logo
  1. برگزیده
بین الملل

عربستان از تمدید قرارداد ۵۰ ساله نفتی با آمریکا امتناع کرد

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
عربستان از تمدید قرارداد ۵۰ ساله نفتی با آمریکا امتناع کرد

باشگاه خبرنگاران/ عربستان سعودی قرارداد ۵۰ ساله با آمریکا در مورد تجارت نفت منحصراً با دلار را تمدید نکرد.
 
قرارداد نفتی ۵۰ ساله عربستان با آمریکا به پایان رسیده است. بر اساس گزارش‌ها، این کشور حوزه خلیج فارس تصمیم گرفته است این قرارداد را تمدید نکند.

این توافق موسوم به «پترودلار» -نفت فقط با دلار- در ۹ ژوئن ۲۰۲۴ منقضی شد.

به لطف این توافق، عربستان سعودی تسلیحات آمریکایی را دریافت کرد و با دلار نفتی وضعیت ارز ذخیره جهانی خود را ارتقاء داد، اما اکنون سعودی‌ها می‌توانند نفت را با ارز‌های دیگر بفروشند.

این حرکت را می‌توان به عنوان یک تغییر پارادایم مالی جهانی از دلار به عنوان یک ارز ذخیره در نظر گرفت. تمدید قرارداد ممکن است پیامد‌ها و عواقبی برای آمریکا نیز داشته باشد. این توافق نقطه عطفی برای تسلط اقتصاد جهانی ایالات متحده بود و تاکنون هیچ تایید رسمی برای تمدید آن وجود ندارد.

این توافق ۵۰ ساله پیامد‌های ژئوپلیتیکی و اقتصادی قابل توجهی داشته است که به عنوان یک کاتالیزور در شکل دادن به بازار جهانی انرژی و تأثیرگذاری بر روابط بین‌الملل عمل کرد.

قرارداد پترودلار در سال ۱۹۷۴ در نتیجه توافق دوجانبه بین ایالات متحده و عربستان سعودی امضاء شد. هر دو کشور تصمیم گرفتند نفت را فقط با دلار آمریکا قیمت گذاری و معامله کنند.

با استانداردسازی نفت بر حسب دلار، هر کشوری که از عربستان نفت می‌خرید باید به دلار پرداخت می‌کرد. چندین کشور تولیدکننده نفت دیگر نیز شروع به استانداردسازی قیمت نفت خود به دلار کردند که به سیستم آن‌ها فشار آورد.

عربستان سعودی از این پس نفت را به جای دلار آمریکا با چندین ارز از جمله یورو، ین و یوان به فروش خواهد رساند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره