نماد آخرین خبر

ورشو: وظیفه داریم پهپادهای روسی بر فراز اوکراین را منهدم کنیم

منبع
ايسنا
بروزرسانی
ورشو: وظیفه داریم پهپادهای روسی بر فراز اوکراین را منهدم کنیم

ایسنا/ به گفته وزیر خارجه لهستان، این کشور و دیگر اعضای ناتو که همسایه اوکراین هستند، «وظیفه» دارند تا موشک‌ها و پهپادهای روسی که علیه اوکراین شلیک می‌شوند را منهدم کنند. 

 «رادوسلاو سیکورسکی»، وزیر امور خارجه لهستان در مصاحبه‌ای با نشریه «فایننشال‌تایمز» که امروز منتشر شده است گفت: «لسهتان و سایر اعضای ناتو که در مرز اوکراین قرار دارند، موظف هستند تا موشک‌ها و پهپادهای روسیه را که به اعتقاد آنها تهدیدی علیه اوکراین هستند را سرنگون کنند. این اهداف می‌توانند حتی در حریم هوایی این کشورها نباشد.»

او استدلال کرد که لهستان براساس قانون اساسی خود «موظف» است تا از خاک خود دفاع کند و افزود که این امر در مورد سایر اعضای بلوک نظامی ناتو تحت راهبری ایالات متحده نیز صدق می کند.

وزیر خارجه لهستان افزود: «زمانی که موشک‌های متخاصم وارد حریم هوایی ما می‌شوند، دفاع مشروع، به معنای سرنگونی آن‌ها است، زیرا زمانی که آنها وارد حریم هوایی ما می‌شوند، تهدیدی علیه ما محسوب می‌شوند.»

در ماه ژوئیه، لهستان و اوکراین توافقنامه‌ای را امضا کردند که در آن بر نیاز به گفتگو از جمله با دیگر شرکا، «با هدف بررسی منطقی و امکان رهگیری احتمالی موشک‌ها و پهپادهای آسمان اوکراین در راستای قلمرو لهستان» تاکید کردند.

اما وزیر دفاع لهستان در اظهاراتی تأکید کرده است که ورشو بدون تایید ناتو موشک‌های روسیه را ساقط نمی‌کند، زیرا برخی از اعضای آن بارها ابراز نگرانی کرده‌اند که چنین اقداماتی می‌تواند کل ناتو را به آستانه درگیری مستقیم با مسکو برساند.

در همین حال، «میرچا جوآنا»، معاون دبیرکل ناتو، تاکید کرد که در حالی که این ائتلاف باید «هرکاری که می‌تواند برای کمک به اوکراین» انجام دهد، تلاش می‌کند از تشدید تنش جلوگیری کند.

او افزود: «البته، ما به حق حاکمیت هر متحد برای تامین امنیت ملی احترام می‌گذاریم. اما در داخل ناتو، ما همیشه قبل از ورود به موضوعی که می‌تواند عواقبی برای همه کشورهای عضو داشته باشد، مشورت می‌کنیم. ورشو در برقراری ارتباط با متحدان ناتو "همیشه بی عیب و نقص" بوده است.»

طبق گزارش شبکه خبری «آر تی» روسیه، «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، در واکنش به اظهارات سیکورسکی گفت که لهستان به دنبال «تحریک‌ درگیری و تشدید تنش است» است و مدعی شد که هدف نهایی ورشو اشغال غرب اوکراین است. پیش از جنگ جهانی دوم، بخشی از غرب اوکراین، جزو اراضی لهستان محسوب می‌شد.

در ماه‌های اخیر، در حالی که روسیه به حملات دوربرد علیه زیرساخت‌های نظامی و انرژی اوکراین و همچنین مجتمع صنعتی دفاعی این کشور ادامه می‌دهد، لهستان مکرراً نیروی هوایی خود را در این جنگ درگیر کرده است.

در حالی که لهستان مرتباً زنگ خطر احتمال پرواز پهپادها و پرتابه های سرگردان روسی به خاک این کشور را به صدا در آورده است، یکی از بدنام‌ترین حوادث این چنینی زمانی رخ داد که موشک پدافند هوایی اوکراین دو غیرنظامی لهستانی را در نزدیکی روستای مرزی پرژوودوف در نوامبر ۲۰۲۲ کشت. این تراژدی اتهامات اولیه علیه مسکو و نگرانی‌های گسترده در مورد جنگ احتمالی ناتو و روسیه را برانگیخت.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره