نماد آخرین خبر

نگرانی ناتو از احتمال «خروج نرم» فرانسه از این ائتلاف

منبع
فارس
بروزرسانی
نگرانی ناتو از احتمال «خروج نرم» فرانسه از این ائتلاف

فارس/ کشورهای عضو ناتو با توجه به احتمال پیروزی جریان‌های راست افراطی در فرانسه درباره امکان عدم تعهد پاریس به این ائتلاف تحت رهبری آمریکا در آینده هشدار داده‌اند.
 
پایگاه «یوراکتیو» با استناد به نظرات دیپلمات‌هایی که اشاره‌ای به نام آنها نشده این خبر را گزارش داده است. حزب راست‌ افراطی «اجتماع ملی» به رهبری «مارین لوپن» که بارها تا کنون اهداف ناتو و کمک‌های این ائتلاف به اوکراین را زیر سوال کرده در دور دوم انتخابات زودهنگام فرانسه توانست به پیروزی قاطعی دست پیدا کرده و ۳۳ درصد آرا را از آن خود کند.

دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه قرار است روز ۷ جولای برگزار شود. نتایج نظرسنجی‌ها حاکی است که حزب اجتماع ملی موفق خواهد شد تا ۲۸۰ کرسی پارلمان را تصاحب کند.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه بعد از موفقیت حزب مارین لوپن در انتخابات پارلمانی اروپا در یک قمار سیاسی اعلام کرد قصد برگزاری انتخابات زودهنگام را دارد. تحلیلگران می‌گویند ماکرون امیدوار بود این حزب راست‌گرا موفق به تکرار نتایج موفقیت‌آمیزش در سطح ملی نشود.

دیپلمات‌های مورد استناد یوراکتیو می‌گویند انتقادهای مکرر راست‌گراهای فرانسه از سیاست خارجی ماکرون و به ویژه کمک‌های نظامی او به اوکراین باعث نگرانی برخی از کشورهای مهم عضو ناتو شده است. حزب اجتماع ملی حتی در صورتی که بعد از انتخابات ۷ جولای در وضعیت مخالف دولت باقی بماند در پارلمان فرانسه از نفوذ قابل توجهی برخوردار خواهد شد.

یک دیپلمات به یوراکتیو گفت که پاریس با رئیس‌جمهوری جدید ممکن است به سمت «خروج نرم» از ناتو حرکت کند و از فرماندهی نظامی این ائتلاف خارج شود. چنین اقدامی مسبوق به سابقه است.

با آنکه فرانسه یکی از ۱۲ کشور بنیان‌گذار ناتو است در سال ۱۹۶۶ چارلز دو گل، رئیس‌جمهور قت فرانسه پاریس را از فرماندهی نظامی یکپارچه این ائتلاف خارج کند. این تصمیم سال‌ها بعدتر در سال ۲۰۰۹ تغییر داده شد.

«مایکل داکلاس»، تحلیلگر مسائل نظامی در مصاحبه با یوراکتیو می‌گوید حزب اجتماعی ملی ممکن است فرانسه را به سمت خروج «نرم و زیرکانه» از ناتو سوق دهد: وضعیتی که پاریس نیروهای با کیفیت پایین‌تر و با تعداد کمتر را عازم مأموریت‌های مشترک ناتو اعزام خواهد کرد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره