نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

بایدن در پی تغییرات گسترده دیوان عالی و محدودیت مصونیت روسای جمهور آمریکا

منبع
ايرنا
بروزرسانی
بایدن در پی تغییرات گسترده دیوان عالی و محدودیت مصونیت روسای جمهور آمریکا

ایرنا/ جو بایدن رئیس جمهور آمریکا که در آخرین ماههای ریاست جمهوری خود به سر می برد، روز دوشنبه به وقت محلی تغییرات گسترده در دیوان عالی ایالات متحده آمریکا را تایید کرد. بایدن همچنین به دنبال اصلاحیه قانون اساسی است که مصونیت روسای جمهور آمریکا را محدود می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در مقاله در روزنامه واشنگتن پست که صبح دوشنبه به وقت محلی منتشر شد، نوشت: این کشور بر مبنای یک اصل ژرف بنا نهاده شده است: هیچکس بالاتر از قانون نیست. نه رئیس جمهور آمریکا، نه دیوان عالی آمریکا. هیچکس.

بایدن تغییرات گسترده‌ای را در دیوان عالی ایالات متحده آمریکا تایید کرد و خواستار محدودیت های ۱۸ ساله برای قضات و یک کد اخلاقی الزام آور و قابل اجرا برای دادگاه عالی شد. رئیس جمهور دموکرات آمریکا همچنین به دنبال اصلاحیه قانون اساسی است که مصونیت کامل روسای جمهور را ممنوع می کند.

این اقدام برخلاف حکم ماه جاری دیوان عالی است که اعلام کرد دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از پیگرد قانونی برای اعمال رسمی مصون است.

برای بایدن، که مدت‌ها در برابر درخواست‌ها برای اصلاح دیوان عالی مقاومت می‌کرد، تصمیم روز دوشنبه نشان‌دهنده تغییر عمده در موضع او نسبت به یکی از سه شاخه دولت آمریکا بود.

از زمان تصدی ریاست جمهوری بایدن، دیوان عالی به شدت به سمت راست منحرف شده است و اقداماتی مانند لغو قانون موسوم به رو وی وید(حق سقط جنین)، پایان دادن به اقدامات مثبت در پذیرش دانشگاه، تضعیف قدرت آژانس های فدرال با لغو یک تصمیم ۴۰ ساله و لغو برنامه بخشودگی وام های دانشجویی بایدن انجام داده است.

بایدن ادامه داد: من در طول خدمت به عنوان سناتور، معاون رئیس‌جمهور و رئیس‌جمهوریش از هرکس دیگری بر نامزدهای دیوان عالی نظارت داشته‌ام. من برای نهادها و تفکیک قدرت احترام زیادی قائلم. آنچه اکنون اتفاق می افتد عادی نیست و اعتماد عمومی را به تصمیمات دادگاه، از جمله تصمیماتی که بر آزادی های شخصی تأثیر می گذارد، تضعیف می کند. ما اکنون در یک اختلاف ایستاده ایم.

با این حال، این درخواست ها  در این مرحله با توجه به موانع بزرگ که در اجرا با آن مواجه هستند، به شکل خواسته باقی خواهند ماند. محدودیت‌های دوره و کد اخلاقی منوط به تایید کنگره است و بعید است که مجلس تحت کنترل جمهوری‌خواهان از این دو حمایت کند. هر دوی این پیشنهادها نیز برای تصویب در سنا به ۶۰ رای نیاز دارند و دموکرات ها تنها ۵۱ کرسی در مجلس  دارند.

تصویب اصلاحیه قانون اساسی مستلزم رفع موانع بیشتر از جمله حمایت دو سوم هر دو مجلس، یا از طریق کنوانسیون دو سوم ایالت ها، و سپس تصویب توسط سه چهارم مجالس ایالتی است.

اصلاحیه پیشنهادی بایدن، که آن را «هیچ کس بالاتر از قانون نیست» می‌خواند، بیان می‌کند که «قانون اساسی هیچ مصونیتی را از اتهامات جنایی، محاکمه، محکومیت یا محکومیت فدرال افراد به دلیل اینکه فردی قبلاً رئیس‌جمهور بوده است، قائل نیست. این کشور بر اساس یک اصل ساده اما عمیق بنا شده است: هیچکس فراتر از قانون نیست. حتی رئیس جمهور آمریکا, قاضی دیوان عالی و هر فرد دیگری بالاتر از قانون نیست.»

دیوان عالی آمریکا ماه گذشته میلادی  در حکمی اعلام کرد که روسای جمهور سابق این کشور از تعقیب قضایی برای برخی اقدامات انجام شده در زمان منصب خود مصونیت دارند. دیوان عالی آمریکا با ۶ رای موافق در مقابل ۳ رای مخالف اعلام کرد در حالی که رؤسای جمهور سابق می توانند در چارچوب اختیارات قانونی خود اقداماتی انجام دهند و از مصونیت برخوردار هستند، اما برای اقدامات خصوصی از مصونیت برخوردار نیستند.

جان رابرتز، قاضی ارشد دیوان عالی آمریکا گفت: «ما به این نتیجه رسیدیم که بر اساس ساختار قانون اساسی، ماهیت قدرت ریاست جمهوری ایجاب می کند که رئیس جمهور سابق از تعقیب کیفری برای اقدامات رسمی در دوران تصدی خود مصونیت داشته باشد.حداقل با توجه به اختیارات اصلی ریاست جمهوری در قانون اساسی، این مصونیت باید مطلق باشد.»

ترامپ پس از حکم دیوان عالی آمریکا، آن را به عنوان یک "پیروزی بزرگ" برای دموکراسی دانست. این حکم، تصمیم محاکمه ترامپ به دلیل توطئه برای تغییر نتیجه انتخابات سال ۲۰۲۰ را به تعویق می اندازد.

ترامپ متهم است که ادعاهایی دروغین در مورد تقلب در انتخابات سال ۲۰۲۰ آمریکا مطرح کرده، ایالات متحده آمریکا را فریب داده، حقوق شهروندی را نقض کرده و همچنین مقامات وقت را برای تغییر نتایج انتخابات تحت‌فشار قرار داده است.


اما  جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در سخنانی از کاخ سفید در واکنش به این حکم گفت: تصمیم دیوان عالی سابقه خطرناکی ایجاد کرده است و حاکمیت قانون را در کشور ما تهدید می‌کند و این امکان را برای هر رئیس جمهور آمریکا فراهم می‌کند تا قانون را نادیده بگیرد.

بایدن با تاکید بر اینکه هیچ کسی حتی رئیس جمهور آمریکا بالاتر از قانون نیست، افزود: این کشور (ایالات متحده آمریکا) بر اساس این ایده تاسیس شد که هیچ پادشاهی وجود ندارد، اما تصمیم دیوان عالی این موضوع را تغییر داد.

رئیس جمهور دموکرات کنونی آمریکا به شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱  اشاره کرد و گفت: چهار سال پیش، ترامپ گروهی از جنایتکاران را هدایت کرد که به مقر قدرت (کنگره) حمله کردند و خواستار اعدام (مایک پنس) معاون رئیس جمهور شدند اما امروز ترامپ تشویق می‌شود تا هر کاری که می‌خواهد انجام دهد.  مردم حق دارند بدانند که در ۶ ژانویه چه اتفاقی افتاد اما  اکنون پس از تصمیم دیوان عالی، این امر دشوار شده است. آمریکایی‌ها باید با حکم دیوان عالی درباره مصونیت ترامپ مخالفت کنند و نشان دهند آیا با وجود حمله او به دموکراسی، بازهم برای خدمت مناسب است یا نه ؟

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره