اگر گوشی را گران خریدهاید، شکایت کنید و پولتان را پس بگیرید!
شهر سخت افزار/ طی یک ماه گذشته نوسان در بازار ارز بهشدت افزایش یافته و همین مسئله باعث شده تا بازارهای فعال و وابسته به نرخ ارز از جمله موبایل به تلاطم افتاده و برخی فروشندگان به گرانفروشی گوشی روی آورند. حالا محسن شکراللهی مدیرکل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت از برخورد با گرانفروشان و ایجاد سازوکار مشخص برای جلوگیری از گرانفروشی در بازار موبایل خبر داده است.
با شروع نوسان قیمت ارز در کشور طی چند هفته گذشته، برخی از فروشندگان گوشی روی موج نوسانات ارز سوار شده و گوشیها را با قیمت بالاتر نسبت به روزهای قبل به مردم میفروشند. در همین راستا، محسن شکراللهی مدیرکل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت از برخورد شدید با گرانفروشی خبر داده است.
این مقام مسئول در تازهترین مصاحبه خود اعلام کرده است که خریداران در صورت مواجه با چنین افرادی میتوانند از آنها شکایت کرده و در مرحله بعد مابهالتفاوت حق خود را از فروشنده دریافت کنند.
شکراللهی در رابطه با این موضوع توضیح داده است که:
مشخص بودن فرایندهای مربوط به واردات و ترخیص تلفن همراه، شفافیت این بازار به واسطه سامانه افق، ضوابط قیمتگذاری و همچنین اجباری بودن درج برچسب قیمت روی کالا، همگی باعث شده بازار تلفن همراه یک بازار شفاف و روشن باشد.
مدیرکل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت در ادامه صحبتهای خود افزود:
ما ۲ نوع رفتار در بازار داریم؛ یک نوع رفتار در راستای همراهی با کشور است به شکلی که شرکتها در فضای عمومی کشور و زمانی که مشکلاتی در تأمین ارز وجود داشت کمک حال اقتصاد بودند و با هماهنگی و تعامل با وزارت صمت اقدامات خود را انجام دادند تا به این واسطه هم قیمتگذاری درست انجام شده و هم اجحافی در حق مصرفکننده انجام نشود.
به گفته محسن شکراللهی تعدادی از شرکتهای توزیعکننده گوشی با واردکنندگان و همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت کاملاً هماهنگ هستند و به بازار کمک میکنند. در مقابل شرکتهای دیگری قرار دارند که پای خود را از قوانین کشور فراتر گذاشته و اقدامات ناپسندی از جمله گرانفروشی را انجام میدهند.
برخورد شدید با گرانفروشان بازار موبایل
شکراللهی در رابطه با برخورد دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری با هرگونه گرانفروشی در بازار موبایل نیز اظهار نظر کرده و توضیح داده است که:
ما به عنوان دفتر تخصصی این حوزه با ارسال نامهای به سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان درخواست کردیم کسانی که در بازار تلفن همراه، خارج از ضوابط قیمتگذاری و درصدهای سود مشخص کالا را به خریدار فروختهاند، توسط بازرسی مورد بررسی قرار دهند و گزارشی برای ما ارسال کنند. پس از آن با متخلفین در این حوزه برخورد جدی خواهد شد تا ما شاهد اجحاف در حق مصرفکننده نباشیم.
وی همچنین توضیح داد که این بخش از وزارت صمت در حال طراحی سازوکاری است که در صورت متضرر شدن مصرفکننده، فروشنده طبق فاکتورها مابهالتفاوت را به خریدار عودت دهد.
در نهایت شکراللهی توضیح داد که:
اکنون سامانه ۱۲۴ برای رصد قیمت تلفن همراه و لوازم خانگی توسعه داده شده تا بتوان قیمت روز را رصد کرد. اگر تخلفی انجام شده باشد، فرد خاطی به طور حتم جریمه میشود، ضمن اینکه وزارت صمت در حال تدوین برنامهای برای رتبهبندی واردکنندگان و فروشندگان زیستبوم تلفن همراه است و اگر فروشندهای تخلف کند، این تخلف در رتبهبندی وی تأثیرگذار میشود.
نظر شما در رابطه با صحبتهای این مقام مسئول و وجود سازوکارهای لازم برای برخورد با گرانفروشی در بازار تلفن همراه کشور چیست؟ آیا مصرفکننده میتواند با شکایت از فروشنده مابهالتفاوت حق خود را دریافت کند؟