مایکروسافت سهم خود را از درآمد بازیهای PC کاهش میدهد
زومجي/ مايکروسافت اعلام کرده که از تاريخ ۱۰ مرداد سهم خود را از درآمد کسبشدهي بازيهاي پي سي روي مايکروسافت استور از ۳۰ درصد به ۱۲ درصد کاهش ميدهد.
طبق جديدترين اخبار بازي، مايکروسافت قرار است از تاريخ ۱ اوت (۱۰ مرداد) سهم خود را از درآمد نسخهي پي سي بازيها روي فروشگاه مايکروسافت کاهش دهد. در تاريخ مذکور سهم توسعهدهندگان بازي از درآمد بازيهايشان روي فروشگاه مايکروسافت از ۷۰ درصد به ۸۸ درصد افزايش مييابد. اين به اين معني است که مايکروسافت با کاهشي ۱۸ درصدي، سهم خود را به ۱۲ درصد رسانده است.
مايکروسافت حرکت اخير خود را «شفاف و بدون هيچ شرطوشروط خاصي» مينامد و اميدوار است چنين کاري توسعهدهندگان بيشتري را ترغيب کند تا بازيهايشان را روي مايکروسافت استور عرضه کنند و سود خوبي از آن بگيرند. مت بوتي، رئيس استوديويهاي ايکس باکس در اين خصوص ميگويد: «ما به توسعهدهندگان اين اختيار را ميدهيم تا ديد خلاقانهي خود را [در ساخت بازي] به هر طريقي که دوست دارند، ارائه دهند. ما به اين موضوع که براي تمام توسعهدهندگان، پلتفرم و سرويسهايي را که نياز دارند فراهم کردهايم، افتخار ميکنيم. آنها با استفاده از اين موارد ميتوانند ديد خلاقانهي خود را عملي کنند و بازيهاي فوقالعادهاي را روي پي سي به ما تحويل دهند.»
سارا باند، يکي از معاونان ارشد در مايکروسافت نيز ميگويد: «ما در مايکروسافت همگي پي سي گيمر هستيم و بازيهاي پي سي و بازيسازان اين پلتفرم را دوست داريم. ميخواهيم به اين دست از بازيسازان قدرت بيشتري دهيم تا بتوانند روياهايشان را محقق کنند. ما با ارائهي ابزارهايي عالي، خدمات مربوطبه انتشار بازيها و افرايش سودآوري در ساخت بازيهاي پي سي درواقع داريم به توسعهدهندگان کمک ميکنيم تا کاري را که دوست دارند انجام دهند و آن چيزي نيست جز ساخت بازي.
اخيرا از بيش از سه هزار نفر از افراد متخصص در صنعت بازي تحقيقي در خصوص سهم فروشگاههاي آنلاين از درآمد بازيهاي آنها به عمل آمد. نتيجه اين بود که تنها ۳ درصد شرکتکنندگان سهم ۳۰ درصدي فروشگاههايي مانند استيم و GOG را از درآمد بازيهايشان منصفانه ميدانستند. در عين حال، ۴۳ درصد شرکتکنندگان در اين تحقيق پيشنهاد کردند که سهم ۱۰ تا ۱۵ درصدي فروشگاهها منطقي بهنظر ميرسد.
در طول اين سالها بيشتر فروشگاههاي مجازي سهمي ۳۰ درصدي را براي تمام بازيهايي که ازطريق پلتفرمهايشان فروخته ميشد، درنظر گرفته بودند. بااينحال، شرکتهايي چون اپل، گوگل و ولو در سالهاي اخير تغييراتي را در سيستم درآمدي فروشگاههايشان اعمال کردهاند. براي مثال، ولو از اواخر سال ۲۰۱۸ سيستمي انعطافپذيرتر و شامل سطحهاي مختلف را براي فروشگاه استيم معرفي کرده که البته بيشتر به نفع توسعهدهندگان بزرگ و بازيهاي پرفروش است.
اپل و گوگل نيز با تغيير سياست خود سيستمي جديد را پياده کردهاند که در آن سهم اين شرکتها از اولين ۱ ميليون دلاري که توسعهدهندهي بازي کسب ميکند، ۱۵ درصد خواهد بود. دراينميان اما اپيک گيمز تنها شرکتي بوده که از همان ابتدا ۱۲ درصد درآمد کسبشدهي بازيها را براي خود برميدارد.
نظر شما کاربران گرامي دربارهي حرکت جديد مايکروسافت چيست؟ نظرات خود را در اين خصوص با ما و ديگر کاربران به اشتراک بگذاريد.