نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

جزئیات پیشنهاد آتش‌بس موقت ۴۰ روزه در غزه از سوی آمریکا

منبع
مهر
بروزرسانی
جزئیات پیشنهاد آتش‌بس موقت ۴۰ روزه در غزه از سوی آمریکا

مهر/ وزیر خارجه آمریکا در نظر دارد در سفر امروز خود به پایتخت مصر پیشنهادی جدید را در زمینه آتش بس در غزه ارائه نماید.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از العربی الجدید، امروز سه‌شنبه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، از تل‌آویو به قاهره سفر کرده تا مذاکراتی برای توقف درگیری‌ها در غزه را که ادامه دهد.

هدف بلینکن کاهش اختلافات بین رژیم صهیونیستی و حماس درباره پیشنهاد آتش‌بس است که تحت حمایت ایالات متحده انجام می‌شود.

اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که پیشنهاد جدید آمریکا برای غزه شامل یک مرحله آتش‌بس به مدت ۴۰ روز است و آمریکایی‌ها امیدوارند که این آتش‌بس موقت به توقف دائمی جنگ تبدیل شود.


قرار است در این سفر، بلینکن با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر و وزیر امور خارجه او، بدر عبدالعاطی، دیدار کند تا به یک «آتش‌بس موقت» در غزه برسند که پس از آن، تبادل اسرا و زندانیان بین مقاومت فلسطینی و رژیم صهیونیستی صورت گیرد.

مذاکرات فعلی که از دوحه قطر شروع شده و اکنون در قاهره ادامه دارد، به سمت توافق جدیدی در مورد غزه سوق پیدا می‌کند که بر یک مرحله متمرکز است و به مدت ۴۰ روز طول می‌کشد. با این حال، هیچ شرایط یا متنی وجود ندارد که تضمین کند مراحل بعدی نیز اجرا خواهند شد یا اسرائیل پس از این مدت، دوباره به حملات خود ادامه نخواهد داد!

به نظر می‌رسد که هدف اصلی آمریکا از این مذاکرات، دستیابی به یک آتش‌بس موقت است نه توافق نهایی برای توقف جنگ. اما امید این است که پس از ۴۰ روز توقف جنگ، بازگشت به درگیری سخت‌تر شود و شرایط برای اجرای دیگر خواسته‌های مقاومت، از جمله بازسازی و کمک‌های انسانی، فراهم شود.

در طول مذاکرات، رژیم صهیونیستی موافقت کرده است که عملیات بازسازی و ساخت خانه‌ها و زیرساخت‌های تخریب شده در رفح و جنوب غزه را انجام دهد، اما در شمال غزه فقط با ساخت خانه‌های پیش‌ساخته موافقت کرده است. این امر نگرانی‌هایی را درباره برنامه‌های آینده این رژیم برای تخلیه شمال غزه از ساکنان ایجاد کرده است.

در این راستا، حماس نیز در بیانیه‌ای در روز یکشنبه تاکید کرد که پیشنهاد جدید آمریکا برای غزه مطابق با شروط بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، است و بر ادامه اشغال تاکید می‌کند.

حماس همچنین اشاره کرد که نتانیاهو با آتش‌بس دائمی، خروج کامل از غزه و شرایط مربوط به تبادل اسرا مخالف است و برخی از شروط جدید خود را نیز مطرح کرده که از تحقق توافق تبادل جلوگیری می‌کند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره