برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

کارت گرافیک RTX 4060 Ti نمی‌تواند از تمام پهنای باند مادربرد استفاده کند

منبع
شهر سخت افزار
بروزرسانی
کارت گرافیک RTX 4060 Ti نمی‌تواند از تمام پهنای باند مادربرد استفاده کند

شهر سخت افزار/ انویدیا معمولاً در کارت‌های گرافیک میان رده خود تعداد خطوط PCIe را کاهش نمی‌دهد و این کار را به مدل‌های رده معمولی محدود می‌کند. با این حال به نظر می‌رسد با سری GeForce RTX 40 شاهد تغییر این رویه باشیم. آخرین شایعات از کارت گرافیک GeForce RTX 4060 Ti را در ادامه بخوانید.

طبق آخرین شایعات و به نقل از وب سایت VideoCardz، دای بکار رفته در پردازنده گرافیکی GeForce RTX 4060 Ti از طریق 8 خط ارتباطی PCI-Express 4.0 با سیستم کاربر ارتباط برقرار می‌کند. این در حالی است که کارت گرافیک نسل قبلی RTX 3060 Ti از یک شکاف PCIe 4.0 با پهنای گذرگاه کامل x16 استفاده می‌کرد.

هرچند کاهش پهنای گذرگاه قابل استفاده توسط کارت گرافیک GeForce RTX 4060 Ti اتفاق قابل توجهی است، اما هنوز هم یک شکاف PCI-Express 4.0 x8 می‌تواند پهنای باند مورد نیاز برای کارت‌هایی چون RTX 4060 Ti را به خوبی تأمین کند. در حقیقت پهنای باند PCI-E 4.0 x8 با PCI-E 3.0 x6 قابل مقایسه است و به نظر نمی‌رسد برای چنین کارت‌هایی کم بیاورد.

خبر بد اینکه استفاده از کارت گرافیک RTX 4060 Ti با پردازنده‌های قدیمی‌تر چون نسل دهم اینتل یا AMD Ryzen 5700G که از PCIe 4.0 پشتیبانی نمی‌کنند، باعث می‌شود کارت گرافیک در حالت PCI-Express 3.0 x8 کار کند و می‌تواند بر کارایی آن بی تأثیر نباشد.

انگیزه انویدیا برای کاهش تعداد خطوط ارتباطی PCI-Express می‌تواند کاستن از پیچیدگی طراحی بُرد PCB باشد. می دانیم خطوط کمتر به معنای نیاز برای مسیرهای ارتباطی و قطعات الکترونیکی کمتر در سطح بُرد است که کار طراحی و آزمایش را تسهیل می‌کند.

شاید بد نباشد که بدانید در بُردهای پیشرفته چون کارت گرافیک، طول مسیرهای ارتباطی تابع محاسبات بسیار دقیقی است و باید از تأخیر و تداخل محافظت شوند. برای نمونه باید طول کلیه مسیرهای ارتباطی متعلق به PCI-Express کاملاً یکسان باشد.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره