
قبل از خرید بازی انحصاری The Ascent این مطلب را بخوانید

گيم فا/ هماکنون، در زمان نگارش اين مقاله، حدود يک هفته به تاريخ انتشار بازي جديد استوديوي نئون جاينت يعني The Ascent باقي مانده است و خالي از لطف نيست تا در اين مقطع زماني، هر آنچه که بايد پيش از خريد بازي The Ascent بدانيم را مرور کنيم.
تا مدتي پيش، کمتر کسي تصور ميکرد که يک بازي از استوديوي مستقل نئون جاينت (Neon Giant) بتواند به صدر اخبار و توجه بازيبازان دست پيدا کند. در واقع، پس از انتشار نمايشهاي مختلف از بازي The Ascent، دريافتيم که با يک بازي شوتر خاص ARPG که در جهاني پرآشوب و سايبرپانکي روايت ميشود روبرو خواهيم بود.
از طرفي ديگر، نمايشهاي اين بازي به قدري جذاب بودند که بسياري از بازيبازان حتي مستقل بودن آن را نيز فراموش کردهاند و هماکنون بيصبرانه منتظر عرضهي آن هستند.
لازم به ذکر است که بنا به قرار داد انحصاري بين شرکت مايکروسافت و نئون جاينت، بازي The Ascent به صورت انحصاري در دسترس کاربران پلتفرمهاي اين شرکت قرار خواهد داشت و در کنار اين موارد، کاربران سرويس گيمپس نيز قادر خواهند بود تا بدون پرداخت هيچ هزينهاي در زمان عرضه اين بازي را تجربه کنند.
به هر ترتيب، گاهاً شاهد مقايسهي اين بازي با عناويني نظير Shadowrun و Diablo بودهايم اما نمايشهاي The Ascent، نشان دهندهي هويت منحصر به فرد آن هستند و خلاقيت تيم سازنده را نمايان ميکنند.
البته، مجدداً يادآوري ميکنيم که اين بازي يک عنوان مستقل است و حتي با وجود اينکه احتمالاً با يکي از منحصر به فردترين ARPGها روبرو خواهيم شد، اما نبايد فراموش کنيم که استوديوي نئون جاينت تنها متشکل از ۱۱ نفر بوده و اگر انتظارات عجيب و غريبي از آن داشته باشيد، احتمال دلسرد شدنتان کم نخواهد بود.
معرفي جهان بازي The Ascent
همانطور که اشاره شد، بازي The Ascent يک عنوان تيراندازي ARPG از نوع Twin-Stick است که داستان آن در دنياي سايبرپانکي به نام Veles روايت خواهد شد. در واقع، داستان اين بازي در آيندهاي نسبتاً دور جريان دارد که در اين زمان، سرمايهداران جهان را به ديستوپيايي مدرن و پر از آشوب تبديل کردهاند.
در عين حال، شرکتي بزرگ به نام The Ascent Group که تقريباً تمام جهان Veles را تصاحب کرده است، ناگهان با اختلالات مختلفي روبرو ميشود و بازيبازان بايد در قالب گروههايي از دل اين شرکت بيرون آمده و به يافتن دليل بروز چنين اتفاقي بپردازند.
از طرفي ديگر، زاويهي ديد بالا به پايين اين بازي سبب ميشود که با يک عنوان خاص روبرو شويم و از آن گذشته، اکثر موانع محيطي در اين بازي تخريبپذير خواهند بود و ميتوان از آنها در استراتژيهاي خود بهره برد. همچنين، تجربهي اين بازي به صورت تکنفره تا چهار نفره ميسر است.
علاوه بر اين، شخصيتها در اين بازي از طريق قابليتهاي سايبري قابل شخصيسازي هستند و همانطور که از يک بازي سايبرپانکي انتظار ميرود، مکانيزم هک کردن نيز در اين بازي وجود خواهد داشت. گذشته از اين موارد، بازي عناصر سنتي عناوين RPG را نيز در خود ميبيند و بازيبازان قادر خواهند بود تا با گشت و گذار در محيط بازي، به يافتن آيتمها براي ارتقاي مهارتهاي خود بپردازند.
در واقع، همانند عناوين نقشآفريني، روبرو شدن با دشمنان و شکست آنها نيز اين اجازه را به شما ميدهد که آيتمها و موارد ديگري دريافت کنيد و در نتيجه از آنها در جهت ارتقاي سطح خود استفاده کنيد.
همچنين، يکي از جنبههاي جالب توجه در بازي The Ascent، جهانسازي مفصلي است که در بازي ارائه ميشود. بر اين اساس، تک تک اسلحههاي بازي و زرهها همانند مجموعهي Borderlands داراي شناسنامهي خاص خود هستند و مشخصاً توسط يکي از شرکتهاي خاص در جهان Veles توليد شدهاند.
از طرفي ديگر، اطلاعات مربوط به دشمنان بازي، مکانها و شخصيتهاي آن نيز همانند مجموعهي The Witcher در گنجينهي دادههاي بازي ذخيره خواهند شد تا بتوان از آنها براي درک نقاط ضعف قوتشان استفاده نمود.
چشماندازهاي استوديوي نئون جاينت براي بازي The Ascent
بدون ترديد، استوديوي نئون جاينت با تيمي متشکل از ۱۱ نفر و تجربهي کمي که در زمينهي ساخت بازيهاي ويديويي دارد را بايد يک استوديوي مستقل و تازهکار تلقي کرد که مدت زمان فعاليت آن به کمتر از ۳ سال ميرسد. اما در نقطهي مقابل، هر يک از اين ۱۱ نفر، پيشتر در ساخت بازيهاي AAA مطرح از جمله Far Cry 3 يا Bulletstorm و Wolfenstein و حتي DOOM و چند بازي ديگر دخيل بودهاند و از نظر فردي هرکدام يک وزنه براي اين استوديو محسوب ميشوند.
در واقع، جالب است بدانيد که هدف گذاري اين استوديو، ساخت يک بازي اکشن با بودجهي کم بوده است که بتواند با عناوين AAA رقابت کند و اين موضوع ميتواند علاقهمندان به اين بازي را بيش از پيش مشتاق تجربهي آن کند.
در نهايت، لازم به ذکر است که اين بازي به مدت ۳ سال و دقيقاً از زمان تاسيس استوديوي نئون جاينت در حال توسعه بوده است و نمايشهاي آن به جرات ميتواند جاهطلبانه بودن آن را توصيف کند.
از طرفي ديگر، خالي از لطف نيست که بدانيد روند ساخت اين بازي در سال ۲۰۱۸ و با کمک اپيک گيمز بر روي موتور بازيسازي آنريل انجين ۴ آغاز شد اما، عقد قرداد انحصاري با شرکت مايکروسافت باعث شد که نئون جاينت مشکلات مالي را فراموش کند و به جاي عرضهي آن به صورت انحصاري براي کنسول ايکس باکس سري ايکس و اس، The Ascent را براي کنسول ايکس باکس وان و پلتفرم رايانههاي شخصي نيز پورت کند.
در نهايت، بازي The Ascent با يک سيستم پيشرفتِ مبتني بر عملکرد بازيبازان در بازي و داستاني به نظر فراگير و پرمحتوا در کنار گيمپلي اکشن ARPG با جهاني خاص و منحصر به فرد، اميدوار کننده به نظر ميرسد.
اين بازي در تاريخ ۷ مرداد ۱۴۰۰ (۲۹ جولاي ۲۰۲۱) براي کنسولهاي نسل نهمي و هشتمي ايکس باکس و پلتفرم رايانههاي شخصي منتشر خواهد شد.