نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

ونزوئلا، یک ملوان نیروی دریایی آمریکا را بازداشت کرد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
ونزوئلا، یک ملوان نیروی دریایی آمریکا را بازداشت کرد

ایسنا/ مقامات آمریکایی از بازداشت یک ملوان نیروی دریایی این کشور توسط ونزوئلا خبر دادند.

سه مقام آمریکایی که هویت آنها فاش نشده است، شامگاه چهارشنبه به شبکه آمریکایی «سی بی اس نیوز» گفتند که یک ملوان نیروی دریایی آمریکا درحالی که برای سفر شخصی به این ونزوئلا سفر کرده بود، در این کشور بازداشت شده است.
هنوز علت بازداشت این ملوان مشخص نیست.
وزارت امور خارجه آمریکا هشداری درباره سفر به ونزوئلا صادر کرده است و از شهروندان این کشور می‌خواهد به دلیل «بازداشت‌های غیرقانونی، تروریسم و ‌زیرساخت‌های بهداشتی ضعیف» از سفر به ونزوئلا تجدیدنظر کنند.
یکی از مقامات به سی بی اس نیوز گفت که ملوان در زمان بازداشت در مرخصی مورد تایید ارتش آمریکا یا در سفر رسمی به ونزوئلا نبوده است.
ایالات متحده و ونزوئلا روابط پرتنشی دارند. همواره دولت‌های آمریکا، ونزوئلا را به داشتن دولتی «مستبد» متهم کرده و اخیرا پس از زیر سوال بردن رسمیت انتخابات در این کشور، هواپیمای «نیکلاس مادورو»، رئیس جمهور ونزوئلا را به اتهامات بی پایه و اساس توقیف کرده اند.
انتخابات ونزوئلا در اوایل سال جاری برگزار شد، اما دولت بایدن نتایج این انتخابات را زیر سوال برد. وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای در ماه اوت مدعی شد و اعلام کرد: «نیکلاس مادورو و نمایندگانش در نتایج انتخابات دستکاری کرده‌اند، به دروغ ادعای پیروزی کرده‌اند و برای حفظ قدرت، سرکوب گسترده‌ای انجام داده‌اند».
اما، هفته گذشته، دیوان عالی ونزوئلا پیروزی مادورو در انتخابات ریاست جمهوری ماه گذشته میلادی را تایید کرد و گفت، نتایج رای‌گیری که آنلاین منتشر شد نشان می‌دهد که شکست او در انتخابات جعلی است، با این حال، همانطور که سی ان ان گزارش کرد، همچنان آمریکا و ۱۰ کشور دیگر آمریکای لاتین این حکم را رد کرده‌اند.
این حکم با حضور مقام‌های ارشد و دیپلمات‌های خارجی در واکنش به درخواستی از سوی مادورو برای بررسی آرای کلی بود که نشان می‌دهد او با بیش از یک میلیون رای بیشتر پیروز انتخابات شده است.
به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اما ائتلاف اپوزیسیون، مادورو را به تلاش برای تقلب در انتخابات متهم کرده است.
اوراق رسمی رای گیری که توسط هر ماشین رای گیری منتشر شده است، کدی دارد که تاییدیه نتایج را برای همه آسان می‌کند و تقلب یا استفاده مجدد از آن غیرممکن است.
آرژانتین، کاستاریکا، شیلی، اکوادور، گوآتمالا، پاناما، پاراگوئه، پرو، جمهوری دومینیکن، اورگوئه و ایالات متحده در بیانیه‌ای مشترک خواستار بررسی «بی طرفانه و مستقل» آرای انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا شدند.
اوایل این هفته، ایالات متحده هواپیمای مادورو را که معادل ایر فورس وان ونزوئلا است، به دلیل ادعای نقض تحریم‌ها توقیف کرد.
یکی از مقامات آمریکایی به سی ان ان گفت: «توقیف این هواپیما، پیام مهمی به ونزوئلا می‌فرستد. توقیف هواپیمای رئیس دولت خارجی برای مسائل جنایی غیرمعمول است. ما در اینجا پیام روشنی را ارسال می کنیم که هیچ کس بالاتر از قانون نیست، هیچ کس فراتر از محدوده تحریم های ایالات متحده نیست.»
تازه‌ترین بازداشت یک نظامی آمریکایی توسط ونزوئلا با گذشت تقریباً دو سال پس از آن صورت گرفت که ۹ آمریکایی، از جمله «سیتگو ۶»، توسط دولت بایدن در سال ۲۰۲۲ از ونزوئلا به خانه بازگردانده شدند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره