نماد آخرین خبر

همکاری با چپ‌ها آخرین روزنه امید ماکرون

منبع
تسنيم
بروزرسانی
همکاری با چپ‌ها آخرین روزنه امید ماکرون
تسنیم/
- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم "ان تی وی" آلمان در مطلبی با محوریت انتخابات پارلمانی فرانسه نوشت: در دور دوم انتخابات در این باره تصمیم گیری خواهد شد که چه کسی در آینده دولت فرانسه را رهبری خواهد کرد.

"امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور فرانسه برای بیرون انداختن پوپولیست های دست راستی حزب اجتماع ملی فرانسه RN لوپن، گزینه های کمی دارد. امیدوارکننده ترین گزینه همکاری با ائتلاف چپ است – که البته ماکرون در مورد آن تردید دارد.

در ادامه این مطلب آمده است: حزب راست پوپولیستی اجتماع ملی فرانسه موفقیت انتخاباتی خود را در این کشور جشن می گیرد. پیش از این هرگز پوپولیست های دست راستی نتوانسته بودند در دور اول رای گیری اکثریت را به دست آورند. رکورد 29.3 درصد آرا، مارین لوپن، رهبر حزب RN را از تغییر دولت آینده خوشحال می کند. لوپن پس از انتخابات گفت: دموکراسی صحبت کرده است. فرانسوی ها می خواهند فصل جدیدی بنویسند و این هنوز خیلی دور نیست.

بهر حال موقعیت اردوگاه لیبرال در اطراف "امانوئل ماکرون" تضعیف شده است. با این حال، این اردوگاه می تواند در دور دوم با چپ ائتلاف کند تا برنامه های لوپن را خنثی کند.

اردوگاه ماکرون با 20 درصد پس از دور اول رای گیری در جایگاه سوم قرار دارد. رتبه دوم به ائتلاف جناح چپ "Front Populaire" اختصاص یافت که پس از RN با 28 درصد قرار دارد. اکنون لیبرال ها و چپ ها به همکاری روی آورده اند. نمایندگان هر دو اردوگاه گفته بودند که نامزدهای خود را از دور دوم انتخابات یکشنبه آینده در مناطقی که نامزد دیگری شانس بیشتری برای شکست دادن راست افراطی دارد، کنار خواهند کشید.

سیستم رأی اکثریت در فرانسه این فرصت ها را برای دسیسه باز می کند. یک نامزد تنها در صورتی می تواند در اولین یکشنبه انتخابات کرسی مجلس ملی را به دست آورد که بیش از نیمی از آرای حوزه انتخابیه خود را کسب کند. تنها 38 کاندیدای RN و یک عضو محافظه‌کار جمهوری‌خواهان که با آنها متحد بودند، موفق به انجام این کار شدند. در همه حوزه های انتخابیه دیگر، افراط گرایان راست باید با دور دوم انتخابات روبرو شوند. دو نامزد برتر دور اول با همه آن دسته از نامزدهای حوزه انتخابیه که بیش از یک هشتم آرا را در دور اول کسب کرده بودند، رقابت می کنند.

به عنوان یک قاعده، احزاب قبل از دور دوم رای گیری در مورد نامزدهای مشترک توافق می کنند، به طوری که معمولا بیش از سه نامزد در هر حوزه انتخابیه شرکت نمی کنند. اکنون چپ و لیبرال در حال بحث هستند که کدام حزب باید در کدام حوزه از نامزدی به نفع اردوگاه دیگر صرف نظر کند. آنها هنوز تا عصر سه شنبه ساعت 18 فرصت دارند تا در مورد استعفاها و کناره گیری ها تصمیم بگیرند.

علاوه بر سبزها و سوسیال دموکرات ها، جناح چپ "Front Populaire" شامل پوپولیست های چپ "La France insoumise" نیز می شود. این ائتلاف در حال حاضر به اردوگاه ماکرون نزدیک شده است. ژان لوک ملانشون، موسس «La France insoumise» در این باره گفت: «دستورالعمل ما ساده و واضح است: دیگر حتی یک رأی هم به اجتماع ملی نمی رسد. ماکرون همچنین در یک بیانیه مطبوعاتی خواستار حمایت از نامزدهای انتخابات دوم شد که به وضوح جمهوری‌خواه و دموکراتیک هستند.

البته ماکرون به ویژه در مورد ملانشون تردیدهایی دارد. این تردیدها البته قابل توجیه است. ملانشون نه تنها اتحادیه اروپا و ناتو را تحقیر می کند بلکه منتقدان همچنین او را به دامن زدن به تعصب علیه یهودیان متهم می کنند. این امر پس از انتخابات ریاست جمهوری 2022 آشکار شد.

بنابراین صداهای انتقادی در میان همه حامیان ماکرون وجود دارد که نسبت به توافق با چپ ها باز هستند. "برونو لومر"، وزیر دارایی و اقتصاد نیز در ایستگاه رادیویی فرانس اینتر نسبت به پیروزی ائتلاف چپ در انتخابات هشدار داد و آن را "خطر" توصیف کرد.

او رای دهندگان را تشویق می کرد تا به نامزدهای احزاب چپ در مناطقی که یک نامزد میانه رو از رقابت کنار رفته است، رأی دهند. اما او هرگز مردم را تشویق نمی‌کرد که به حزب ملانشون رأی دهند. گابریل عطال، نخست وزیر فرانسه نیز فوراً نسبت به پیروزی ائتلاف راست و چپ هشدار داد.

اگر چپ ها و لیبرال ها همچنان بتوانند به توافق برسند، این شانس را دارند که حزب لوپن را از اکثریت مطلق محروم کنند. به گزارش روزنامه فرانسوی لوموند، در 129 حوزه انتخابیه که RN پیشرو است، نامزدهای رتبه سوم می توانند به نفع سایر احزاب دموکراتیک از اتحاد جناح چپ خارج شوند. همین امر در مورد نامزدهای اردوگاه مکرون در 90 حوزه انتخابیه نیز صدق می کند. پیروزی در انتخابات برای RN در دور دوم انتخابات هنوز در این حوزه ها کاملاً امکان پذیر است.

اگر حزب راست افراطی اجتماع ملی فرانسه اکثریت مطلق را به دست آورد، ماکرون باید جردن باردلا، نامزد اصلی این حزب را به عنوان نخست وزیر منصوب کند. همکاری میان ماکرون و باردلا دشوار خواهد بود. پس از آن باردلا مسئول مسائل روزمره تجاری و سیاست داخلی خواهد بود. ماکرون تنها قدرت تصمیم گیری در مورد سیاست خارجی و دفاعی را خواهد داشت. ترس در میان حامیان ماکرون از ناتوانی سیاسی او در حال افزایش است.

حتی اگر هیچ یک از دو گروه به اکثریت نرسند، فرانسه با بحران سیاسی مواجه خواهد شد و مجلس ملی تکه تکه و مسدود خواهد شد. ماکرون تا سال 2025 نمی تواند دوباره پارلمان را منحل کند. این یک فرصت خوشایند برای پوپولیست های دست راستی خواهد بود تا احساسات علیه ماکرون را در کشور بیشتر برانگیزند.

انتهای پیام/

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره