زومجي/ شاون ليدن با زير سؤال بردن مدل تجاري ايکس باکس گيم پس، عقيده دارد در شرايط فعلي عرضه يک بازي که ۱۲۰ ميليون دلار هزينه دارد، در سرويس اشتراکي ۹.۹۹ دلاري توجيه اقتصادي ندارد. 
   
شاون ليدن، رئيس سابق پلي استيشن که در دوران فعاليت خود در شرکت سوني چندين مقام اجرايي و مديريتي شامل معاونت Sony Computer Entertainment اروپا، رياست SCE ژاپن و مديريت شرکت سرگرمي‌هاي تعاملي سوني در آمريکا را برعهده داشته، در زمان جدايي از اين شرکت، مسئوليت رياست استوديوهاي جهاني پلي استيشن را عهده‌دار بود.

ليدن که اخيرا مصاحبه خبرسازي با نشريه GamesIndustry ترتيب داده، ديدگاه‌هاي خود را در موضوعات متنوعي همچون مسئله تصاحب استوديوهاي بازي‌سازي توسط سوني و مايکروسافت و همچنين ايده تجاري ايکس باکس گيم پس و پتانسيل گسترش بازار کنسول‌هاي بازي صحبت کرده است.

سرويس اشتراکي گيم پس که کار خود را در ماه ژوئن ۲۰۱۷ آغاز کرد، رفته‌رفته به کانون فعاليت‌هاي مايکروسافت در صنعت بازي‌هاي ويدئويي تبديل شده است. اين سرويس با جذب بيش از ۱۸ ميليون کاربر از سراسر جهان، امکان دسترسي مشترکان به بيش از ۱۰۰ بازي ويدئويي ازجمله بازي‌هاي فرست پارتي ايکس باکس از روز نخست عرضه را فراهم کرده است.

مقام‌هاي پلي استيشن بارها اعلام کردند که مدل تجاري گيم پس در اکوسيستم پلي استيشن اجرايي نيست. جيم رايان، رئيس پلي استيشن، ماه سپتامبر سال گذشته گفته بود که مدل تجاري مبتني‌بر سرويس اشتراکي براي استوديوهاي بازي‌سازي سوني شرايط پايداري را ايجاد نمي‌کند؛ چراکه بودجه ساخت برخي بازي‌هاي انحصاري اين شرکت بعضا تا فراتر از ۱۰۰ ميليون دلار هم مي‌رود.



شاون ليدن که سال گذشته توسعه بازي‌هاي AAA را «بي‌‌ثبات» توصيف و پيشنهاد مي‌کرد که طول مدت گيم‌پلي بازي‌ها و قيمت فروش آن بايد با هزينه بالاي ساخت بازي همخواني داشته باشد، با تکرار اظهارات جيم رايان، مدل تجاري ايکس باکس گيم پس را زير سؤال برده است. وي در بخشي از صحبت‌هاي خود مي‌گويد:

واقعا نمي‌توان يک بازي ۱۲۰ ميليون دلاري را ازطريق سرويس اشتراکي با قيمت ۹.۹۹ دلار در ماه عرضه کرد؛ در‌غير‌اين‌صورت بايد حداقل يک سرويس اشتراکي با ۵۰۰ ميليون کاربر فعال داشته باشيد تا تازه بودجه سرمايه‌گذاري‌شده شما برگردد. بنابراين، در شرايط فعلي بايد مدتي ضرر کنيد تا اين جامعه پايه را تشکيل دهيد. البته در شرايطي که فقط ۲۵۰ ميليون کنسول در دست گيمرها داريم، قرار نيست به اين زودي‌ها نيم‌ميليارد مشترک براي سرويس اشتراکي خود پيدا کنيد. پس چطور مي‌توان اين مسئله را حل کرد؟ هنوز هيچ‌کس به پاسخ اين پرسش نرسيده است.
در شرايطي که فقط ۲۵۰ ميليون کنسول در دست گيمرها داريم، قرار نيست نيم‌ميليارد مشترک براي سرويس اشتراکي خود پيدا کنيد
آمارها نشان مي‌دهد درحال‌حاضر حدود ۲۵۰ ميليون کنسول بازي دراختيار کاربران سراسر جهان قرار دارد که از دهه ۱۹۹۰ تاکنون تقريبا ثابت مانده است. ليدن درادامه گفته است فکر نمي‌کند ايکس باکس گيم پس و مدل مبتني‌بر فناوري کلاد گيمينگ آن راهي براي رشد اين عدد باشد و در چنين شرايطي نمي‌توان درباره ثبات و اثرگذاري آن در گسترش بازار کنسول‌هاي بازي خوش بين بود.



پيشنهاد تکميلي Xbox Game Pass Ultimate با هزينه ماهيانه ۱۵ دلار ارائه مي‌شود. در اين نسخه امکان تجربه بازي‌ها ازطريق کلاد نيز فراهم شده است. در ابتدا، تنها کاربران گوشي‌هاي اندرويد امکان استفاده از  Xbox Cloud Gaming را داشتند تا اينکه بعدها اين امکان براي پي سي و iOS نيز فراهم شد. مايکروسافت مدتي پيش اعلام کرد که با اين کار ميلياردها دستگاه ديگر به اکوسيستم ايکس باکس دسترسي خواهند داشت. ليدن دراين‌باره مي‌گويد:

البته وقتي گوشي‌هاي موبايل را نيز به اين جامعه اضافه کنيد، صدها ميليون بازيکن ديگر به مجموعه اضافه خواهد شد؛ اما اين دسته از کاربران با وجود ارتباطي که با دنياي گيمينگ دارند، دسته‌بندي مجزايي محسوب مي‌شوند. ما در طول زمان به خوبي مشاهده کرديم که موبايل لزوما دروازه ورود به کنسول محسوب نمي‌شوند؛ بلکه فقط وسيله ديگري است که مردم در برخي تايم‌هاي روز مي‌توانند از آن براي سرگرمي هم استفاده کنند.‌
وي درادامه اضافه مي‌کند:

مردم کنسول نمي‌خرند که فلز و پلاستيک بيشتري را به اتاق نشيمن خود اضافه کنند، مردم کنسول مي‌خرند تا از اين طريق به محتوا دسترسي پيدا کنند. اگر براي انتقال محتوا به خانه‌هاي مردم راه ديگري به‌جز استفاده از اين جعبه را سراغ داريد، بله حق با شما است. همه به هر نحوي به روش‌هاي استريمينگ دسترسي دارند؛ اما بيشتر آن‌ها مستلزم يک اتصال اينترنت مناسب و پرسرعت است و مدل‌هاي تجاري مناسبي که براي اين مسائل کارساز باشد، هنوز ايجاد نشده است.
 
مايکروسافت در ماه ژوئن اعلام کرده بود که قصد دارد در ارتباط با توليدکنندگان تلويزيون‌هاي هوشمند در سراسر جهان، امکان تجربه بازي‌هاي ايکس باکس را براي تمام تلويزيون‌هايي فراهم کند که به اينترنت متصل مي‌شوند. درضمن، اين شرکت برنامه دارد تا با ساخت دستگاه استريمينگ اختصاصي خود، اين امکان را براي هر تلويزيون يا نمايشگر و بدون نياز به کنسول فراهم کند.

براساس گزارش‌هاي رسمي، Xbox Game Pass هنوز به تعداد کافي از مشترکان اين سرويس نرسيده تا به مرحله سوددهي وارد شود. افزون‌براين فيل اسپنسر، رئيس ايکس باکس، نيز در ماه اکتبر اعلام کرده بود که اين شرکت برنامه‌اي براي افزايش حق اشتراک سرويس گيم پس ندارد. وي در پادکست Dropped Frames در‌اين‌باره مي‌گويد:

ما از ارزش فعلي سرويس گيم پس رضايت کامل داريم و معتقديم اين روش از منظر مدلي تجاري، کاملا پايدار است.
ساتيا نادلا، مدير اجرايي مايکروسافت، نيز روز سه‌شنبه مدعي شده بود که ايکس باکس گيم پس «به‌سرعت در حال رشد» است و مشترکان اين سرويس در‌مقايسه‌با ديگر کاربران ۴۰ درصد بازي‌هاي بيشتر و ۵۰ درصد زمان بيشتري صرف تجربه بازي‌ها مي‌کنند.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم