برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

برای رویارویی نهایی با مادربردها و پلتفرم ATX12VO آماده شوید

منبع
شهر سخت افزار
بروزرسانی
برای رویارویی نهایی با مادربردها و پلتفرم ATX12VO آماده شوید

شهر سخت افزار/ اگرچه مدت زمان زیادی است که استاندارد ATX12VO به صورت رسمی معرفی شده ولی هنوز آن‌طور که باید و شاید توسط تولیدکنندگان مختلف مورد توجه قرار نگرفته است. اما خبر جدید در این زمینه این است که شرکت MSI قصد دارد رنج کاملی از قطعات مورد نیاز برای بهره‌گیری از این استاندارد برق که موجب کاهش قابل توجه سیم‌های برق درون کیس کامپیوتر و صرفه‌جویی در ابعاد وسیع‌تری می‌شود را به زودی وارد بازار کند.

بنابر اخبار منتشر شده توسط VideoCardz، شرکت MSI جزئیات برنامه خود را برای ادغام استاندارد ATX12VO در دو مادربرد آینده تولیدی خود اعلام کرده است. در این مادربردها به جای استفاده از کانکتور برق 24 پین معمولی، از یک کانکتور 10 پین ساده‌تر استفاده خواهد شد. این تغییر نه تنها اندازه کانکتور را کاهش می‌دهد، بلکه مزایایی را در ارائه برق 12 ولت به مادربردها ارائه خواهد داد.

جزئیات این طرح که MSI Project Zero نام دارد از سوی مسئولان MSI و طی گفتگویی با HardwareLuxx درباره محصولات سال 2024 شرکت اعلام شده و نشان می‌دهد که طیف جدیدی از مادربردهای MSI با کانکتورهای برق جدید و رابط‌های 12 ولتی معرفی خواهند شد. علاوه بر این، MSI در نظر دارد استاندارد برق ATX12VO را در مادربردهای خاص خود نیز بگنجاند.



همانطور که می‌دانید استاندارد ATX12VO تبدیل توان DC کارآمدتر را امکان‌پذیر کرده و به مادربرد اجازه می‌دهد تا انتقال از 12 ولت به 3.3 و 5 ولت را انجام دهد. این تغییر مسئولیت از منبع تغذیه به مادربرد، می‌تواند منجر به طراحی‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر منابع تغذیه شود. با وجود آنکه همکاری بین تولیدکنندگان مادربرد، شرکت‌های سازنده پاور و اینتل باعث پذیرش این استاندارد شده است، اما طبق گزارش‌ها، این استاندارد تا حدودی با قیمت‌هایی که توجیه آن چالش برانگیز است، دست و پنجه نرم می‌کند. البته باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که بسیاری از منتقدان و صاحب‌نظران همچنان آینده روشنی را برای استاندارد ATX12VO پیش‌بینی می‌کنند.



پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که استاندارد ATX12VO می‌تواند 30 درصد افزایش بهره‌وری انرژی و کاهش 23 درصدی در مصرف برق زیر بار را به همراه داشته باشد. علاوه بر این، اندازه کوچکتر منبع تغذیه 12 ولت، فرصت‌هایی را برای طراحی‌های نوآورانه با بهره‌وری‌های بیشتر نیز باز می‌گذارد.

همانطور که توسط HardwareLuxx گزارش شده ، محصولات آتی MSI شامل مادربرد PRO H610M 12VO برای پردازنده های LGA1700 اینتل و مادربرد MSI PRO B65012VO طراحی شده برای سوکت AMD AM5 به زودی وارد بازار خواهند شد. علاوه بر این، برنامه هایی برای منابع تغذیه 12 ولتی سازگار با این استاندارد وجود دارد که هنوز به صورت ریز توسط MSI اعلام نشده است.



البته منبع خبر به این نکته نیز اشاره می‌کند که مدتی پیش FSP از یک سیستم نمونه کامل بر پایه ATX12VO رونمایی کرده که در آن از منبع تغذیه FSP ATX12VO استفاده شده است. ظاهراً این طرح اولیه نشان داده که با استفاده از قابلیت‌های یک سیستم ATX12VO می‌توان سیستم‌ها را در فضای فشرده‌تری از سیستم‌های فعلی مجتمع کرده و حتی یک کارت گرافیک با ابعاد بزرگ را نیز با دردسر و محدودیت کمتری درون کیس قرار داد.
AMD

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره