logo

درخواست نهادهای بین‌المللی برای آزادی «راشد الغنوشی»

منبع
تسنيم
بروزرسانی
درخواست نهادهای بین‌المللی برای آزادی «راشد الغنوشی»

تسنیم/ شخصیت‌های سیاسی و سازمان های بین المللی از مقامات تونس خواستند «راشد الغنوشی » رهبر حزب اسلامگرای النهضه این کشور را به دلیل اینکه مسن ترین زندانی سیاسی در جهان است فورا آزاد کنند.

« راشد الغنوشی» رهبر حزب اسلامگرای النهضه تونس بیش از یک سال است که به اتهام «توطئه علیه امنیت کشور» و «ارتباط با تروریسم» در زندان به سر می‌برد. حزب النهضه با رد چنین اتهاماتی اعلام کرده‌ است: بازداشت راشد الغنوشی در راستای سیاست‌های سرکوبگرانه «قیس سعید» رئیس جمهور تونس علیه مخالفان سیاسی صورت گرفته است.

اتحادیه علمای مسلمان با اعلام همبستگی کامل با «راشد الغنوشی » رهبر حزب اسلامگرای تونس، از مقامات این کشور خواست هرچه سریع وی را آزاد کنند چراکه بازداشت راشد الغنوشی با تمام مقرارت  بین‌المللی مربوط به حقوق بشر ناسازکار است.

این اتحادیه در بیانیه خود با اشاره به فرا رسیدن 22 ژوئن سالروز تولد راشد الغنوشی تصریح کرد: رهبر حزب النهضه 83 ساله شد و او اکنون مسن ترین زندانی سیاسی در جهان است.

در بیانیه اتحادیه علمای مسلمان آمده‌ است: بازداشت الغنوشی نقض آشکار حقوق بشر و عدالت است لذا از تمام طرف‌های ذیربط و جامعه بین‌الملل درخواست می‌شود اقدامات لازم را برای آزادی زندانیان سیاسی در تمام کشورهای جهان انجام دهند.

در این بیانیه تصریح شده‌ است: راشد الغنوشی نماد تفکر، اصلاح، چند جانبه گرایی و صدای آزادی است و  تداوم بازداشت او تهدیدی علیه مبانی حقوق بشر به شمار می‌رود.

به نوشته روزنامه القدس العربی، فعالان اجتماعی در حاشیه پنجاه و ششمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو با برپایی نمایشگاه عکس از راشد العنوشی تجلیل کردند.

« سارا لی واتسون» یکی از اعضای سازمان دموکراسی در جهان عرب گفت: الغنوشی دهه‌های زیادی را برای دفاع از آزادی و حقوق بشر در تونس صرف کرد و من به خاطر فداکارهایش از او سپاسگزارم.

«محمد عماد صابر» رئیس کنفرانس «شوراهای آزادی» مصر نیز اظهار داشت: من همبستگی کامل خود را با راشد الغنوشی اعلام می‌کنم و خواستار آزادی او و تمام زندانیان سیاسی در تونس، مصر و سایر کشورهای جهان هستم.

در همین حال، «عجمی وریمی» دبیرکل حزب النهضه با بیان اینکه راشد الغنوشی هشتادوسومین سالگرد تولد خود را در زندان برگزار کرد، اظهار داشت: صدها شخصیت جهانی امروز خواهان آزادی او از زندان هستند و این درخواست به دلیل سن راشد الغنوشی نیست بلکه به دلیل وسعت دید و مواضع سیاسی و بشردوستانه و مبارزه طولانی‌اش در مسیر آزادی است. این گونه عملکرد درخشان الغنوشی نشان می‌دهد که جای او در زندان نیست.

« هشام عجبونی» یکی از رهبران حزب جریان دموکراتیک تونس نیز طی یادداشتی در صحفه شخصی خود در فضای مجازی «فیسبوک» خواستار آزادی راشد الغنوشی و تمام زندانیان سیاسی دربند شده‌ است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar