نماد آخرین خبر

هاآرتص: تنها یک نفر تصویر کاملی از رویکرد نتانیاهو پیش از جنگ غزه دارد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
هاآرتص: تنها یک نفر تصویر کاملی از رویکرد نتانیاهو پیش از جنگ غزه دارد

ایسنا/ «یائیر لاپید» رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی با اشاره به «آوی گیل» که پیش از آغاز جنایات این رژیم در غزه و در مراحل اولیه آن، مشاور نظامی «بنیامین نتانیاهو» بود، گفت او تنها کسی است که تصویر کاملی دارد از آنچه نخست‌وزیر درباره پیش از هفتم اکتبر می‌دانست. 

«یائیر لاپید» رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی در مقابل «کمیسیون مستقل تحقیقات غیرنظامی» به «تابستان سرنوشت‌ساز» سال ۲۰۲۳ پرداخت و در حضور «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گزارشی مربوط به جنگ را از سوی گیل دریافت کرد که در این گزارش، این مشاور نظامی «هشدار بسیار شدیدی» را در رابطه با تهدیدات امنیتی فزاینده در تمامی جبهه‌ها صادر کرده بود.

روزنامه هاآرتص در گزارشی می‌نویسد: «گیل در حال گوش دادن بود هنگامی که رئیس ستاد و روسای اطلاعات نظامی، شین‌بت و موساد به نتانیاهو هشدار دادند که جنگ قریب‌الوقوع است. او تمام ارزیابی‌های اطلاعاتی و گزارش‌ها را خواند که به طور فزاینده‌ای به دفتر نخست‌وزیر سرازیر می‌شد و طوفانی را بر فراز اسرائیل توصیف می‌کرد.»

این رسانه عبری در ادامه این گزارش می‌نویسد: «تا آنجا که معلوم است، گیل یکی از اعضای حلقه داخلی نتانیاهو نبوده و ممکن است حدس بزنیم از آنجایی که او زیر نظر نخست‌وزیران "دولت تغییر" به رهبری لاپید کار کرده بود، خودکار به عنوان شخصی خائن تلقی شود. پس از اینکه او از سمتش کناره‌گیری کرد، خبرنگار روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت که این مشاور نظامی در حال‌کناره‌گیری به دادستان کل گزارش داده که همکاران نتانیاهو اسناد مربوط به تصمیم‌گیری آغاز جنگ را جعل کرده‌اند؛ اتهامی که دفتر نخست‌وزیری آن را رد کرد.»

هاآرتص: تنها یک نفر تصویر کاملی از رویکرد نتانیاهو پیش از جنگ غزه دارد
عملیات «طوفان‌الاقصی» در تاریخ هفتم اکتبر ۲۰۲۳

هاآرتص در ادامه تاکید می‌کند: «گیل بیش از هر شخص دیگری قادر خواهد بود به آنچه که نتانیاهو درباره جنگ قریب‌الوقوع می‌دانست، واکنش او به هشدارهای وحشتناک فزاینده و نحوه عملکردش در آغاز جنگ و در اولین ماه‌های سرنوشت‌ساز شهادت دهد.»

به گفته لاپید، نتانیاهو زمانی که مشاور نظامی او در نشست ۲۱ اوت ۲۰۲۳ درباره «فاجعه قریب‌الوقوع» صحبت می‌کرد، «بی حوصله و بی تفاوت» نشسته بود.

هاآرتص در پایان این گزارش می‌نویسد: «اظهارات لاپید را نباید به عنوان یک حمله قابل پیش‌بینی به یک رقیب سیاسی رد کرد. این اظهارات چنین ارزیابی را تقویت می‌کنند که ارتباط نخست‌وزیر قطع شده بود و بی‌اعتنایی او به هشدارهای اطلاعاتی به دلیل حفظ ائتلاف خود بوده است.»

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره