نماد آخرین خبر

مجارستان برای پرداخت وام اتحادیه اروپا به اوکراین شرط گذاشت

منبع
ايسنا
بروزرسانی
مجارستان برای پرداخت وام اتحادیه اروپا به اوکراین شرط گذاشت

ایسنا/ وزیر خارجه مجارستان گفت تا زمانی که کی‌یف اجازه ترانزیت نفت از شرکت «لوک‌اویل» روسیه را صادر نکند، بوداپست با پرداخت وام اتحادیه اروپا به ارزش ۶.۵ میلیارد یورو برای تسلیحات و مهمات کی‌یف موافقت نخواهد کرد.

اسلواکی و مجارستان در ماه جاری میلادی از توقف دریافت نفت «لوک‌اویل» از طریق خط لوله «دروژبا» خبر دادند و این اتفاق پس از آن رخ داد که اوکراین در ماه گذشته ترانزیت نفت از طریق این شرکت را ممنوع اعلام کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از «پیتر سیارتو» وزیر امور خارجه مجارستان گزارش کرد: «تا زمانی که این مسئله توسط اوکراین حل‌وفصل نشود ، همه باید پرداخت ۶.۵ میلیارد یورو از  تسهیلات صلح اروپا (EPF) برای انتقال تسلیحات به اوکراین را فراموش کنند.»

وزارت امور خارجه اوکراین هنوز به درخواست برای اظهار نظر پاسخی نداده است. به طور کلی کی‌یف می‌گوید نفت «لوک‌اویل» را مسدود کرده اما جریان نفت از طریق خط لوله مذکور کاهش نیافته است.

اکثر صادرات نفت روسیه به کشورهای شرق اروپا از طریق خط لوله «دروژبا» به معنی «دوستی» انجام می‌شود و این خط لوله در بیش از ۲ سال جنگ اوکراین فعال بوده است.

هم‌چنین مجارستان به نفت روسیه وابسته است و می‌گوید که بدون آن قادر به تامین پالایشگاه‌های خود نیست.

وزیر خارجه مجارستان در نشست اخیر وزرای خارجه در بروکسل تاکید کرد: «فکر می‌کنم شرایط بسیار واضح است و کمیسیون اروپایی باید اوکراین را برای اجازه مجدد ترانزیت نفت از لوک‌اویل تحت فشار قرار دهد.»

مجارستان برخلاف بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا ارسال هرگونه سلاح مرگبار به اوکراین را رد کرده و بر یک راه‌حل مسالمت‌آمیز برای این درگیری متمرکز است. این کشور هم‌چنین از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه بارها به شدت انتقاد و نخست‌وزیر آن، تحریم‌ها و محدودیت‌های مذکور را یک «شکست» توصیف کرده است که صرفا بحران انرژی را بدتر می‌کند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar