نماد آخرین خبر

بالا گرفتن مناقشات نفتی بین مجارستان و اسلواکی با اوکراین

منبع
تسنيم
بروزرسانی
بالا گرفتن مناقشات نفتی بین مجارستان و اسلواکی با اوکراین

تسنیم/ یک نشریه آلمانی در مطلبی از بالا گرفتن مناقشات بین مجارستان و اسلواکی با اوکراین بر سر توقف انتقال نفت روسیه به این کشورها از طریق خط لوله دروژبا خبر داد.

ان تی وی آلمان در مطلبی نوشت: اوکراین بخشی از محموله های باقی مانده نفت روسیه به غرب را متوقف کرده است. مجارستان و اسلواکی از بحران مواد خام در سایه این اقدام اوکراین هراس دارند و به اتحادیه اروپا روی آورده اند.

در ادامه این مطلب آمده است: حتی با گذشت دو سال و نیم از آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین، مجارستان همچنان مسیر خاص خود در جانبداری از روسیه را بر خلاف رویکرد بروکسل در پیش گرفته است.

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان پیش از این دو بار در یک سال با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار کرده است. کشور او همچنان گاز روسیه را دریافت می کند، چندین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه را به تعویق انداخته است و اکنون تهدید می کند که پرداخت کمک های بیشتر بروکسل به اوکراین را مسدود خواهد کرد. دلیل آن بخصوص اختلاف نفتی مجارستان و اسلواکی با اوکراین است.

تاکنون مجارستان نفت روسیه خود را از طریق خط لوله جنوبی دروژبا دریافت می کرده است. این انتقال از روسیه و از طریق اوکراین انجام می شود - اما کیف اکنون ترانزیت نفت شرکت روسی لوک اویل را از طریق خاک اوکراین متوقف کرده است. بنابراین مجارستان و اسلواکی شکایتی را به اتحادیه اروپا تسلیم کردند.

دولت‌های بوداپست و براتیسلاوا به صراحت اعلام کرده‌اند که این اقدام را حداقل یک اقدام غیردوستانه می‌دانند که باعث مشکلات انرژی در هر دو کشور می‌شود.

طرف اوکراینی امیدوار بوده است که با تحریم لوک اویل، مجارستان و اسلواکی امتیازاتی در مورد سیاست اوکراین بدهند. کای اولاف لانگ، دانشمند علوم سیاسی در بنیاد علم و سیاست برلین (SWP)، در خلاصه ای از وضعیت موجود گفته است که اینطور نیست. فشار باعث ایجاد فشار متقابل می شود.

اگرچه اتحادیه اروپا مدت‌هاست واردات نفت از روسیه را ممنوع کرده است، اما استثناهایی برای کشورهایی وجود دارد که به دلیل نزدیکی جغرافیایی وابستگی خاصی به این مسئله دارند. این استثناء در مورد مجارستان و اسلواکی وجود دارد.

به همین دلیل بوداپست و براتیسلاوا زنگ خطر توقف حمل و نقل لوک اویل را به صدا در آوردند. آنها کی یف را به نقض توافقنامه ارتباط با اتحادیه اروپا متهم می کنند. این بدان معنی است که نباید مانعی برای انتقال انرژی ایجاد شود مگر اینکه اوکراین بر اساس منافع امنیتی و در نتیجه مشروع عمل کند.

البته این دقیقاً همان چیزی است که کی یف استدلال می کند. با این حال مجارستان و اسلواکی نظر دیگری دارند. حالا نوبت بروکسل است که پا در میانی کند.

لانگ، کارشناس اروپای شرقی در پادکست تحلیل می کند: البته کمیسیون اروپا باید توجه کند که آیا توافقنامه اتحادیه اروپا با اوکراین مطابق با قوانین اجرا می شود یا خیر. وی در این باره گفت: شور و شوق در بروکسل و در میان اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای نشان دادن همبستگی با مجارستان و اسلواکی احتمالا محدود خواهد بود. لانگ بر این عقیده است که به همین دلیل بروکسل در حال حاضر با زمان بازی می کند. به امید اینکه هر دو طرف دوباره بدون دخالت عمده اتحادیه اروپا به هم نزدیک شوند.

از نظر اقتصادی برای مجارستان و اسلواکی خطرات زیادی در این مناقشات وجود دارد. مجارستان به ویژه سال ها روابط نزدیکی با روسیه داشته و همچنان به تامین انرژی مسکو وابسته است. مجارستان دو سوم نفت خود را از روسیه تامین می کند. نیمی از آن از لوک اویل می آید. این معادل یک سوم کل واردات نفت این کشور است.

پتر سیجارتو، وزیر امور خارجه مجارستان در این باره گفته است که تصمیم اوکراین عرضه نفت به مجارستان و اسلواکی را به خطر می اندازد.

مجارستان و اسلواکی برای جداسازی کامل انرژی از روسیه تلاش نمی کنند. این برخلاف رویکرد جمهوری چک است که در حال حاضر با مجوز ویژه از روسیه از طریق خط لوله دروژبا نفت تامین می کند. پالایشگاه های این کشور که متعلق به گروه اورلن لهستان هستند، می خواهند تا سال 2025 به طور کامل استفاده از نفت روسیه را متوقف کنند. از سوی دیگر اسلواکی و مجارستان به هزینه های جداسازی کامل از روسیه اشاره می کنند. لانگ تحلیل می کند: تبدیل به فرآوری انواع نفت و سایر عوامل اقتصادی در اینجا اهمیت بیشتری نسبت به خروج با انگیزه سیاسی از واردات روسیه برای مجارستان دارد.

در اسلواکی نیز وضعیت مشابه است. رابرت فیکو، نخست وزیر اسلواکی، در این باره گفته است: ما نمی خواهیم گروگان روابط اوکراین و روسیه باشیم. مشکل این تحریم بی معنی باید هرچه سریعتر حل شود.

اسلواکی و مجارستان به شدت از تصمیم اخیر اوکراین برای توقف ترانزیت نفت لوک اویل روسیه به مجارستان انتقاد کردند و پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان آن را غیرقابل درک و قبول توصیف کرد. از آنجایی که تقریباً 70 درصد نفت فرآوری شده توسط شرکت نفت مجارستان MOL از روسیه می‌آید، این اقدام تهدیدی برای ایجاد مشکل عرضه سوخت نه تنها برای مجارستان بلکه برای منطقه است.

تحریم‌ها علیه این شرکت روسی که ابتدا توسط اوکراین در سال 2018 اعمال شد، ماه گذشته توسط شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین (NSDC) گسترش یافت که شامل ممنوعیت ترانزیت نیز می‌شود. اکنون و براساس گزارش وب سایت تجاری مجارستان Portfolio، اوکراین ترانزیت نفت روسیه از لوک اویل به مجارستان را در نتیجه تشدید تحریم‌های صادر شده در فرمان اوکراین در 26 ژوئن متوقف کرد.

رابرت فیکو، نخست وزیر اسلواکی نیز مخالفت شدید خود را با اقدامات اوکراین ابراز کرد. فیکو اخیرا طی گفت‌وگوی تلفنی با دنیس شمیحال، نخست‌وزیر اوکراین، گفت که تحریم‌ها علیه لوک اویل بیش از روسیه به کشورهای عضو اتحادیه اروپا آسیب می‌زند.

سیجارتو هم ابراز امیدواری کرد که اوکراین این موضوع را به سرعت حل کند و بر ضرورت یک راه حل پایدار درازمدت تاکید کرد. به گفته وی دولت مجارستان با همتای اسلواکی خود در تماس است تا به طور مشترک به این وضعیت رسیدگی کند. این موضوع قرار است در نشست آتی شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا به عنوان یک دستور کار کلیدی مطرح شود.

در پاسخ به ممنوعیت اوکراین، مجارستان اعلام کرد تا زمانی که کیف اجازه ترانزیت نفت لوک اویل را بدهد، به جلوگیری از پرداخت 6.5 میلیارد یورو (7 میلیارد دلار) از تسهیلات صلح اروپا (EPF) برای کمک نظامی اوکراین ادامه خواهد داد

وزیر خارجه مجارستان، کمیسیون اروپا را به باج‌گیری بر سر عرضه نفت مسدود شده به مجارستان و اسلواکی متهم کرده است.

پیتر سیجارتو، وزیر خارجه مجارستان در فیس‌بوک نوشت: با گذشت بیش از یک هفته، کمیسیون اروپا، اقدامی نکرده است. با وجود تهدید برای امنیت انرژی دو کشور عضو اتحادیه اروپا و با وجود نقض روشن توافق انجمن اتحادیه اروپا-اوکراین، بروکسل خاموش مانده است.

با شدت گرفتن این اختلاف، رابرت فیکو، نخست وزیر اسلواکی هم اخیرا اعلام کرد کشورش در صورت عدم ازسرگیری عرضه نفت روسیه از طریق کی‌یف، عرضه دیزل به اوکراین را متوقف خواهد کرد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره