logo

زاخارووا: اوکراین امنیت هسته‌ای اروپا را به خطر می‌اندازد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
زاخارووا: اوکراین امنیت هسته‌ای اروپا را به خطر می‌اندازد
ایرنا/

به گزارش بامداد یکشنبه ایرنا به نقل از اسپوتنیک، در بیانیه زاخارووا که در پایگاه خبری وزارت خارجه روسیه منتشر شد، آمده است: این اولین بار نیست که رژیم کی‌یف بی‌توجهی کامل خود را به ایمنی تاسیسات صلح‌آمیز هسته‌ای نشان می‌دهد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه مسکو تمام تلاش خود را برای ایجاد شرایط مناسب برای کارکنان نیروگاه زاپروژیا و ساکنان شهر انرگودار (که این نیروگاه هسته‌ای در نزدیکی آن واقع شده است) انجام می‌دهد، خاطرنشان کرد: با این حال، نیروهای مسلح اوکراین همچنان به حملات خود به نیروگاه هسته‌ای و سایر تاسیسات انرژی در روسیه ادامه می‌دهند.

زاخارووا در ادامه با تاکید بر اینکه ماهیت سیستماتیک حملات اوکراین، نشان‌دهنده تمایل کاملاً هدفمند کی‌یف برای وارد کردن صدمات غیرقابل قبول به اقتصاد روسیه و ایجاد خطرات و حوادث انسانی است، یادآور شد: این اقدامات کی‌یف می‌تواند امنیت هسته‌ای را در کل قاره اروپا با خطر مواجه کند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تاکید کرد: مسکو اقدام‌هایی را برای محروم کردن رژیم کی‌یف از فرصت انجام چنین حملاتی در آینده اتخاذ خواهد کرد.

به نوشته اسپوتنیک، اوایل هفته جاری ارتش اوکراین دو ایستگاه فرعی برق در شهر انرگودار را هدف حمله‌های پهپادی خود قرار داد که این حمله‌ها منجر به تخریب کامل یکی از این ایستگاه‌ها و آسیب به یکی از ترانسفورماتورهای ایستگاه دیگر شد و در نتیجه آب و برق ساکنان این شهر قطع شد.

به گزارش ایرنا ، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه سال ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

سه روز پس از آن یعنی پنجشنبه پنجم اسفند سال ۱۴۰۰، پوتین عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد و این جنگ همچنان ادامه دارد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar