نماد آخرین خبر

موج فرار سرمایه از اراضی اشغالی/ تعطیلی صنایع در شمال

منبع
تسنيم
بروزرسانی
موج فرار سرمایه از اراضی اشغالی/ تعطیلی صنایع در شمال

تسنیم/ گزارش‌های رسانه‌های عبری و کارشناسان اقتصادی رژیم صهیونیستی حاکی از فرار شدید سرمایه‌گذاران بعد از جنگ غزه بوده و اطلاعات نشان می‌دهد، شمار زیادی از شرکت‌های صنعتی و فناوری در شمال اراضی اشغالی تعطیل شده‌اند.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در حاشیه بحث‌های سیاسی و امنیتی مربوط به جنگ غزه، گزارش‌های زیادی درباره پیامدهای منفی جنگ بر اقتصاد رژیم صهیونیستی منتشر شده است و روز به روز هشدارها درباره رکود اقتصادی اسرائیل بیشتر می‌گردد. به ویژه در بخش‌هایی که طی دهه گذشته شاهد جهش عظیمی در رشد بوده‌اند.

طبق گزارش رسانه‌های صهیونیستی، از همان ماه‌های ابتدایی جنگ غزه، مشخص شد که رشد اقتصادی اسرائیل به ویژه در پروژه‌های بخش فناوری پیشرفته، یک حباب بوده است.

روزنامه عبری هاآرتص در این زمینه به نقل از کارشناسان اقتصادی گزارش داد: اقتصاد اسرائیل به ویژه در بخش فناوری قبل از جنگ هم با مشکلات زیادی روبرو بود، اما اکنون دچار یک بحران واقعی شده و سرمایه شرکت‌ها رو به اتمام است.


گذشته از بحران بزرگی که در نتیجه جنگ غزه بر اقتصاد اسرائیل تحمیل شده، اما حوزه تجارت و شرکت‌های فناوری در شمال اراضی اشغالی با معضل بزرگ‌تری مواجه هستند.

فلج شدن مراکز صنعتی اسرائیل در شمال

بر اساس این گزارش، تشدید تنش‌ها میان حزب الله و ارتش اسرائیل طی دو ماه گذشته موجب شده که بسیاری از کارگران از حضور در محل کار خود در مناطق شمالی امتناع کنند و حتی تعداد قابل توجهی از نیروهای کار در این مدت مهاجرت کرده‌اند؛ به ویژه افرادی که در بخش صنعتی کار می‌کردند.

گزارش‌های منابع عبری نشان می‌دهد که سطح اضطراب و تنش به ویژه در مراکز صنعتی نظامی واقع در شمال اراضی اشغالی، بسیار بالا رفته و این وضعیت بعد از اینکه حزب الله در چندین ویدیو تصاویر مربوط به مراکز و تاسیسات صنعتی اسرائیل را در کنار سایر مواضع راهبردی این رژیم منتشر کرد و مختصات آنها را دقیق نشان داد، بدتر شده است.

مراکز صنعتی از جمله مهمترین نهادهای رژیم صهیونیستی هستند که هر بار زنگ خطر امنیتی در جبهه شمالی به صدا در می‌آید، این مراکز تخلیه می‌شوند و کار در آنجا تعطیل می‌گردد.

بر اساس گزارش مجله ذی مارکر، یک سری از پروژه‌های جدید در شمال فلسطین اشغالی طی ماه‌های اخیر به دلیل عدم رسیدن بودجه کافی و اتمام سرمایه‌های آنها تعطیل شده‌اند و روشن است که پیامدهای جنگ، عامل تعطیلی این پروژه‌هاست.


موج شدید فرار سرمایه‌گذاران از اراضی اشغالی

«رویو کولا» یکی از بنیانگذاران شرکت «فروت اسپیک» در اراضی اشغالی، اعلام کرد که ما طی سال‌های گذشته، سالانه صدها هزار دلار فروش داشتیم اما نتوانستیم پولی جمع کنیم. آخرین دور جمع آوری سرمایه در این شرکت به سال 2021 برمی‌گردد و در ماه فوریه گذشته شرکت تعطیل شد و 20 کارمند آن اخراج شدند.

وی افزود: این روند، ارتباط مستقیمی با جنگ دارد؛ زیرا سرمایه‌گذاران خارجی فرار کردند و عده‌ای هم که ماندند، می‌گویند که زمان مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست و هیچ یک جرات سرمایه‌گذاری ندارند. بنابراین جمع آوری سرمایه برای ما حتی به مبلغ کم هم بسیار دشوار شده است. البته این یک مشکل کلی برای اقتصاد اسرائیل بوده و به عدم اطمینان از وضعیت امنیتی، اقتصادی و سیاسی اسرائیل مربوط می‌گردد.

شرکت بهداشتی «جیست مید» اسرائیل نیز بعد از ناکامی در جذب سرمایه طی چند ماه گذشته تعطیل شد. «دان رولس بلینکداین»، مدیر کل و موسس شرکت جیست مید، با اعلام تعطیلی این شرکت در یک ماه گذشته، اعلام کرد که ما احساس می‌کردیم در مسیر درستی هستیم و علی رغم انبوه چالش‌ها و مشکلات، موفق به همکاری با سازمان‌های بهداشتی و درمانی و شرکت‌های پیشرو در جهان شده بودیم. اما عدم ورود سرمایه و ناکامی در جذب سرمایه‌گذاران، ما را وارد یک مارپیچ نزولی کرد.

علاوه بر این شرکت‌ها، شرکت‌های زیادی وجود دارند که طی دو سال گذشته به ویژه بعد از جنگ غزه نتوانستند سرمایه جمع آوری کنند و وارد مرحله بدهکاری شده‌اند، از جمله شرکت فناوری بیمه «اسپر اوت» که در سال 2021 حدود 200 میلیون دلار سرمایه جمع آوری کرده بود، اما در ماه مه گذشته اعلام کرد که تلاش زیادی برای جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید انجام داده که هیچ یک به نتیجه نرسیده است.

شرکت «اورکان» که شرکت تولیدات محصولات نوری به شمار می‌رود نیز کل خط تولید خود را متوقف و اکثر کارگران را اخراج کرد. شرکت غذایی «دایتو» نیز که در سال گذشته 85 میلیون دلار سرمایه جذب کرده بود، بعد از جنگ غزه تعطیل شد.

همچنین شرکت استارت آپی «کهولو» که در زمینه توسعه نرم‌افزار فعالیت می‌کرد، بعد از عدم توانایی در تامین بودجه و جذب سرمایه منحل و تعطیل شد. شرکت سایبری «ریزلیون» نیز در ابتدای سال جاری فعالیت‌های خود را متوقف کرد.

از سوی دیگر روزنامه عبری کالکالیست در گزارشی اعلام کرد که مراکز صنعتی اصلی اسرائیل در شمال یا تعطیل شده‌اند و یا مجبورند به مکان‌های دیگر منتقل شوند و ثبات نیروی کار در کارخانه‌های شمالی به کمتر از 50 درصد رسیده است.

این رسانه اسرائیلی تاکید کرد: تاسیسات صنعتی اسرائیل در منطقه شمال از کمبود شدید نیروی کار رنج می‌برند که علت آن به تخلیه گسترده شهرک‌های شمالی از اولین هفته‌های جنگ برمی‌گردد. علاوه بر کمبود مداوم نیروی کار، حملات مکرر موشکی از لبنان به شکل سیستماتیک، خطوط تولید کارخانه‌های اسرائیلی که هنوز زیر آتش فعال هستند را به شدت مختل می‌کند.

در ادامه این گزارش آمده است که کارخانه‌های واقع در شهرک‌های نزدیک مرز با لبنان با مشکل بزرگ کمبود نیروی کار مواجه هستند و کارگران در برابر یک دوراهی دشوار قرار دارند؛ اینکه یا باید جان خود را به خطر بیندازند و برای کار به کارخانه‌ها بروند یا اینکه نمی‌توانند معیشت خودشان را تامین کنند.

روزنامه کالکالیست به نقل از مسئولان شرکت‌های صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی ابراز نگرانی کرد که کارخانه‌های متعلق به شرکت‌های خارجی به دلیل ادامه بحران امنیتی در شمال صبر خود را از دست داده و فعالیت‌هایشان را به سایر نقاط جهان منتقل می‌کنند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar