برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین هابرگزیده
موبایل و بازی

ابررایانه «سیمرغ» ایرانی رونمایی شد

منبع
مهر
بروزرسانی
ابررایانه «سیمرغ» ایرانی رونمایی شد

مهر/ ابررايانه ملي سيمرغ که قابليت هاي متعددي چون تحليل کلان داده، هوش مصنوعي، اينترنت اشيا و تحليل داده هاي ژنتيک دارد امروز افتتاح شد.

ابر رايانه ملي سيمرغ امروز با حضور محمد جواد آذري جهرمي وزير ارتباطات، احمد معتمدي رئيس دانشگاه اميرکبير و برخي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در ساختمان ترنج دانشگاه اميرکبير رسماً رونمايي شد.

توان پردازشي فعلي ابررايانه بيش از يک پتافلاپس (يک ميليون ميليارد عمليات مميز شناور ۶۴ بيتي در ثانيه) است که با ۵۰۰ پتافلاپس در روز افتتاح کار خود را آغاز کرد و بعد از دو ماه در پايان فاز اول با ظرفيت کامل به کاربران خدمات ارائه خواهد کرد.

ظرفيت پردازشي اين ابر رايانه تا ۵ پتافلاپس با استفاده از زيرساخت فعلي (در مرحله دوم) و تا ۱۰ پتافلاپس در فازهاي بعدي قابل افزايش خواهد بود که چند هزار برابر سريع‌تر از پرقدرت‌ترين رايانه‌هاي روميزي خواهد بود.

همچنين توان پردازشي فعلي ابريارانه در کاربردهاي فوق سريعي که نياز به دقت محاسبات ۶۴ بيتي ندارند (مانند هوش مصنوعي يا يادگيري عميق) تا انتهاي فاز اول برابر با ۲۰ پتافلاپس خواهد بود.

قابل ذکر است اين ابر يارانه که در فاز اول بهره برداري شده حدود ۱۲ برابر از قوي‌ترين ابر يارانه کشور که در سال ۱۳۹۰ توسط همين تيم افتتاح شد سريع‌تر عمل مي‌کند.

بستر محاسباتي ابر يارانه سيمرغ بر مبناي فناوري مجازي سازي و يارانش ابري طراحي شده، مجازي سازي باعث افزايش بهره وري از منابع موجود و انعطاف پذيري در ارائه خدمات متنوع شده و همچنين امنيت داده‌ها را دو چندان مي‌کند.

در بستر پردازشي اين ابر يارانه از آخرين فناوري‌هاي سخت افزاري و نرم افزاري موجود در دنيا استفاده شده است که باعث شده اين ابر يارانه تبديل به به روز ترين و قدرتمندترين ابر يارانه کشور شود.

استفاده از آخرين نسل از پردازنده‌هاي گرافيکي اين امکان را مي‌دهد که بتوان کاربردهاي تحليل کلان داده و هوشمند مصنوعي را با سرعت بسيار زياد و در مقياس منطقي ايجاد کرد. از ابر يارانه سيمرغ مي‌توان در کاربردهاي نوين نظير هوش مصنوعي، تحليل کلان داده، انتخابات اشيا، تصويرسازي، بازي سازي و پويانمايي، شبيه سازي هاي علمي، هواشناسي، تحليل داده‌هاي ژنتيک و ديگر کاربردهاي علمي که به توان پردازشي بسيار نياز دارند، استفاده کرد.

با ظرفيت پردازشي راه اندازي شده در فاز فعلي، ايران جزو سي کشوري خواهد بود که داراي ابر يارانه‌هايي با ظرفيت پتافلاپسي هستند. جامعه هدف اين ابر يارانه تمامي پژوهشگران مراکز پژوهشي و دانشگاهي، مهندسين، شرکت‌هاي دانش بنيان، استارت آپ ها و همچنين سازمان‌هاي دولتي و خصوصي از جمله بانک‌ها، بيمارستان‌ها، شهرداري‌ها و ديگر نهادها هستند که براي انجام تحقيقات و يا تحليل داده در کاربردهاي استراتژيک و مهم کشور نياز به بستر پردازي دارند.

جمع سرمايه گذاري اين طرح حدود هزار ميليارد ريال است که توسط نهادهاي وزارت ارتباطات، معاونت علمي رياست جمهوري و وزارت علوم و دانشگاه اميرکبير مورد حمايت قرار گرفته است. سهم وزارت ارتباطات حدود ۵۰۰ ميليارد ريال، معاونت علمي ۲۰۰ ميليارد ريال و وزارت علوم ۱۳۰ ميليارد و دانشگاه اميرکبير بيش از ۲۰۰ ميليارد ريال بوده است.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر