برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

کلاهبرداری از کاربران هنگام خریدهای اینترنتی

منبع
ايسنا
بروزرسانی
کلاهبرداری از کاربران هنگام خریدهای اینترنتی

ايسنا/ کاربران هنگام مراجعه به سايت‌هاي واسطه، نبايد تحت تاثير تبليغات دروغين افراد سودجو و ارزان بودن قيمت اجناس قرار بگيرند و لازم است حتما از صحت آگهي مندرج در سايت اطلاع پيدا کرده و بعد اقدام به خريد کنند.

 شيوع کرونا تاثير بسياري در زمينه رشد کسب‌وکارهاي اينترنتي داشته و استقبال مردم به انجام امور و خريدهاي اينترنتي نسبت به دوران قبل از شيوع اين ويروس بسيار متفاوت است، اما پيش‌بيني مي‌شود پس از پايان همه‌گيري کرونا و بازگشت مردم به زندگي عادي نيز رونق کسب‌وکارهاي اينترنتي حفظ شود، زيرا خريد و انجام امور در بستر فضاي مجازي و اينترنت در حال تبديل به يک فرهنگ در جامعه امروزي است.

با توجه به شرايط کنوني جامعه، اکثرا کسب‌وکارها به سوي فضاي مجازي و سايت‌هاي خريد و فروش آنلاين سوق يافته که در اين بين کلاهبرداران سايبري با ترفندهاي مختلف از کاربران اقدام به کلاهبرداري مي‌کنند. بعضي اوقات مشاهده مي‌شود که کاربران فضاي مجازي و شهروندان براي تهيه لوازم مورد نياز خود با مراجعه به سايت‌هاي خريد و فروش، با سهل انگاري و زود اعتماد کردن مورد بزه واقع شده و در دام مجرمان سايبري گرفتار مي‌شوند.

کلاهبرداران با ثبت آگهي‌هاي سوري با قيمت پايين و وسوسه‌انگيز در سايت‌هاي خريد و فروش و با جلب اعتماد قربانيان خود آنان را فريب داده و درخواست واريز وجه به عنوان بيعانه براي رزرو اجناس را مي‌کنند. شهروندان با اطمينان کردن به اين گونه افراد در سايت‌هاي خريد و فروش و پس از واريز کردن وجه به حساب فرد آگهي‌دهنده، متوجه مي‌شود علاوه براينکه هيچ کالايي برايشان ارسال نمي‌شود، بلکه فروشنده ديگر به تماس تلفني يا پيام‌هايش پاسخ نمي‌دهد و يا کالاي بي‌کيفيت را براي خريداران ارسال مي‌کنند.

بهتر است کاربران هنگام خريد اينترنتي از پرداخت هرگونه وجهي تحت عنوان بيعانه يا هزينه نگهداشت محصول خودداري کرده و تا زماني که جنس موردنظر را دريافت نکرده‌اند از پرداخت وجه کالا اجتناب کنند. همچنين پليس فتا اعلام مي‌کند که در هر ساعت از شبانه‌روز، در خدمت مردم است و چنانچه اشخاصي بخواهند با هرترفندي در فضاي مجازي از شهروندان کلاهبرداري کنند،‌ به‌سرعت وارد عمل شده و در چارچوب قانون فرد کلاهبردار را به مقامات قضائي معرفي خواهد کرد.

يکي ديگر از موارد کلاهبرداري، استفاده از نرم‌افزارهاي همراه بانک است. کلاهبرداران اقدام به قرار دادن نرم افزارهاي کاربردي زيادي در فضاي مجازي مي‌کنند که يکي از آنان همراه بانک‌ها هستند که با اطلاعات مالي و حساب مردم ارتباط دارند. بنابراين لازم است کاربران، نرم‌افزار هاي همراه بانک را از منابع معتبر به خصوص سايت بانک مربوطه دانلود کنند و صرفا به نرم‌افزارهايي که با يک جستجوي ساده در اختيار آنان قرار مي‌گيرد، اعتماد نکنند.

انتهاي پيام

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره