سیستم‌عامل موبایل مایکروسافت زیر ذره‌بین

منبع
بروزرسانی
سیستم‌عامل موبایل مایکروسافت زیر ذره‌بین
در قرن 21، نوکيا به يکي از بزرگ‌ترين توليدکنندگان گوشي‌ها تبديل شد، هر چند قرار گرفتن در چنين موقعيت و جايگاهي آسان نيست! نوکيا نيز مانند کمپاني‌هاي مختلف، در زمان‌هاي متفاوت با بحران مواجه ‌شد، ولي با اتخاذ تصميمات مناسب و شايسته توانست تمام اين بحران‌ها را پشت سر بگذارد. اين کمپاني توانست طي 150 سال بدون وقفه محصولات متفاوتي توليد کند، ولي هم‌اکنون جايگاه خود را به عنوان بزرگ‌ترين کمپاني سازنده گوشي‌ از دست داده است. بر همين اساس، اين کمپاني در تلاش است بتواند جايگاه پيشين خود در عرصه تلفن‌هاي همراه را به دست آورد. البته در دنياي امروز تمام کمپاني‌هايي از اين دست با چنين بحران‌هايي مواجهند، تنها شرکت‌‌هايي مي‌توانند اين مشکلات را پشت سر بگذارند که دست‌اندرکاران آنها در زمان مناسب تصميمات درستي بگيرند. استفان الوپ، مديرعامل نوکيا از چنين تئوري‌اي به عنوان يکي از واقعيت‌هاي دنياي امروز ياد مي‌کند. البته در رده برتر قرارگرفتن، کار چندان آساني به نظر نمي‌رسد؛ زيرا ماندن در چنين جايگاهي‌ نياز به تلاش و زحمات بي‌وقفه دارد. اين تلاش شامل نو‌آوري‌ها و ساخت محصولات جديدتر به منظور جلب رضايت مشتريان و ايجاد فاصله بين شما و رقبايتان است ولي براي چه مدت يک کمپاني مي‌تواند همواره نو‌آوري داشته باشد؟ مسلما هيچ کمپاني‌اي نمي‌تواند هميشه محصولات جديد و متنوعي عرضه کند؛ چرا که در عرصه رقابت همواره تنوع و نو‌آوري به وجود مي‌آيد، پس هر کمپاني علاوه بر اين‌که بايد تلاش کند تا بتواند گوشي جديد توليد کند، بايد در عرصه رقابت بتواند بالا بماند و از ديگر رقباي خود عقب نيفتد. پرسشي که در اينجا به ذهن مي‌رسد اين است که براي چه مدت يک کمپاني مي‌تواند در عرصه رقابت در جايگاه بالايي قرار گيرد؟ مسلما هيچ کمپاني وجود ندارد که بتواند مدت طولاني در چنين جايگاهي قرار بگيرد. حدود پنج سال پيش، کمپاني نوکيا در چنين شرايطي قرار گرفت. در آن زمان در بالاترين جايگاه فروش گوشي در دنيا قرار داشت، ولي به دليل اين‌که نتوانست توقعات کاربران براي محصولات جديدتر را برآورده کند، جايگاه خود را از دست داد. همه اين مشکلات از جايي نشات گرفت که نوکيا نتوانست در زمان مناسب تصميمات درستي بگيرد تا بتواند جايگاه مورد نظر خود در عرصه توليدات را حفظ کند. در نهايت، سال 2010 استفان الوپ اعلام کرد يکي از آتشين‌ترين سيستم‌‌هاي‌عامل خود را وارد بازار خواهد کرد. اين سيستم‌عامل که Symbian نام داشت، در آن زمان جزو يکي از پرقدرت‌ترين و بهترين سيستم‌‌هاي‌عامل توليدشده توسط اين کمپاني بود ولي با گذشت زمان کاربران به دليل نارضايتي از Symbian، سيستم‌عامل گوشي‌‌ خود را به اندرويد و آيفون تغيير دادند. به همين دليل کمپاني نوکيا با تعداد محدودي گزينه براي توليد اين سيستم‌عامل مواجه بود. اولين گزينه کنار گذاشتن توليد سيستم‌هاي Symbian و توليد سيستم‌هاي جديدتر با نام MeeGo بود. گزينه ديگري که اين کمپاني پيش رو داشت توليد سيستم‌عامل‌ اندرويد و خارج‌شدن از توليد Symbian بود. گزينه سوم نيز توليد گوشي‌هايي با سيستم‌عامل ويندوز و گزينه آخر دوباره سيستم‌‌هاي‌عامل‌ Symbian بود. با وجود تمام اين راه‌حل‌ها نوکيا تصميم گرفت با کمک مايکروسافت خود را نجات دهد؛ زيرا تصور اين کمپاني بر اين بود که اين سيستم‌عامل متفاوت و جديد مي‌تواند نجات‌دهنده گوشي‌هاي توليدشده باشد و نظر کاربران را دوباره به خود جلب کند. براي رسيدن به اين هدف نوکيا ترجيح داد به جاي استفاده از سيستم‌عامل پر از اشکال Symbian از سيستم مطمئن‌تر و جذاب‌تر ويندوز استفاده کند. OS يک سيستم تازه و تک‌محوري است. در حقيقت با استفاده از چنين سيستمي نوکيا درصدد بود از يک کمپاني قدرتمند چون مايکروسافت کمک بگيرد؛ کمکي که منزله نجات نوکياست. پس از اين توافق، نوکيا توانست بر توليد محصولات با ظاهري زيبا تمرکز بيشتري داشته باشد و کارهاي ديگري چون برنامه‌نويسي و طراحي سيستم‌عامل ـ که اين کمپاني چندان تبحري در آن ندارد ـ را به شريک بسيار قدرتمندي بسپارد. الوپ مديرعامل نوکيا از تغيير سيستم‌عامل MeeGo به ويندوز به عنوان يک Trojan  horse ياد مي‌کند، در حالي که همه مي‌دانند اگر سيستم‌عامل MeeGo توليد مي‌شد، نمي‌توانست نظر کاربران را آن‌گونه که بايد به خود جلب کند. دليل اين‌که MeeGo بسيار مورد توجه قرار نمي‌گرفت، سادگي بيش از اندازه اين سيستم طراحي‌شده بود. MeeGo به اندازه کافي پرسرعت نبود، علاوه بر اين UI مدرن و پرقدرتي هم براي يک گوشي نداشت. به همين دليل نوکيا بايد از کمپاني قدرتمندي چون مايکروسافت براي نجات خود از چنين مشکلي کمک بگيرد. اين در حالي است که اين کمپاني مي‌داند استفاده از چنين سيستم‌عاملي نمي‌تواند براي مدت طولاني ادامه پيدا کند. در هر صورت گوشي‌هاي ويندوز به عنوان سومين سيستم‌‌‌عامل‌ پرطرفدار در دنيا مطرح است. البته همان طور که مي‌دانيد اين رقابت در حال حاضر ميان سه سيستم‌عامل iOS، اندرويد و ويندوز است.