زوميت/ به‌تازگي يک نظرسنجي برگزار شده است که آمار جالبي از وفاداري کاربران اندرويد و iOS به سيستم‌ عامل مورد استفاده‌شان ارائه مي‌کند.
   
بازار تلفن‌ هوشمند ايالات متحده آمريکا در چند سال گذشته به نوعي تعادل رسيده است. بسياري از مردم در حال خريد دستگاه‌هايي با iOS اپل هستند و گروهي ديگر محصولاتي با پلتفرم اندرويد گوگل خريداري مي‌کنند؛ اين واقعيت باعث مي‌شود هر کدام از اين دو دسته، تقريبا ۵۰ درصد بازار را از آن خود کند؛ اما هميشه شرايط يکسان نيست و اخيرا سهم بازار اندرويد به نفع iOS کاهش يافته است و شرکت کوپرتينويي توانسته فروش بيشتري داشته باشد.

اما چه چيزي پشت کاهش آهسته سهم بازار اندرويد در ايالات متحده آمريکا است. بر اساس داده‌هاي CIRP، دليل اين اتفاق «وفاداري» است.

اعداد کوچک تفاوت‌هاي بزرگي ايجاد مي‌کنند

بر اساس اطلاعات CIRP، اندرويد در سال ۲۰۱۷ حدود دوسوم بازار تلفن‌ هوشمند ايالات متحده آمريکا را در اختيار داشت؛ ولي تنها حدود يک‌سوم بازار براي iOS بود.

به گزارش Androidauthority، در آن زمان اندرويد از رتبه وفاداري ۹۱ درصدي برخوردار بود؛ درحالي‌که iOS رتبه وفاداري ۸۶ درصدي داشت. اين بدان معنا است که ۹۱ نفر از ۱۰۰ خريدار گوشي‌هاي اندرويدي، هنگام ارتقا به گوشي‌هاي هوشمند جديد بار ديگر اين سيستم‌عامل را انتخاب مي‌کردند. طي چهار سال گذشته، وفاداري به اين سيستم‌عامل در ايالات متحده آمريکا تغيير چنداني نکرده؛ اما وفاداري به iOS به‌آرامي روند صعودي داشته است.

مايک لوين، شريک و ‌هم‌بنيان‌گذار CIRP، در اين باره مي‌گويد: «وفاداري و تعويض دستگاه مي‌تواند بعضي از تغييرات سهام هر کدام از سيستم‌عامل‌ها در بازار را توضيح بدهد؛ کاربران iOS کمترين مهاجرت را به پلتفرم ديگر داشته‌اند و بدين ترتيب وفادارتر هستند. در سه‌ماهه اخير اپل در وفاداري پيشرو بوده است؛ به‌طوري که ۹۳ درصد از دارندگان آيفون دستگاه خود را با محصول ديگري از همين شرکت تعويض کرده‌اند که اين مقدار در مقابل ۸۸ درصد از صاحبان گوشي‌ هوشمند اندرويدي که در کنار اين سيستم‌عامل باقي مانده‌اند بيشتر است.»

در طول چندين سال گذشته، iOS موفق شده است حدود پنج درصد وفاداري بيشتري به‌ دست آورد؛ درحالي‌که اندرويد بدون تغيير مانده است. اين مسئله به اپل اجازه داد سهم iOS در فعال‌سازي تلفن‌ هوشمند جديد را به‌طور مداوم افزايش بدهد.

وفاداري اندرويدي‌ها بدون تغيير باقي مانده است

به عبارت ديگر، وفاداري کاربران اندرويد بدون تغيير باقي مانده؛ درحالي‌که وفاداري کاربران iOS افزايش يافته است. با وجود تفاوت کم درصد وفاداري کاربران اين دو پلتفرم، اين اتفاق اجتناب‌ناپذير در حال رخ دادن است.

CIRP اين اعداد را از طريق نظرسنجي از ۵۰۰ نفر که در بازه زماني آوريل تا ژوئن ۲۰۲۱، گوشي هوشمند خريداري کرده بودند به دست آورده است. شايد گروه استفاده‌شده کوچک باشد؛ اما يافته‌هاي کلي سهم بازار CIRP با ساير شرکت‌هاي تحقيقاتي مطابقت دارد. به‌عنوان مثال، داده‌هاي کانترپوينت نشان مي‌دهد که سهم iOS از بازار ايالات متحده آمريکا در سال گذشته حدود ۵۰ درصد بوده است.

برندها داستان‌هاي ديگري براي گفتن دارند 

در جايي که داده‌هاي CIRP به ما نشان مي‌دهد وفاداري به اندرويد به‌طور کلي ثابت مانده است، اطلاعات SellCell چيز ديگري مي‌گويد. SellCell اخيراً از ۵۰۰۰ شهروند آمريکايي در مورد تلفن همراهشان  نظرسنجي کرده و يافته‌هاي جالبي در مورد هر کدام از برندها به دست آورده است.

ابتدا بايد به اين مسئله اشاره کرد که بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده، وفاداري به اپل بسيار بالا و ۹۲ درصد است که اين مقدار نسبت به وفاداري به همين برند در دو سال پيش،  تقريبا ۱٫۵ درصد بهبود يافته است؛ اين مسئله با داده‌هاي CIRP مطابقت دارد. در همان دوره دوساله، وفاداري به نام تجاري سامسونگ از ۸۵٫۷ درصد به ۷۴ درصد کاهش يافته است. اين بدان معنا است که از هر چهار کاربر سامسونگ، بيش از يک نفر گفته‌اند قصد دارند دفعه بعدي که دستگاه خود را ارتقا مي‌دهند، برند ديگري انتخاب کنند. به طرز شگفت‌انگيزي، ۵۳ درصد از افرادي که قصد خريد از يک برند ديگر غير از سامسونگ  داشته‌اند، به آيفون روي آورده‌اند.

کاربران ساير برندهاي گوشي‌هاي هوشمند اندرويدي نيز وفاداري خود را از دست داده‌اند. وفاداري به پيکسل گوگل از ۸۴ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۶۵٫۲ درصد در سال ۲۰۲۱ رسيده است. شرايط براي موتورولا و ال‌جي بسيار بدتر بوده و به ترتيب ۷۱ درصد و ۶۲٫۶ درصد از صاحبان گوشي‌هاي هوشمند اين برندها گفته‌اند قصد دارند محصولات ديگر شرکت‌ها را امتحان کنند.

متأسفانه داده‌هاي CIRP و SellCell محدود به مصرف‌کنندگان ايالات متحده آمريکا است و از مردم خارج از اين منطقه نظرسنجي نکرد‌ه‌اند.

چرا آمار وفاداري به برندها تغيير کرده است؟

مهم‌ترين سؤال اين نيست که کدام برند توانسته است بيشترين وفاداري را حفظ کند؛ بلکه دليل تغيير تدريجي اين فاکتور مهم است. کوتاه‌ترين جواب براي اين سؤال يک واژه است: حريم خصوصي.

SellCell متوجه شده است که ۳۱٫۵ درصد از پاسخ‌دهندگان، به دليل نگراني از حريم خصوصي دستگاه‌هاي خود قصد مهاجرت از سامسونگ به آيفون داشته‌اند. اپل در سال‌هاي اخير روي مسائل مربوط به حفظ حريم خصوصي کاربران تمرکز بيشتري داشته است. ۲۵٫۲ درصد ديگر از مهاجران گفتند به دليل قيمت مناسب ديگر برندها، سامسونگ را ترک خواهند کرد.

البته بايد به اين مسئله نيز اشاره کرد که همه دارندگان آيفون راضي نيستند و برخي حتي به برندهاي ديگر روي مي‌آورند. حدود ۳۸ درصد از دارندگان آيفون، فناوري بهتر برندهاي ديگر را دليل مهاجرت خود مي‌دانند؛ همچنين ۲۶٫۴ درصد از آن‌ها طراحي ديگر شرکت‌ها را ترجيح مي‌دهند و ۱۲٫۹ درصد از کاربران قصد استفاده از ويژگي‌هاي جديدتر در آخرين دستگاه‌هاي اندرويدي را دارند.

اما بزرگ‌ترين دليل کاربران براي وفاداري به برندهاي خاص چيست؟ وابستگي به اکوسيستم و ترس از تغيير.

ممکن است در سال‌هاي اخير وفاداري کاربران ايالات متحده آمريکا به اپل بيشتر شده باشد؛ اما اين مسئله به تصوير جهاني آن کمکي نکرده است. بنا بر اطلاعات منتشرشده توسط شرکت‌هاي مختلف، iOS اپل ۱۵ تا ۱۷ درصد بازار جهاني گوشي‌ هوشمند را در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۱ در اختيار داشت. با سهم تقريبي ۸۵ درصدي بازار، اندرويد به‌وضوح در مقايسه با iOS در مقياس جهاني غالب است و بديهي است که در طولاني‌مدت، کاربران اندرويد به آن وفادار هستند.

نظر شما همراهان گرامي درباره اين مسئله چيست؟ به نظر شما کدام گروه وفادارتر هستند؟

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم