نماد آخرین خبر

دادستان کل رژیم صهیونیستی خواستار بازجویی از بن‌گویر شد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
دادستان کل رژیم صهیونیستی خواستار بازجویی از بن‌گویر شد

ایسنا/ دادستان کل رژیم صهیونیستی در تلاش برای جلب رضایت دادگاه کیفری بین‌المللی از مشاور حقوقی کابینه این رژیم خواست تحقیقاتی را علیه وزیر امنیت داخلی این رژیم به اتهام تحریک علیه ساکنان نوار غزه آغاز کند.

مرکز رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی در این رابطه گزارش داد که دادستان کل رژیم صهیونیستی از «گالی بهاراف میارا» مشاور حقوقی این رژیم خواست تحقیقاتی را از «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی آن به دلیل اقدامات و اظهارات تحریک‌آمیزش علیه ساکنان غزه آغاز کند.

به گزارش شبکه «کان۱۱» این مرکز، برخی ملاحظات خارجی در طرح چنین درخواستی وجود دارد چرا که تل‌آویو تمایل دارد به دادگاه لاهه (دادگاه کیفری بین‌المللی) اینگونه نشان دهد که سیستم اجرای قانون در این رژیم در حال بازجویی از سرانی است که قدامات و اظهارات تحریک‌آمیز دارند.

بر اساس گزارش یاد شده، علت طرح چنین درخواستی اظهارات علنی و متعدد بن‌گویر درباره شیوه‌های جنگی است که باید در نوار غزه در پیش گرفته شود و قانون مصونیت مانع از این نمی‌شود که بن‌گویر به دلیل این اظهارات مورد بازجویی قرار نگیرد.

به گزارش این شبکه عبری، در گروه کوچکی در دادستانی رژیم صهیونیستی از تصمیم برای چنین اقدامی به شدت انتقاد شد.

این مرکز در ادامه تاکید کرد، حتی اگر چنین تحقیقی آغاز شود، قطعاً منجر به ارائه کیفرخواست نخواهد شد چرا که طبق قانون رژیم صهیونیستی هیچ توجیهی برای این مسئله وجود ندارد.

همچنین این مرکز به نقل از برخی منابع در دفتر دادستانی کل رژیم صهیونیستی اعلام کرد که «این تحقیق هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.»

به گفته برخی از ناظران و کارشناسان، به نظر می‌رسد که این تحقیق تنها تلاشی برای دور زدن دیوان کیفری بین‌المللی است.

طبق گزارش یاد شده، برخی ادعاهای مطرح شده چنین است که انجام تحقیقات از بن‌گویر هرگز برای دادگاه لاهه بی‌فایده نخواهد بود بلکه زیان بین‌المللی گسترده‌ای را به تل‌آویو وارد خواهد کرد.

در ادامه این گزارش آمده است، این تحقیق در حال حاضر نیازمند تصمیم نهایی مشاور حقوقی کابینه درخصوص پذیرش درخواست دادستان کل و موضعگیری‌اش در این پرونده بوده و موضوع در دست بررسی است و هنوز تصمیم نهایی در این خصوص گرفته نشده است.

مشاور حقوقی کابینه رژیم صهیونیستی و دادستان کل این رژیم در بیانیه مشترکی اعلام کردند، همانگونه که تل‌آویو به دادگاه لاهه ابلاغ کرد، تمام اظهارات تحریک‌آمیز در این رابطه که می‌تواند در سطح جنایت جنگی قرار بگیرد، در دست بررسی هستند و برخلاف آنچه منتشر شده، هیچ تصمیمی در خصوص این پرونده از سوی روسای دستگاه اجرای قوانین گرفته نشده است.

بن‌گویر نیز در واکنش به این مسئله در حساب کاربری خود در پلتفرم «ایکس» ضمن انتقاد شدید از اقدام دادستانی کل، آن را «غیرمنطقی و باورنکردنی» خواند و گفت: به جای اینکه شین‌بت و دادستانی کل اقدامات متقابل هدفمندی را در غزه در پیش بگیرند، هر دو در تلاش هستند اقدامات متقابلی را علیه یکی از وزرا انجام دهند و البته این تلاش‌ها هرگز موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

بن گویر از زمان آغاز حملات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، اظهارات متعددی در تحریک علیه فلسطینی‌های ساکن غزه داشته از جمله اینکه خواستار کوچاندن اجباری آنها شد و در ادامه تصویب قانونی در کنست (پارلمان این رژیم) برای اعداد اسرای اهل غزه با شلیک تیر خلاص به سرشان را خواستار شد.

«کریم خان» دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی (دادگاه لاهه) ۲۰ مه صدور حکم‌های بازداشت برای «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «یوآو گالانت» وزیر جنگ این رژیم را به دلیل مسوولیت‌شان در جنایات جنگی و ضد بشری انجام شده در غزه خواستار شد.


در پی اظهارات تحریک‌آمیز مکرر از سوی بن‌گویر که در یکی از آنها خواسته بود «به جای اینکه به زندانیان فلسطینی غذای بیشتری داده شود، تیر خلاص به سر آنها شلیک شود»، فراخوان‌های متعددی از سوی نهادهای بین‌المللی و نهادهای حقوقی فلسطین برای صدور حکم بازداشت او منتشر شدند.

با وجود صدور دو قطعنامه از سوی شورای امنیت برای توقف فوری جنگ غزه و نیز صدور دستورالعمل‌هایی از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری برای متوقف کردن یورش به رفح و اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از کشتار جمعی و بهبود شرایط انسانی در نوار غزه، رژیم صهیونیستی باز هم برای نهمین ماه پیاپی به حملات خود ادامه می‌دهد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره