نماد آخرین خبر

پایان انتخابات انگلیس / استارمر در مسیر تصاحب قدرت

منبع
ايرنا
بروزرسانی
پایان انتخابات انگلیس / استارمر در مسیر تصاحب قدرت
ایرنا/

به گزارش ایرنا ، موسسه «ایپسوس موری» با پرسش از رای دهندگان هنگام خروج از حوزه‌های رای گیری که به اگزیت پاول (Exit Poll ) مشهور است و تجمیع نتایج به دست آمده با نظرسنجی‌های پیش از انتخابات، اقدام به انتشار آخرین پیش‌بینی‌ها کرده است.

بر اساس این نظر سنجی پیش‌بینی می‌شود که حزب کارگر ۴۱۰ کرسی و حزب محافظه‌کار به رهبری ریشی سوناک ۱۳۱ کرسی کسب خواهد کرد. برای لیبرال دمکرات‌ها و حزب راستگرای اصلاح انگلیس هم به ترتیب ۶۱ و ۳۱ کرسی پیش بینی شده است.

این برآورد، با نظرسنجی های صورت گرفته پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی که از پیشتاز بودن حزب کارگر حکایت داشت همسو است. آخرین نظرسنجی‌ موسسه معتبر یوگاو که چهارشنبه شب منتشر شد حزب کارگر را جلوتر از حزب محافظه‌کار نشان داد و پیش‌بینی کرد که این حزب رکورد پیروزی در تاریخ انتخابات پارلمانی ۲ قرن گذشته را جابه‌جا خواهد کرد.

هر حزب سیاسی برای کسب اکثریت کرسی های مجلس عوام نیازمند بدست آوردن ۳۲۶ کرسی است و حزب کارگر در صورت تحقق برآورد صورت گرفته بلافاصله مامور تشکیل دولت خواهد شد. البته حزب کارگر در جایگاه جریان اصلی اپوزسیون از دولت سایه برخوردار است و انتظار می‌رود که در صورت پیروزی قطعی در انتخابات، وزرای دولت به فاصله کوتاهی معرفی شوند.

در آخرین روز کاری مجلس عوام پیشین از ۶۵۰ کرسی، تعداد ۳۴۵ نماینده از حزب محافظه کار، ۲۰۶ نماینده از حزب کارگر، ۴۳ نماینده از حزب ملی اسکاتلند، ۱۵ نماینده از حزب لیبرال‌دمکرات، ۷ نماینده از حزب اتحاد طلب دموکراتیک (ایرلند شمالی)، ۷ نماینده از حزب «شین فین»، ۳ نماینده از حزب «پلید کیمرو» و ۱۵ نماینده مستقل حضور داشتند. احزاب سبز، اصلاح، کارگران بریتانیا هم هر کدام یک نماینده داشتند و نفر آخر هم سخنگوی مجلس عوام است که در رأی‌گیری‌ها شرکت نمی‌کند.

شمارش آرا انتخابات از ساعت ۱۰ شب به وقت محلی (۳۰ دقیقه بامداد به وقت ایران) آغاز شده و طبق برنامه اعلام شده، نتایج اولیه حدود دو ساعت دیگر اعلام می‌شود. انتظار می‌رود که نتیجه نهایی، حوالی ظهر جمعه اعلام و پیروز انتخابات معرفی شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar