برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

ادامه بحران کمبود تراشه و اجبار تراشه سازان به تغییر اولویت ها

منبع
سخت افزار
بروزرسانی
ادامه بحران کمبود تراشه و اجبار تراشه سازان به تغییر اولویت ها

سخت افزار/ بحران کمبود تراشه که حالا علاقمندان به تکنولوژي همگي از آن مطلعند، صرفا صنعت خودرو را تحت تاثير قرار نداده و وضعيت را براي بزرگترين کمپاني‌ها نيز سخت کرده است. تيم کوک، مديرعامل اپل در جريان کنفرانس رويکرد مالي کمپاني که روز سه شنبه برگزار شد گفت: تمام تلاش خود را براي بهبود شرايطي که با آن مواجه هستيم انجام خواهيم داد. به نظر اشاره کوپرتينويي‌ها به وضعيت نامناسب تامين قطعات مهم مانند تراشه است. با ادامه بحران کمبود تراشه به نظر مي‌رسد تراشه سازان و ديگر کمپاني‌ها در حال تغيير اولويت‌هاي خود هستند. در اين مورد اپل قصد دارد بر روي سودآورترين محصولات مانند آيفون‌ها و ايرپادها تمرکز کند و توليد محصولات با سود کم را به حداقل برساند.

آنجلو زينو، يکي از تحليلگران CFRA در گفت و گو با روييترز گفته است آنچه که در بيانيه رازآلود و نسبتا مبهم تيم کوک نفهته است، تا حد زيادي موضوع عرضه محصولات جديد را منعکس مي‌کند. خصوصا آيفون‌هاي نسل جديد که قرار است در ماه سپتامبر معرفي و روانه بازار شوند. تحليلگر کانترپوينت ريسرچ نيز نظر مشابهي دارد و معتقد است کمپاني روند توليد را به سمت سودآورترين و پرفروش‌ترين محصولات ادامه مي‌دهد. اپل احتمالا آيفون‌هاي سري 12 را در اولويت قرار خواهد داد و در عوض اين تصميم بر روي توليد آيپدها، مک‌ها و آيفون‌هاي قديمي اثر خواهد گذاشت.

تغيير اولويت ها با ادامه بحران کمبود تراشه
اپل تنها شرکتي نيست که از ادامه بحران کمبود تراشه رنج مي‌برد. طبيعتا شرايط براي تراشه سازان بدتر است. AMD، سازنده بزرگ پردازنده با احتياط در حال مديريت زنجيره تامين خود در شرايطي است که تراشه به اندازه کافي موجود نيست. همان طور که ليزا سو، مديرعامل AMD مدتي پيش اعلام کرد، حال که پرچمداران کمپاني موفق به عملکردي حتي بهتر از نماينده‌هاي اينتل شده اند و همچنين سودآوري بهتري دارند، طبيعتا در اولويت توليد و تامين قرار دارند. اين در حاليست که تا چند سال پيش AMD تقريبا بازار پردازنده‌هاي رده بالا را ترک کرده بود. پس AMD قصد دارد بر روي “استراتژيک‌ترين قسمت از بازار PC” تمرکز کند.


اپل و AMD هر دو بزرگترين مشتريان TSMC هستند اما مشکل صرفا به TSMC محدود نيست. اينتل هم که کارخانه هاي توليدي خود را مديريت مي‌کند به مشکلات کمبود تراشه آگاه است. پت جلسينگر، مديرعامل اينتل در گفت و گو با BBC اعلام کرد وضعيت کمبود تراشه در نيمه دوم سال 2021 بدتر خواهد شد و تا دو سال طول خواهد کشيد که شرايط به حالت نرمال بازگردد. کارخانه جديد اينتل در آريزونا در حال احداث است اما به گفته جلسينگر تا افزايش توليد و بهبود اوضاع تراشه در بازار، زمان زيادي طول خواهد کشيد. شايد به نوعي اينتل از طولاني شدن اين وضعيت سود ببرد. اگر چه اينتل در حال عقب افتادن از AMD و اپل در بخش کارايي و راندمان است، اما غول آبي مي‌تواند در آينده از غيبت و ضعف رقبا در بازار استفاده کند.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره