نماد آخرین خبر

سونی در شرایط خاص برای قابلیت کراس پلی از ناشران غرامت دریافت می‌کند

منبع
زومجي
بروزرسانی
سونی در شرایط خاص برای قابلیت کراس پلی از ناشران غرامت دریافت می‌کند

زومجي/ تيم سوييني، رئيس اپيک گيمز گفته که سوني براي صدور مجوز کراس پلي در شرايط خاصي که ازطريق اسناد اپيک فاش شده، از ناشران هزينه بيشتري را تحت عنوان غرامت جبران خسارت دريافت مي‌کند.
   
تيم سوييني در گفتگوي اخير خود که همزمان با آغاز دادگاه اپيک دربرابر اپل ترتيب داده، اعلام کرده که اپيک گيمز به منظور دريافت مجوز کراس پلي در بازي فورتنايت با پرداخت هزينه بيشتر به سوني موافقت کرده است. به گزارش نشريه The Verge، سوييني در بخشي از اظهارات خود از مبالغ بيشتري که تحت يک شرايط خاص بايد به سوني پرداخت کند، پرده برداشته است. وي در اينباره مي‌گويد:

«اگر کسي در درجه اول ازطريق کنسول پلي استيشن بازي کرده اما ازطريق آيفون پرداخت‌هاي درون برنامه‌اي خود را انجام دهد، بند پرداخت خسارت در اينجا فعال مي‌شود.»

The Verge همچنين در ادامه تشريح کرده که قوانين و مقررات سوني، ناشران بازي‌ها را از انتقال پول‌ مجازي از پلي استيشن يا به آن منع مي‌کند. ضمن اينکه بايد گزينه‌اي براي غيرفعال کردن تمامي تعاملات بين پلتفرمي وجود داشته باشد. سوييني تأييد مي‌کند که سوني تنها پلتفرمداري است که چنين غرامتي را براي کراس پلي دريافت مي‌کند.
 
اگر به خاطر داشته باشيد، سوني در سال ۲۰۱۸ تصميم به فعالسازي قابليت کراس پلي روي کنسول پلي استيشن 4 گرفت. اين تصميم در پي فشار شديد و بازخوردهاي منفي کاربران از عدم پشتيباني کنسول‌هاي سوني از اين قابليت اتخاذ شده بود و درواقع نتيجه‌ي يک تلاش چندين ساله بود که بالاخره به ثمر نشست. اين فشار عمومي، با انتشار بازي‌ Fortnite روي کنسول نينتندو سوييچ افزايش يافته بود. چراکه شما در صورت استفاده از حساب فورتنايت خود در کنسول PS4 ديگر قادر به استفاده از آن روي نينتندو سوييچ نبوديد.

بعدها شان ليدن، رئيس استوديوهاي جهاني پلي استيشن در واکنش به اين موضوع به يک سري مسائل فني، تجاري و مرتبط با خدمات مصرف‌کنندگان به‌عنوان دليل رويکرد اين شرکت اشاره کرده بود. وي در آن زمان گفته بود که:

   
 
«ما مي‌دانيم که اين چيزي است که طرفداران خواستار آن هستند و قصد داريم که پاسخ اين درخواست را به بهترين وجه ممکن ارائه کنيم. در حال حاضر فعال کردن کراس پلي مثل فشردن يک کليد نيست که بلافاصله انجام شود. اين يک مسئله بسيار مهم و پيچيده است که بايد از ابعاد مختلفي به آن نگاه شود.»

«بنابراين بايد اول از همه از نظر فني به آن نگاه کنيم. سپس بايد از نظر تجاري با شرکاي خود مذاکراتي را داشته باشيم تا اينکه نهايتاً با اطمينان از توانايي شرکت در پشتيباني از خدمات مناسب مشتريان و يک سري عوامل ديگر اين تصميم را عملي کنيم. بايد به ترتيب و به‌صورت يک به يک به اين مسائل پرداخته شده تا همه چيز در سر جاي خود قرار داشته باشد.»


حالا در پيام ايميلي که به‌عنوان بخشي از اسناد دادگاه اپل و اپيک منتشر شده، يک سري مذاکرات داخلي مربوط‌به قبل از فعالسازي کراس پلي توسط سوني فاش شده است.

در مکالمه بسيار جالبي که در اين ايميل بين جو کرينر، معاون توسعه تجاري اپيک و جيو کورسي، مدير سابق ارتباط با توسعه‌دهندگان سوني جريان داشته، تلاش‌هاي اپيک براي مجبور کردن سوني به موافقت با کراس پلي را مشاهده مي‌کنيم. کرينر قبل از ارائه پيشنهاد‌ها اپيک براي ترغيب سوني به همکاري، در اين پيام مي‌نويسد:

«من نمي‌توانم به سناريويي که در آن اپيک به اين خواسته دست پيدا نمي‌کند، فکر کنم. اين احتمال از وقتي که فورتنايت به بزرگ‌ترين بازي پلي استيشن تبديل شد، ديگر کنار رفته است.»

از ميان جالب‌ترين پيشنهاد‌ها اپيک بايد به جايي اشاره کرد که در آن گفته شده: «ما معرفي قابليت کراس پلي را به سوني ربط مي‌دهيم. اپيک تمام تلاشش را مي‌کند تا سوني را مثل يک قهرمان جلوه دهد. بياييد با اين کار يک پيروزي بزرگ را براي هر دو طرف رقم بزنيم. اپيک نظر خود را تغيير نخواهد داد؛ پس بياييد همين الان روي آن توافق کنيم.»

در مورد شماره هفت اين نامه نيز گفته شده که لايسنس استفاده‌ي سراسري سوني از موتور گرافيکي Unreal Engine 4 قرار بود در ماه مي ۲۰۱۹ به اتمام برسد.


تصويري از پاسخ جيو کورسي به ايميل جو کرينر

کورسي در پاسخ به پيام کرينر مي‌نويسد:

«فارغ از اينکه درباره چه بازي و در چه مقياسي به قضيه نگاه کنيم، قابليت کراس پلتفرم مثل يک حرکت اسلم دانک نيست که به‌صورت ناگهاني انجام شود. همان‌طور که مي‌دانيد، بسياري از شرکت‌ها درحال بررسي اين ايده هستند و حتي يک نفر هم نمي‌تواند توضيح دهد که قابليت کراس پلتفرم چطور مي‌تواند از نظر تجاري به نفع پلي استيشن باشد.»

اين بند، تنها در شرايطي که «سهم درآمد PSN تقسيم بر سهم مشارکت PS4 در گيم‌پلي بازي» کمتر از ۸۵ درصد باشد، فعال خواهد شد
بنابراين اين بحث به دريافت يک هزينه اضافي توسط سوني ختم مي‌شود تا نهايتاً با قابليت کراس پلي روي پلي استيشن موافقت کند. The Verge در ادامه‌ي گزارش خود سندي را منتشر کرده که سهم درآمدهاي سوني از اجراي قابليت کراس پلتفرم را نشان مي‌دهد.

براين اساس، ناشر يک بازي بايد براي جبران کاهش درآمد سوني، يک هزينه مشخص را به اين شرکت پرداخت کند که اين بند، تنها در شرايطي که «سهم درآمد PSN تقسيم بر سهم مشارکت PS4 در گيم‌پلي بازي» کمتر از ۸۵ درصد باشد، فعال خواهد شد.

سوني براي تشريح برنامه‌ي پيشنهادي خود، به يک نمونه اشاره مي‌کند. مثلاً فرض کنيد که براي يک ماه، درآمد يک بازي از قابليت کراس پلي، ۱ ميليون دلار و سهم PSN از آن ۹۰۰ هزار دلار يا ۹۰ درصد باشد. حالا اگر سهم PS4 از گيم‌پلي اين بازي ۹۵ درصد باشد، ناشر هيچ هزينه‌اي را به سوني پرداخت نمي‌کند. چراکه ۹۰ تقسيم بر ۹۵ برابر است با ۰.۹۴ که بيشتر از ۸۵ درصد است.

اما اگر در همين ماه فقط ۶۰۰ هزار دلار از اين درآمد ۱ ميليون دلاري سهم PSN باشد، (يعني ۶۰ درصد درآمد) و سهم PS4 از گيم‌پلي بازي همان ۹۵ درصد باشد، ۶۰ تقسيم بر ۹۵ برابر با ۰.۶۳ خواهد بود که کمتر از ۸۵ درصد بوده و حالا بايد ناشر غرامت اين ضرر را بپردازد.

ضمناً اين بند تنها در شرايطي که درآمد ماهانه يک بازي در PSN از ۵۰۰ هزار دلار بيشتر شود فعال خواهد شد. اين شرايط بايد در يک بازه ۱۲ ماهه ادامه داشته باشد تا اين شرط قابل اجرا باشد. لذا بازي‌هاي کوچکتر به احتمال زياد از پرداخت اين هزينه معاف هستند.

نکته‌ي مهم پاياني اين است که اين سند مربوط‌به اوت ۲۰۱۹ بوده و اين احتمال وجود دارد که شرايط از آن زمان تغيير کرده باشد. هرچند تيم سوييني تأييد کرده که سوني هنوز اين هزينه را دريافت مي‌کند و پلي استيشن تنها پلتفرمي است که چنين شرايطي دارد.

در پايان مي‌توانيد نظرات خود را در اينباره با ما و ساير کاربران در ميان بگذاريد.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره