نماد آخرین خبر

نتایج اولیه شمارش آرای انتخابات پارلمانی انگلیس و پیشتازی حزب کارگر

منبع
ايرنا
بروزرسانی
نتایج اولیه شمارش آرای انتخابات پارلمانی انگلیس و پیشتازی حزب کارگر
ایرنا/

به گزارش ایرنا ، براساس نتایج اعلام شده در ساعت ۳ بامداد روز جمعه (به وقت محلی )، حزب کارگر تاکنون با کسب ۵۳ کرسی بیشتر از دور قبل ۱۳۶ کرسی بدست آورده و حزب محافظه‌کار با از دست دادن ۶۳ کرسی در مجموع ۲۵ کرسی مجلس عوام را تصاحب کرده است. طبق آمارها لیبرال دمکرات‌ها و حزب راستگرای اصلاح نیز به ترتیب ۱۶ و ۲ کرسی کسب کرده‌اند.

دقایقی پیش اعلام شد که گرنت شپس وزیر دفاع انگلیس کرسی پارلمانی خود را از دست داد و نتوانست به مجلس آتی راه یابد. طبق پیش‌بینی‌ها جرمی هانت وزیر دارایی و شمار دیگری از اعضای دولت انگلیس نیز ممکن است کرسی خود را در انتخابات از دست بدهند.

کی‌یر استارمر رهبر حزب کارگر پس از آنکه در حوزه انتخابیه خود پیروز شد، طی سخنانی گفت: امروز مردم این منطقه و سراسر کشور اعلام کردند که برای تغییر کشور آماده‌اند. آن‌ها به حزب کارگر رای دادند و اکنون ما وظیفه داریم که اجرا کنیم.

ارزیابی های صورت گرفته در شعب اخذ رای نیز که نتایج آن بلافاصله پس از پایان روند رای‌گیری در انگلیس (ساعت ۳۰ دقیقه بامداد به وقت تهران) منتشر شد، نشان می‌دهد که حزب کارگر اکثریت قاطع کرسی‌های پارلمان را تصاحب خواهد کرد. موسسه «ایپسوس موری» با پرسش از رای دهندگان هنگام خروج از حوزه‌های رای گیری که به اگزیت پاول (Exit Poll ) مشهور است پیش‌بینی کرده است که حزب کارگر ۴۱۰ کرسی و حزب محافظه‌کار ۱۳۱ کرسی کسب خواهد کرد.

اگر پیش‌بینی‌ها درست باشد محافظه‌کاران سنگین‌ترین شکست سیاسی خود را از زمان تاسیس این حزب در قرن ۱۹ میلادی تجربه خواهند کرد و حزب کارگر پس از ۱۴ سال دوری از قدرت، بار دیگر سکان دولت را در دست می‌گیرد.

اما یکی از نکات قابل توجه در این انتخابات، پیروزی نایجل فاراژ رهبر حزب راستگرای اصلاح انگلیس در حوزه انتخابیه کلکتون است. او پس از ۸ بار شرکت در انتخابات سراسری، این دور برای نخستین بار به مجلس عوام راه یافته است.

فاراژ کسی است که در همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶ میلادی، با تهییج افکار عمومی نسبت به آمار ورود مهاجران از کشورهای جنگ زده، زمینه را برای برگزیت فراهم کرد.

این عنصر پوپولیست و راست‌گرا که پس از یک دوره فعالیت رسانه‌ای دوباره به عرصه سیاست بازگشته است، این روزها از بلندپروازی‌های خود برای تصاحب قدرت تا سال ۲۰۲۹ سخن می‌گوید. ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس پیشتر درباره تبعات رای به حزب اصلاح و شکست حزب محافظه‌کار در انتخابات هشدار داده بود.

مردم انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی دیروز پنجشنبه (۱۴ تیرماه ۱۴۰۳) برای انتخاب نمایندگان مجلس عوام و تعیین دولت آینده این کشور، به پای صندوق‌های رای ‌رفتند.

در جریان این انتخابات عمومی که پنجاه نهمین انتخابات پارلمانی انگلیس از سال ۱۸۰۱ میلادی بشمار می رود سرنوشت ۶۵۰ کرسی مجلس عوام از سوی مردم این کشور رقم خواهد خورد.

انتظار می رود که نتایج نهایی این انتخابات که در ۴۰ هزار شعبه اخذ رای در سراسر بریتانیا(انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی) برگزار شد، تا پیش از ظهر روز جمعه مشخص شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar