نماد آخرین خبر

احمد مسعود: به حمایت خارجی نیاز داریم

منبع
ايسنا
بروزرسانی
احمد مسعود: به حمایت خارجی نیاز داریم

ایسنا/ رهبر جبهه پنجشیر گفت برای مبارزه با طالبان به حمایت مالی کشورهای خارجی نیاز داشته و از آن‌ها می‌خواهد رفتار خود را با طالبان تغییر دهند. 

«احمد مسعود» رهبر «جبهه پنجشیر» در گفت‌وگویی مفصل با شبکه سی‌ان‌ان گفت: «ما به هر نوع حمایتی که به ما در شکست طالبان کمک کند، نیاز داریم... مبارزه ما تنها برای افغانستان نیست، بلکه برای امنیت جهانی است.»

احمد مسعود پسر «احمد شاه مسعود» است که بیش از ۲۰ سال پیش رهبری مقاومت افغان‌ها در برابر طالبان را بر عهده داشت. مسعود ۳۵ ساله مدعی است که نیروهای تحت امرش موسوم به «جبهه پنجشیر» در سال میلادی جاری ۲۰۷ عملیات نظامی در سراسر افغانستان انجام داده و ۵۰۰۰ سرباز دارند.

سی‌ان‌ان می‌گوید امکان تایید این ادعا را ندارد و سازمان ملل نیز اخیراً در گزارشی تعداد عملیات‌های جبهه پنجشیر علیه طالبان را ۲۹ عملیات ذکر کرد، اما این گروه معتقد است که تعداد عملیات‌های انجام‌شده علیه طالبان بسیار بیشتر است.

به گزارش سی‌ان‌ان، هنگامی که احمد شاه مسعود با طالبان می‌جنگید، برخی از مناطق در داخل افغانستان را تحت کنترل داشت و از تاجیکستان حمایت‌هایی دریافت می‌کرد، اما موقعیت مکانی احمد مسعود نامشخص است و او از جایی در آسیای میانه عملیات‌های نظامی در افغانستان را مدیریت می‌کند، بنابراین هیچ قلمرویی را در داخل افغانستان تحت کنترل ندارد که به تأمین نیازهای نیروهایش کمک کند.

مسعود در این‌باره با طرح این ادعا که ۲۰ سازمان تروریستی در افغانستان فعالیت دارند، گفت: «به‌وضوح می‌گویم که برای شکست این ۲۰ سازمان تروریستی... به حمایت بین‌المللی نیاز داریم... مبارزه ما تنها برای افغانستان نیست، بلکه برای امنیت جهانی است.»

او همچنین طالبان را به ایجاد یک بازار سیاه برای فروش سلاح‌های آمریکایی متهم کرد و گفت: «می‌دانیم که آن‌ها تنها به تسلیح خود مشغول نیستند، بلکه شبکه‌های تروریستی جهانی را نیز تغذیه می‌کنند.»

رهبر جبهه پنجشیر تصریح کرد که منظورش از نیاز به حمایت خارجی، حضور نظامیان خارجی نیست.

او گفت: «نیروهای توانمندی داریم که ۲۰ سال در زمینه ضدتروریسم آموزش دیده‌اند. به همین دلیل برای آزادسازی کشورمان به دنبال منابع هستیم، نه نیروی خارجی.»

احمد مسعود: به حمایت خارجی نیاز داریم
نیروهای جبهه پنجشیر

افغان‌ها حامی طالبان نیستند؛ سقوط آن‌ها اجتناب‌ناپذیر است

با این حال، او خطاب به کسانی که می‌گویند مقاومت بدون حمایت خارجی بی‌فایده است، گفت شاید طالبان میلیاردها دلار سلاح داشته باشد، اما «از حمایت مردم افغانستان بی‌بهره است» و این نقشی تعیین‌کننده در این مناقشه خواهد داشت.

او در ادامه مدعی شد سلطه طالبان بر افغانستان به دلیل بحران مشروعیت و اختلاف‌های داخلی در حال تضعیف بوده و جبهه پنجشیر در حال ایجاد تدوین سازوکاری برای جایگزینی آن است. او سقوط دولت طالبان را «اجتناب‌ناپذیر» دانست و گفت خود را برای آن لحظه آماده می‌کند.

مسعود همچنین در پاسخ به پرسشی درباره وعده طالبان برای تشکیل یک دولت فراگیر با حضور اقشار مختلف جامعه، گفت که «این یک وعده تبلیغاتی است و آن‌ها اساساً اهمیت اراده مردم در مشروعیت سیاسی را قبول ندارند».

مسعود همچنین با بیان اینکه طالبان درگیر اختلافات گسترده داخلی است، گفت «آن‌ها توان ایجاد اتحاد در میان جریان‌های داخلی خود را هم ندارند، چه رسد به تشکیل یک دولت فراگیر در سطح ملی».

اشرف غنی از همه ناکارآمدتر بود

احمد مسعود در پاسخ به پرسشی درباره ناکارآمدی دولت‌های افغانستان قبل از روی کار آمدن طالبان گفت: «آن‌ها هم فاسد و پر از خطا بودند، زیرا قانون اساسی و فرایند انتخابات با تنوع قومیتی افغانستان متناسب نبوده است».

او دولت‌های قبلی از جمله دولت «اشرف غنی» را دارای مشکلات سیستماتیک و ریشه‌دار دانست و گفت: «این دولت‌ها و قانون اساسی سابق این کشور بسیاری از جوامع را به حاشیه‌نشینی سوق داده بودند».

او با بیان اینکه در دولت غنی وضعیت بدتر از همیشه شد، گفت: «من به طور قاطع معتقدم کلید صلح و ثبات افغانستان در توزیع قدرت نهفته است. برای ساختن کشوری پایدار و مقاوم که توان مقابله با گوناگونی داخلی و تهدیدات خارجی را داشته باشد، این (توزیع قدرت) یک نیاز استراتژیک است.»

احمد مسعود: به حمایت خارجی نیاز داریم
اشرف غنی در یک تجمع انتخاباتی - ۲۰۱۹

مذاکره با آمریکا، طالبان را معتبر کرد

رهبر جبهه پنجشیر همچنین توافق ۲۰۲۰ دوحه (میان دونالد ترامپ و طالبان) و اظهارات بایدن در ۲۰۲۱ درباره خروج از افغانستان را عواملی دانست که به طالبان مشروعیت بین‌المللی داده و نشان‌دهنده پایان حمایت غرب از دولت وقت افغانستان بودند. او با بیان اینکه توافق دوحه روحیه نیروهای امنیتی و مقامات دولتی دولت وقت افغانستان را تضعیف کرد، گفت که «اعلام خروج بایدن وضعیت را بدتر کرد و موجب از بین رفتن دستاوردهای ۲۰ ساله افغان‌ها شد».

او گفت نفس مذاکره با طالبان باعث شد این گروه قدرتمندتر از قبل شود. مسعود با بیان اینکه پیروزی اصلی طالبان نه در میدان جنگ، که در میز مذاکره بود، گفت: «مذاکره، طالبان را از یک گروه شورشی به یک بازیگر سیاسی بدل کرد و به آن اعتبار بخشید».

به ادعای احمد مسعود، اگر آمریکا نیروهایش را بدون مذاکره با طالبان از افغانستان خارج می‌کرد، طالبان به قدرت نمی‌رسید.

او گفت: «این اشتباه کلان (مذاکره با طالبان) به آن‌ها پیروزی‌ را هدیه داد که در درگیری‌های مسلحانه به آن دست نیافته بودند.»

جبهه پنجشیر در ۲۰ ولایت شبکه‌سازی کرده است

او با بیان این ادعا که جبهه پنجشیر اکنون در تقریباً ۲۰ ولایت افغانستان شبکه‌سازی کرده و عملیات اجرا می‌کند، گفت: «بیشتر این عملیات‌ها چریکی هستند، اما بال نظامی جبهه پنجشیر در سراسر افغانستان مستقر بوده و در حال جذب نیرو و افزایش توان عملیاتی خود است».

به گفته احمد مسعود، نظامیان جبهه پنجشیر به طور کامل از باقی‌مانده‌های نیروهای مسلح در حکومت سابق افغانستان تشکیل شده‌اند و امروز تعدادشان به بیش از ۵۰۰۰ نیروی دائمی در حدود ۲۰ استان می‌رسد. او می‌گوید بدون حمایت خارجی، در سال میلادی جاری ۲۰۷ عملیات در سراسر این کشور انجام داده است.

با این حال، او در پاسخ به پرسشی درباره ادعای سربازان این گروه مبنی بر حمله به فرودگاه کابل در ماه میلادی گذشته، از پاسخ صریح خودداری کرد و مدعی شد نیروهایش شبکه اطلاعاتی عمیقی در میان طالبان برقرار کرده‌اند.

احمد مسعود: به حمایت خارجی نیاز داریم
دیدار نماینده طالبان با وزیر خارجه آمریکا در دوحه - ۲۰۲۰

ترور پدرم مسیر ملت افغانستان را تغییر داد

احمد شاه مسعود چند روز قبل از حملات ۱۱ سپتامبر توسط القاعده ترور شد. پسرش در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان ترور پدرش را لحظه‌ای دانست که مسیر خانواده و تمامی ملت افغانستان را برای همیشه تغییر داد.

او همچنین با اشاره به اینکه نظامیان آمریکا در هنگام خروج از افغانستان حدود ۸.۵ میلیارد دلار از تجهیزات نظامی آمریکایی را در این کشور جا گذاشتند، گفت: «مجهز بودن طالبان به این سلاح‌ها ماهیت میدان نبرد را تغییر داده و آن‌ها مسلح‌تر از همیشه هستند».

با این حال، او گفت عزم و اراده مردم افغانستان علیه طالبان است.

او در ادامه قانون جدید طالبان را که صدای زنان را در ملأ عام ممنوع می‌کند، «نمایشی واضح از نادانی و تکبر» دانست که به رسمیت شناخته شدن دولت طالبان را دشوارتر خواهد کرد.

او همچنین مصونیت طالبان در هنگام اتخاذ این سیاست‌ها را نتیجه مستقیم «تسلیم جامعه بین‌المللی» در برابر طالبان دانست و گفت جهان باید رفتار خود را با طالبان تغییر دهد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar