نماد آخرین خبر

تداوم تلاش‌‌های ماکرون برای برون رفت از بن بست سیاسی فرانسه

منبع
تسنيم
بروزرسانی
تداوم تلاش‌‌های ماکرون برای برون رفت از بن بست سیاسی فرانسه

تسنیم/ رئیس جمهور فرانسه که کشورش با برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در یک بن بست سیاسی گرفتار شده همچنان برای یافتن راهی برای برون رفت از این بحران تلاش می‌کند.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه اشتوتگارتر ناخریشتن در مطلبی نوشت: با گذشت بیش از شش هفته از انتخابات عمومی، فرانسه هنوز دولت جدیدی ندارد. ماکرون می خواهد از طریق گفتگو راه حلی پیدا کند. اما این پرسش مطرح است آیا مواضع طرفین با یکدیگر سازگار است؟

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه می‌خواهد حدود شش هفته پس از انتخابات پارلمانی، با یک سری مذاکرات، راه را برای تشکیل دولت جدید هموار کند. وی اخیرا برای این منظور با نمایندگان ائتلاف جناح چپ New Front Populaire دیدار کرد. این جناح بیشترین آرا را در انتخابات پارلمانی اخیر به دست آورد. با این حال، هنوز تقریباً 100 کرسی برای کسب اکثریت مطلق در مجلس ملی فاصله دارد.

اردوگاه چپ پس از این گفتگو با اعتماد به نفس ظاهر شد. مارین توندلیه، رهبر حزب سبز در این جناح گفت: «ما با خبرهای خوب این نشست را ترک می کنیم. اولیویه فور، رهبر سوسیالیست ها هم گفت که ماکرون متوجه شده است که ثبات به معنای ادامه سیاست های او نیست و این یک سیگنال مهم است.


فور در مورد معرفی نخست وزیر جدید که پس از رایزنی ها انجام خواهد شد، گفت: ماکرون تاریخ دقیقی را اعلام نکرده است، اما گفته است که این امر به سرعت انجام می شود.

به گفته فور او روز دوشنبه به مشورت های خود پایان می دهد. وی افزود: ما روز سه شنبه به پاسخ نیاز داریم.

در انتخابات پارلمانی بیش از هفته پیش، ائتلاف چپ فرانسه در جایگاه اول و جلوتر از نیروهای مرکزی ماکرون و ناسیونالیست‌های راست‌گرای اطراف مارین لوپن قرار گرفت و هیچ یک از اردوگاه‌ها اکثریت مطلق را کسب نکردند. از بعد از این انتخابات در این کشور بن بست سیاسی وجود دارد. ماکرون استعفای "گابریل آتال"، نخست وزیر خود را پذیرفت، اما هنوزنخست وزیر جدید را منصوب نکرده است.

نمایندگان ائتلاف جبهه مردمی جدید متشکل از حزب چپ‌گرای La France Insoumise (LFI)، کمونیست‌ها، سوسیالیست‌ها و سبزها بار دیگر پس از دیدار با مکرون ادعای خود را برای تشکیل دولت به وضوح بیان کردند. "لوسی کاستس"، نامزد این ائتلاف برای نخست‌وزیری، گفت: من از امروز آماده‌ام تا این ائتلاف‌ها را بسازم، با سایر نیروهای سیاسی صحبت کنم، و سعی کنم راهی برای تضمین ثبات کمک مالی کشور پیدا کنم.

ماکرون بارها تاکید کرده بود که خواهان یک اکثریت بزرگ و پایدار برای یک دولت است. وی از احزاب خواست تا به صورت فرا حزبی با یکدیگر همکاری کنند. از کاخ الیزه گفته شده است که اکنون باید به این موضوع نگاه کرد که طرف ها چگونه می توانند به این هدف دست یابند.

پس از جناح چپ، مکرون با اردوگاه مرکزی خود نیز ملاقات کرد، که در ابتدا هیچ اظهارنظر رسمی در مورد این دیدار وجود نداشت. محافظه کاران پس از گفتگو با ماکرون البته به صراحت اعلام کردند که نمی خواهند بخشی از یک ائتلاف دولتی باشند و به هر دولتی که LFI چپ در آن دخالت داشته باشد رای عدم اعتماد خواهند داد. رئیس جمهور فرانسه امروز دوشنبه هم می خواهد با ناسیونالیست های راستگرای اطراف مارین لوپن و روسای دو مجلس پارلمان صحبت کند.


دقیقا این مسئله مشخص نیست که چگونه در این مذاکرات راه حلی پیدا خواهد شد. اردوگاه ماکرون بارها به صراحت اعلام کرده بود که همکاری با حزب چپ پوپولیستی LFI را رد می کند. با این حال، اتحاد جناح چپ اصرار دارد که با هم یعنی در ائتلافی از LFI، کمونیست ها، سبزها و سوسیالیست ها عمل کنند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره