مهر/ براساس گزارشي جديد، فيس بوک در سال ۲۰۱۸ الگوريتم هاي خود را تغيير داد تا به محتواي بازنشر شده اولويت دهد. اما اين امر به گسترش اخبار جعلي و محتواي تفرقه انگيز منجر شد.

به گزارش ديلي ميل، طبق گزارش وال استريت ژورنال، فيس بوک در سال ۲۰۱۸ ميلادي الگوريتم‌هاي خود را طوري تغيير داد تا محتواي باز نشر شده اولويت يابد. اما اين امر به گسترش بي حد و حصر اخبار جعلي، محتواي نفرت پراکنانه و خشونت آميز در پلتفرم منجر شد.

مارک زاکربرگ مدير ارشد اجرايي فيس بوک اعلام کرده بود اين تغيير براي قدرتمندتر کردن رابطه بين افراد (به خصوص بين خانواده و دوستان) و ارتقاي سلامت آنها انجام شده است.

اما اسناد نشان مي‌دهد آنچه در واقع اتفاق افتاد، خلاف اين امر بود و فيس بوک به فضايي خشن‌تر تبديل شد. زيرا الگوريتم‌هاي هوش مصنوعي به محتواي خشن اولويت مي‌دادند.

محققان اين شرکت فناوري متوجه شدند ناشران اخبار و احزاب سياسي به طور عمدي محتواي منفي يا تفرقه انگيز را منتشر مي‌کنند زيرا با لايک و اشتراک گذاري زيادي روبرو مي‌شد و در نتيجه بين کاربران به عنوان اخبار واقعي به اشتراک گذاشته مي‌شد.

طبق اسناد موجود در آوريل ۲۰۲۰ درباره اين چالش به زاکربرگ هشدار داده شد اما الگوريتم‌هاي مذکور بدون هيچ تغييري در پلتفرم حفظ شدند.

تشويق به برخوردهاي معنادار اجتماعي دليل تغيير الگوريتم‌هاي فيس بوک در سال ۲۰۱۸ ميلادي بود. زيرا کارشناسان حاضر در شرکت نگران کاهش کامنت و اشتراک گذاري پست‌ها توسط کاربران بودند.

اين موارد براي فيس بوک اهميت زيادي دارد زيرا بسياري از مديران شرکت آن را کليدي براي بررسي سلامت پلتفرم مي‌دادند. اگر ميزان کامنت و اشتراک گذاري پست‌ها کاهش يابد، ممکن است کاربران به تدريج استفاده از آن را متوقف کنند.

در سال ۲۰۱۷ ميلادي ميزان لايک و بازنشر پست‌ها در سراسر سال کاهش يافت اما در آگوست ۲۰۱۸ ميلادي و پس از تغييراتي در الگوريتم روند نزولي مذکور متوقف شد و دوباره فعاليت روزانه کاربران تا حد قابل توجهي ارتقا يافت.

اما مشکل آنجا بود که تحقيقي ميان کاربران نشان داد بسياري از آنها معتقدند کيفيت محتواي پلتفرم کاهش يافته است. علاوه بر آن در لهستان اين تغييرات سبب شد گفتگوي سياسي در پلتفرم مغرضانه تر شود.

اين امر روي ناشران اخبار آنلاين نيز تأثير گذاشت. جونا پرتي مدير ارشد اجرايي بازفيد در ايميلي به مقامات فيس بوک هشدار داد بيشتر محتواي تفرقه انگيزانه اي که ناشران در اين پلتفرم منتشر مي‌کنند در باز فيد وايرال مي‌شود.

طبق يک يادداشت داخلي مربوط به آوريل ۲۰۲۰ ميلادي، پس از افزايش نگراني‌ها درباره الگوريتم، چند اقدام جايگزين پيشنهادي به زاکربرگ ارائه شد تا با گسترش اخبار جعلي و تفرقه انگيز در پلتفرم مقابله کند. يکي از اين پيشنهادات حذف الگوريتم ترويج محتواي بازنشرشده توسط زنجيره‌اي طولاني از کاربران بود. اما زاکربرگ به اين ايده توجهي نشان نداد.

اما ماه جولاي ۲۰۲۱ و ۱۸ ماه پس از آن فيس بوک اعلام کرد آزمايش‌ها براي محدود سازي اين قابليت را وسيع‌تر مي‌کند.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم