و هدفمندي ايجاد شده و ديتايي است که خودتان با آگاهي در اينترنت از خود بر جاي مي گذاريد. برخي از مثالهاي متداول ديتاي هدفمند عبارتند از:


ايميلها و پيامهاي متني
فرمهاي آنلايني که تنظيم و ارسال مي کنيد
ديدگاههايي که پاي يک مقاله يا ويديو مي گذاريد
پستهاي وبلاگ و وب سايتهاي شخصي
پستهاي رسانه اجتماعي، آپديتهاي وضعيت، عکسها و ويديوها
بايد به خاطر داشته باشيد که اگرچه اين اطلاعات را آگاهانه ايجاد کرده اند اما ممکن است نخواهيد به مدت طولاني نگه داريد يا آن را در دسترس افراد ديگري براي استفاده به شيوه هايي که مورد قبول شما نيست، قرار دهيد.

رد پاي ديجيتالي غيرفعال شما با اطلاعات ناخواسته اي ايجاد شده که بدون نيت و آگاهي و بي آنکه انتخابي داشته باشيد، از خود بر جاي گذاشته اند. اين اطلاعات ناخواسته مي توانند مواردي باشند نظير:

کوکيها و اطلاعات ردگيري که توسط فعاليت وبگردي شما ايجاد شده است
موقعيت مکاني شما که در هنگام استفاده از نقشه ها و ساير اپليکيشنهاي مکان ياب ايجاد شده اند

آدرس آي پي، آدرس ايميل و ساير اطلاعات شخصي که مي توانند به فعاليتهاي آنلاين شما مرتبط باشند
ريسک برجاي گذاشتن رد پاي ديجيتالي

رد پاي ديجيتالي شما مي تواند اطلاعات زيادي از شما به ديگران ارائه کند. در برخي از موارد استفاده مشروع از اطلاعات شما وجود دارد مانند صاحبان وب سايت و تبليغات کنندگان که اطلاعات مربوط به عادتهاي آنلاين و علاقمنديهاي خريدتان را جمع مي‌کنند تا بهتر قادر به پاسخگويي به نيازهاي شما باشند. اما رد پاي ديجيتالي شما مي تواند توسط هکرها، خلافکاران، کلاهبرداران و ساير عوامل خرابکار مورد استفاده قرار گيرد. قابل توجه ترين ريسک مربوط به اين دسته عبارتند از:

دزد هويت: شايد بزرگترين ريسکي که افراد در فضاي آنلاين با آن مواجه هستند، به سرقت رفتن هويتشان است که در صورت بر جاي ماندن اطلاعات حساس و شخصي کافي در محيط آنلاين، مي تواند اتفاق بيافتد.

فيشينگ و کلاهبرداريهاي ديگر: خلافکاران گاهي اطلاعات کافي درباره شخصي به دست مي آورند تا بتوانند وي را طعمه کلاهبرداري قرار دهند. در حمله فيشينگ، خلافکار اينترنتي با قرباني خود تماس گرفته و وانمود مي‌کند يکي از افراد آشناي وي است تا از وي پول يا اطلاعات ارزشمند درخواست کند.

تبليغات: تبليغات معمولا از رد پاي ديجيتالي شما استفاده مشروع مي‌کند اما بسياري از افراد براي اهداف تبليغاتي رديابي مي‌شوند.

تحقيقات کارفرما: کارفرمايان فعلي يا احتمالي مي توانند براي پي بردن به زندگي شخصي شما، به بررسي پستهاي شبکه اجتماعي و ساير فعاليتهاي آنلاين شما بپردازند. با توجه به اين که تا چه حد در اينترنت فعال هستيد، زندگي شخصي شما مي تواند در معرض ديد عموم قرار گيرد و برخي رفتارها يا عقايد مذهبي و سياسي شما ممکن است مورد پسند کارفرمايان قرار نگيرد.

چگونه رد پاي ديجيتالي خود را مديريت کرده و به حداقل برسانيم؟
اين که هيچ رد پاي ديجيتالي از خود در محيط آنلاين بر جاي نگذاريد، غيرممکن است اما اقداماتي براي به حداقل رساندن آنها مي توانيد انجام دهيد. اين اقدامات عبارتند از:

اجتناب از استفاده از آدرس ايميل اصلي خود در زمان ايجاد اکانتها در وب سايتها و پلتفرمهاي کامنت گذاري: آدرسهاي ايميل موقتي بسازيد تا مانع از آن شويد کسي بتواند تصويري از سايتها و سرويسهايي که از آنها استفاده مي کنيد ايجاد کند.

تنظيم دقيق گزينه هاي حريم خصوصي در حسابهاي رسانه اجتماعي: شايد لزومي نداشته باشد زندگي شخصي شما در معرض ديد همه قرار گيرد بنابراين هر محتوايي را به اشتراک نگذاريد. پستهاي توييتر، فيس بوک و اينستاگرام را به دوستان يا تماسهاي نزديکتان محدود کنيد و استفاده از پلتفرمهاي رسانه اجتماعي که چنين اجازه اي را به شما نمي دهند را متوقف کنيد.

جدا کردن شخصيهاي شخصي و حرفه اي خودتان: اين ايده خوبي است که آدرسهاي ايميل متفاوتي براي فعاليتهاي شخصي و براي کاريابي و امور ديگر استفاده کنيد. اين امر تحقيقات کارفرمايان درباره حضور آنلاين شما را دشوارتر مي‌کند.

مراقبت از شهرت و اعتبارتان: درباره پستها، اظهارنظرها و پيامهاي آنلايني که ارسال مي کنيد، دقت کنيد زيرا نمايانگر شخصيت شما هستند. از عبارت و دستور زبان صحيح استفاده کرده و از بي ادبي و توهين اجتناب کنيد. همچنين بيش از حد از خودتان اطلاعات ندهيد. تصور کنيد کارفرماي احتمالي تان اگر اطلاعاتي که پست کرده ايد را مشاهده کند، درباره شما چه فکري خواهد کرد.

مخالفت با فروش اطلاعات از سوي وب سايتها: وب سايتها ابزارهايي را اضافه مي‌کنند که به شما اجازه مي دهند با فروش اطلاعات شخصي خود يا با اشتراک گذاري آنها با شرکايشان مخالفت کنيد. اگر چنين کنترلهايي وجود دارند، دنبالشان بگرديد و فعالشان کنيد. به عنوان مثال مي توانيد در صفحه حريم خصوصي گوگل، توقف شخصي سازي تبليغات بر اساس سلايق و نيازهايتان در سرويسهاي گوگل را غيرفعال کنيد.

عدم اتکا به حالت پرايوت يا محرمانه در وب سايتها: گزينه پرايوت مرورگرتان ممکن است براي به حداقل رساندن اطلاعاتي که در رايانه شخصي شما ذخيره مي‌شود، مفيد باشند اما براي رد پاي ديجيتالي خود بيش از آن به اين گزينه متکي نشويد زيرا تاثيري در اطلاعاتي که درباره شما در اينترنت ذخيره مي‌شود، ندارد.
 

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم