نماد آخرین خبر

دبیرکل ناتو مدعی دستاوردهای بزرگ از سوی اوکراین شد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
دبیرکل ناتو مدعی دستاوردهای بزرگ از سوی اوکراین شد

ایسنا/ دبیرکل ناتو در اظهاراتی، مدعی شد «اوکراین در حمله به کورسک، دستاوردهای بزرگی کسب کرده است.»

 «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو که اصالتا نروژی است روز پنجشنبه به خبرنگاران در اسلو گفت: «اوکراین در حمله کورسک به روسیه دستاوردهای زیادی کسب کرده است، اما نمی توان گفت که وضعیت بعدی میدان نبرد چگونه خواهد بود.»

طبق گزارش خبرگزاری «رویترز» استولتنبرگ گفت: «تنها اوکراینی‌ها می‌توانند انتخاب‌های دشواری را که مورد نیاز است، از جمله اینکه کجا نیروهای خود را مستقر کنند و چه نوع جنگی در این شرایط مناسب است، انجام دهند».

دبیرکل ناتو در ادامه اظهارات خود گفت که «اوکراین از حق مشروع دفاع از خود برخوردار است و این حق، استفاده از موشک‌های دوربرد علیه اهداف نظامی در خاک روسیه را نیز شامل می‌شود.»

او افزود: «خوشحالم که بسیاری از کشورهای ناتو این فرصت را به اوکراین داده‌اند و آنهایی که هنوز محدودیت‌های اعمال شده خود را حفظ کرده‌اند، این محدودیت ها را کاهش داده‌اند تا اوکراین بتواند از خود دفاع کند».

ادعای دبیرکل ناتو پیرامون «دستاوردهای بزرگ» اوکراین در حمله به کورسک، منطقه‌ای واقع در غرب روسیه، درحالی است که به اذعان رویترز نیروهای روسیه در شرق اوکراین در حال پیشروی هست.

حتی به اذعان رسانه‌های کشور نروژ، محل تولد دبیرکل ناتو، در حالی که حدود یک ماه از اجرای عملیات نفوذ ارتش اوکراین در ششم اوت در منطقه کورسک روسیه با هدف کاستن از فشارها بر ارتش اوکراین در جبهه‌های شرقی می‌گذرد، نظامیان اوکراینی در منطقه دونتسک بیش از پیش در موضع تدافعی قرار گرفته‌اند.

«ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین گفته یکی از اهداف حمله به کورسک علاوه بر کشاندن جنگ به داخل خاک روسیه این بوده که مسکو را مجبور به کم کردن حجم نیروهای خود در شرق اوکراین به منظور کاستن از فشار ارتش روسیه به ارتش اوکراین در این منطقه کند.

وبگاه «ای‌بی‌سی نیهتر» نروژ گزارش می‌دهد که اوکراین در کسب این هدف شکست خورده و ارتشش مجبور است حالا در حالی که نفرات و تسلیحات چندانی برایش باقی نمانده با ارتش روسیه که برتری چشمگیری دارد، بجنگد.

این وضعیت موجب شده کارشناسان غربی هشدار دهند که خطوط دفاعی اوکراین در آستانه فروپاشی قرار گرفته است و در صورت این فروپاشی تبعاتی فاجعه‌بار برای روند آتی جنگ به وجود خواهد آمد.

خطر از دست رفتن شهر راهبردی

شرایط میدانی نبرد، به خصوص در جبهه شرقی اوکراین، شدیدا به ضرر این کشور است.

وزارت دفاع انگلیس ۲ روز قبل در گزارشی به پیشروی فزاینده نیروهای زمینی ارتش روسیه طی هفته گذشته به سوی شهر مهم و راهبردی پوکروفسک واقع در شرق اوکراین اعتراف کرد و نوشت: «طی هفت روز گذشته، نیروهای روس تا ۱۰ کیلومتری حومه شهر نزدیک شده‌اند؛ تحولی که نقطه‌ای مهم در نبرد برای کنترل منطقه دونتسک است.» پوکروفسک یک مرکز لجستیکی کلیدی برای نیروهای اوکراینی در منطقه است و سقوط احتمالی آن می‌تواند پیامدهای عمیقی برای جنگ این کشور علیه روسیه داشته باشد.

در این میان یک منبع نظامی اوکراینی به روزنامه «فایننشال تایمز» تصریح می‌کند، پوکروفسک ممکن است حتی از شهر باخموت که قبلا به دست نیروهای روسیه افتاد، سریع‌تر سقوط کند.

پوکروفسک یکی از ۲ اتصال اصلی راه‌آهن و جاده در منطقه دونتسک است و از دست دادن آن لجستیک کل منطقه برای ارتش اوکراین را تهدید می‌کند. این شهر که قبل از این ۶۰۰۰۰ نفر جمعیت داشت اهمیت استراتژیک زیادی برای ارتش اوکراین به لحاظ لجستیک و نقل‌وانتقال محموله‌ها و سربازان از مبدا و به مقصد خطوط مقدم نبرد در شرق اوکراین دارد.

به نوشته رسانه نروژی در صورتی که روس‌ها این شهرها را تسخیر کنند خطوط دفاعی ارتش اوکراین به شدت دچار بی‌نظمی خواهد شد. تا کنون هزاران نفر از اوکراینی‌ها از این شهر فرار کرده‌اند.

دبیرکل ناتو مدعی دستاوردهای بزرگ از سوی اوکراین شد
توپخانه اوکراینی‌ها در شرق این کشور

از طرفی، براساس گزارش مجله آلمانی اشپیگل، رئیس‌جمهور اوکراین روز جمعه در نشست گروه رامشتاین، ائتلاف کشورهایی که به اوکراین تسلیحات می‌رسانند، شرکت خواهد کرد. انتظار می‌رود که او در این نشست، خواستار دریافت تسلیحات بیشتر از سوی حامیان غربی اوکراین شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره