نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
موبایل و بازی

رگولاتوری گزارش اختلال عمدی اپراتورها در کلاب هاوس را منتشر کرد

منبع
زوميت
بروزرسانی
رگولاتوری گزارش اختلال عمدی اپراتورها در کلاب هاوس را منتشر کرد

زوميت/ سازمان تنظيم مقررات طبق مصوبه هيئت ‌وزيران، امروز ۴ ارديبهشت، رفع ۲۴ ساعته اختلال کلاب‌ هاوس را به همراه اول، ايرانسل و شرکت مخابرات ابلاغ کرد.
   
۱۶ روز پس از ايجاد اختلال در دسترسي به شبکه اجتماعي کلاب هاوس توسط سه اپراتور همراه اول، ايرانسل و شرکت مخابرات، سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي گزارش مستندات اين اختلال عمدي را منتشر کرد. به گزارش روابط‌ عمومي سازمان تنظيم، اين نهاد در راستاي اجراي مصوبه شماره ۱۰۲۰۱/ت۵۸۷۲۰ هـ مورخ ۱۴۰۰/۰۲/۰۲ هيئت وزيران مبني بر ابلاغ اخطار طي ۲۴ ساعت به مختل‌کنندگان ارتباطات، امروز ۴ ارديبهشت، مستندات مرتبط با اختلال عمدي صورت‌گرفته را طي گزارشي فني ارائه کرد. اين مصوبه ۲۹ فروردين تصويب شد؛ اما به نظر مي‌رسد ابلاغ به اپراتورها تازه امروز صورت گرفته است.

مطابق مصوبه هيئت وزيران که پس از ايجاد اختلال روي کلاب‌هاوس تصويب شد، اگر کارورها (اپراتورها يا شرکت‌هاي ارائه‌کننده خدمات ارتباطي) خارج از روال‌هاي تعيين‌شده قانوني اقدام به ايجاد محدوديت، اختلال يا انسداد در نرم‌افزارها، وب‌گاه‌ها، برنامه‌هاي کاربردي و ساير خدمات مبتني بر فضاي مجازي کنند، وزارت ارتباطات (سازمان تنظيم مقررات) موظف است با جمع‌آوري مستندات فني، ظرف ۲۴ ساعت محدوديت، اختلال يا انسداد را به کارورها اعلام و هم‌زمان مراتب محدوديت، اختلال يا انسداد را در پايگاه اطلاع‌رساني خود منتشر کند.

اگر کارورها ظرف ۲۴ ساعت پس از ابلاغ سازمان نسبت به رفع محدوديت اقدام نکنند، رگولاتوري موظف است تا زمان رفع تخلف روزانه تا سقف ۵۰ ميليارد تومان کارور متخلف را جريمه کند و کارور موظف است با اعلام سازمان، مبالغ را به حساب خزانه‌داري کل کشور واريز کند. درصورتي‌که يک هفته پس از اعلام رگولاتوري، کارور نسبت به رفع محدوديت اقدام نکند، سازمان مي‌تواند علاوه بر جريمه تعيين‌شده، نسبت به تعليق يا کاهش مدت اعتبار پروانه کارور حداکثر به مدت دو سال اقدام کند و در صورت مرتفع نشدن اختلال پس از دو هفته از نامه سازمان، برابر قانون مجازات اسلامي نسبت به اقامه دعوي در مراجع قضايي از سوي سازمان يادشده اقدام خواهد شد.

در ابتداي گزارش رگولاتوري از علت اختلال روي کلاب‌هاوس مي‌خوانيم که کميته تعيين مصاديق محتواي مجرمانه يا مقام قضايي نقشي در ايجاد اين اختلال نداشته‌اند. درنتيجه سازمان روش‌هاي اپراتورها در ايجاد اختلال به‌وجودآمده را شرح داده است.

بر اين اساس، همراه اول با تغيير در DNS روي کلاب هاوس اختلال ايجاد کرده است. درواقع DNS-هاي همراه اول در پاسخ به دامنه clubhouseapi.com، کاربر را به صفحه پيوندها ارجاع داده که باعث فيلتر شدن کلاب‌هاوس مي‌شود. سپس همراه اول آدرس .clubhouseapi.com و دامنه maintenance.joninclubhouse.com را در DNS سرورهاي خود مسدود کرد. رگولاتوري مي‌گويد اين در حالي است که در مراجعه به DNS-هاي ديگر، پاسخ ۸.۸.۸.۸ داده مي‌شود که نشان‌دهنده مسدود شدن دامنه مذکور روي DNS-هاي همراه اول دارد.

رگولاتوري گفته است مسدودسازي ابتدا براي کل کشور مشاهده نشد؛ اما به‌تدريج شامل نقاط ديگر در کشور نيز شد.

در ادامه رگولاتوري گزارش مي‌دهد که ايرانسل هم اقدام به مسدودسازي يا فيلترينگ کلاب هاوس کرد؛ بدين صورت که IP-هاي دامنه clubhouseapi.com در برخي مناطق استخراج و روي روتر اين اپراتور مسدود شد. رگولاتوري اضافه کرده است که ايرانسل در برخي مناطق اقدام به مسدودسازي و در برخي، مسدودسازي را حذف مي‌کند و اين از گراف‌هاي ارائه‌شده در گزارش مشخص است. ايجاد و حذف مسدودسازي توسط ايرانسل باعث شد کاربر تصور وجود اختلال داشته باشد، نه فيلترينگ.

اقدام ديگر ايرانسل که در گزارش سازمان تنظيم آمده، حذف بسته‌هاي ارتباطي است که پيام‌رسان را مجبور به تلاش‌ مکرر براي برقراري مجدد ارتباط مي‌کند؛ در نتيجه با خسته شدن کاربر، وي خروج از برنامه را ترجيح مي‌دهد.

بر اساس گزارش رگولاتوري، شرکت مخابرات ايران هم با تغيير در نحوه مسيريابي اقدام به ايجاد اختلال کرد. در واقع مخابرات IP-هاي دامنه clubhouseapi.com را استخراج و سپس روي روتر خود مسدود کرد. اين انسداد به‌صورت اختلال در برنامه براي کاربران مخابرات احساس شد.

مي‌توانيد گزارش کامل رگولاتوري در مورد ايجاد اختلال اپراتورهاي عمده کشور روي شبکه کلاب هاوس را مطالعه کنيد:

در راستاي اجراي مصوبه شماره ۱۰۲۰۱/ت۵۸۷۲۰ هـ مورخ ۱۴۰۰/۰۲/۰۲ هيأت وزيران مبني بر الزام سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي به ابلاغ اخطار ۲۴ ساعته به کاروراني که خارج از روال‌هاي قانوني تعيين شده در شبکه خود اختلال ايجاد کرده‌اند و نيز ضرورت اطلاع‌رساني موضوع از طريق پايگاه اطلاع‌رساني اين سازمان، مستندات مرتبط با اختلال عمدي صورت گرفته توسط شرکت مخابرات ايران، شرکت ارتباطات سيار ايران (همراه اول) و شرکت خدمات ارتباطي ايرانسل که باعث محدوديت دسترسي کاربران به نرم‌افزار کلاب هاوس شده است در گزارش فني قابل مشاهده است.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره