نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

خواسته‌های جدید رژیم صهیونیستی در مذاکرات آتش‌بس غزه

منبع
ايسنا
بروزرسانی
خواسته‌های جدید رژیم صهیونیستی در مذاکرات آتش‌بس غزه

ایسنا/ منابع آگاه از خواسته‌ها و اصلاحات جدید رژیم صهیونیستی در مذاکرات آتش‌بس غزه خبر دادند.

در حالی که اظهارات آمریکا به نزدیک بودن توافق آتش‌بس میان حماس و رژیم صهیونیستی اشاره دارد، سامی ابوزهری، از رهبران جنبش حماس اعلام کرد: دولت آمریکا تلاش می‌کند تا روی این مساله سرپوش بگذارد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در معامله تبادل اسرا و آتش‌بس کارشکنی می‌کند.

ابوزهری به صورت مستقیم به خواسته‌های جدید رژیم صهیونیستی در معامله آتش‌بس غزه اشاره نکرد اما گفت که نتانیاهو همچنان در حال حیله‌گری است و تغییری در موضع وی ایجاد نشده است.

پیش از این خبرگزاری رویترز به نقل از یک مسؤول غربی، یک منبع فلسطینی و ۲ منبع مصری اعلام کرد رژیم صهیونیستی اکنون خواسته جدیدی را مطرح کرده است و آن تفتیش آوارگان فلسطینی در زمان بازگشت به شمال نوار غزه حین آغاز آتش‌بس است. رژیم صهیونیستی با این خواسته از توافقی که به غیرنظامیان اجازه بازگشت آزادانه به منازلشان را می‌دهد، عقب‌نشینی کرد.

یک مسؤول غربی درباره این خواسته جدید گفت مذاکره کنندگان صهیونیست خواهان مکانیزم تفتیش ساکنان غیرنظامی هستند چرا که نگرانند این ساکنان از نیروهای حماس در آنجا حمایت کنند.

یک منبع فلسطینی و ۲ منبع مصری اعلام کردند که جنبش حماس با خواسته جدید اشغالگران مخالفت کرد.

این منابع مصری به وجود اختلاف دیگری درباره خواسته رژیم صهیونیستی برای حفظ کنترل محور صلاح الدین (فیلادلفیا) در مرزهای غزه با مصر اشاره کردند. این مساله‌ای است که قاهره با آن مخالف است.

مسؤول غربی مذکور اعلام کرد در روزهای گذشته تلاش‌هایی برای حل این مساله چه از طریق عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی و چه از طریق رسیدن به تفاهم درباره چگونگی مدیریت این مساله صورت گرفت.

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز به نقل از یک مسؤول ارشد اشغالگر گزارش داد حماس هنوز از پیشنهادات جدیدی که احتمالا طی ساعات آینده اعلام شود مطلع نشده است.

یک مسؤول صهیونیست اعلام کرد: پیام‌هایی که از سوی حماس می‌رسد عجیب است چرا که ما هنوز پیشنهادات را ارسال نکرده‌ایم و کسی از آن اطلاع ندارد. حتی مذاکره کنندگان هنوز آن را دریافت نکرده‌اند و قبل از ارسال برای حماس آن را بررسی خواهند کرد.

این تحولات در سایه سفر بنیامین نتانیاهو به آمریکا و مذاکرات وی با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و کامالا هریس، معاون وی صورت می‌گیرد.

همزمان با سفر نتانیاهو جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد: ما اکنون بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک هستیم.

وی به وجود شکاف‌هایی اشاره کرد اما آن را اندک دانست.

وبگاه «آکسیوس» نیز به نقل از منابع خود گزارش داد نتانیاهو به خانواده‌های اسرای صهیونیست اطلاع داده رژیم صهیونیستی طی ۲ روز آینده پیشنهاد جدیدی را برای آتش‌بس به حماس ارائه خواهد کرد.


یک مسؤول ارشد در دولت بایدن چهارشنبه به خبرنگاران اعلام کرد که آنها در مراحل نهایی رسیدن به توافق هستند.

قطر و مصر با همکاری آمریکا در مذاکرات غیر مستقیم بین حماس و رژیم صهیونیستی برای آتش‌بس و تبادل اسرا براساس ساختار سه مرحله‌ای که بایدن اواخر ماه مه ارائه کرد میانجگری می‌کنند.

بیش از ۹ ماه است که رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا جنگ نسل کشی را علیه فلسطینی‌ها در غزه به راه انداخته است که نزدیک به ۱۳۰ هزار فلسطینی طی آن شهید و زخمی شده‌اند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره