ايستنا/ اين روزها با وجود اينکه نشانههايي از کاهش قيمت در بازار تبلت ديده نميشود، اما شاهد رشد تقاضا براي برخي از تبلتها در بازار هستيم.
به گفته فعالان بازار، از حدود يک هفته قبل تاکنون ميزان تقاضا براي تبلتهاي سامسونگ و همچنين آي پد مينيهاي اپل افزايش يافته است. به گفته آنها همچنين برندهايي نظير ايسوس و لنوو نيز نسبت به قبل رشد خوبي از لحاظ فروش در بازار داشتهاند.
فعالان بازار همچنين از رشد تقاضا براي تبلتهايي که به کيبورد متصل ميشوند و قابليت نصب سيمکارت را دارند خبر داده و ميگويند، ميزان تقاضا براي اين تبلتها بيشتر از قبل شده است.
آنها همچنين اعلام کردهاند، همچنان مشکل موجودي براي برخي از محصولات وجود دارد و به همين دليل در مورد تبلتهاي برخي از برندها با رشد قيمت طي يکي دو هفته اخير مواجه شدهايم. آنها همچنين اعلام کردند، طي مدت اخير ميزان تقاضا با تبلتهايي با متوسط قيمت 5/1 تا 2 ميليون تومان افزايش چشمگيري يافته است. اما تبلتهاي گرانقيمتتر اپل هم مخاطبان خاص خود را دارند.
محمد نصيري، يکي از فعالان بازار تبلت در اين باره به «دنياياقتصاد» اعلام کرده است، در حال حاضر بين تبلتهاي اپل (به ويژه ميني آيپد اين برند) با تبلتهاي سامسونگ رقابت شديدي درگرفته است و به همين دليل بازار مشتريان خاص همچنان در اختيار اين دو برند است. اما برندهايي نظير ايسوس، ايسر و لنوو هم سهم خوبي از ميزان فروش بازار را به خود اختصاص دادهاند.اين فعال بازار همچنين با اشاره به رشد عرضه تبلتهاي 500 تا يک ميليون توماني به بازار گفت: نسبت به اين تبلتها استقبال در حد انتظار واردکنندگان نبوده است و به نظر ميرسد خريداران تبلت به خوبي ميدانند چه ميخواهند و زير بار خريد نمونهاي پايينتر از حد انتظار خود نميروند.
علي کيا، يکي ديگر از کسبه بازار تبلت هم که در پاساژ کامپيوتر پايتخت فعال است در اين باره به «دنياياقتصاد» گفت: در حال حاضر اپل و پس از آن سامسونگ در صدر محبوب و پرفروشهاي بازار تبلت هستند و پس از اين برندها ايسوس، ايسر، لنوو و... قرار دارند. اين فعال بازار همچنين افزود: برندهاي تازهواردي نظير آرکوس، آرنوا و... مخاطبان چنداني ندارند و حتي اکثر جوانان و نوجوانها از علاقهمندان برندهايي نظير اپل و سامسونگ هستند. وي افزود: در سطح جهاني نيز رقابت شديدي بين اين دو برند وجود دارد که البته سامسونگ به دليل بهرهمندي از سيستمعامل محبوب و پرطرفدار آندرويد و همچنين استفاده از نرمافزار و اپليکيشنهاي رايگان سهم محبوبيت بيشتري دارد. اما در بازار ايران ميزان محبوبيت بين اين دو برند تا حدودي يکسان است. هرچند که سيستمعامل آندرويد در ايران هم مخاطبان بسيار زيادي دارد. اما اپلدوستان نيز کم نيستند!يکي ديگر از کسبه بازار هم در اين باره گفت: در حال حاضر در بازار داخلي پس از IOS و آندرويد که مورد توجه کاربران تبلت و گوشيهاي هوشمند است، سيستمعامل ويندوز از محبوبهاست که البته آندرويد در کل سهم محبوبيت بسيار خوبي دارد.
همچنين بر اساس اعلام باشگاه فعالان آي سي تي، در حال حاضر سامسونگ با کسب سهم محبوبيت 3/32 درصدي در رده نخست و اپل با کسب سهم محبوبيت 2/32 درصد از کل بازار در رده دوم محبوبهاي بازار تبلت قرار دارند. اين درحالي است که سهم محبوبيت سامسونگ در مرداد ماه سال 91 در حدود 8/27 درصد و سهم محبوبيت برند اپل در مردادماه گذشته در حدود 3/30 درصد بوده است. به گفته کارشناسان بازار چنين اتفاقي (رشد محبوبيت تبلتهاي سامسونگ) در پي افزايش محبوبيت سيستمعامل آندرويد حاصل شده است.
پس از اين دو برند، برند ايسوس با کسب سهم محبوبيت 4/19 درصد از کل بازار در رده سوم محبوبهاي بازار ايستاده است. سهم محبوبيت تبلتهاي اين برند در مرداد ماه گذشته در حدود 1/17 درصد گزارش شده است. براساس گزارش اين باشگاه،HTC FLYER نيز با کسب سهم محبوبيت 3/5 درصد در رده بعدي محبوبهاي بازار تبلت ايستاده است. سهم محبوبيت اين برند نيز در مرداد ماه گذشته در حدود 3/6 درصد گزارش شده است.