نماد آخرین خبر

موضوعی که ارتش روسیه را نگران کرد

منبع
جماران
بروزرسانی
موضوعی که ارتش روسیه را نگران کرد

جماران/ روس‌ها نگران افزایش عملیاتها در جنگ‌ اوکراین و خستگی ارتش خود هستند

 
 
به گزارش جماران به نقل از یورونیوز ، روسیه روز یک‌شنبه ۸ سپتامبر اعلام کرد که نیروهای نظامی این کشور کنترل شهر نوهرودیفکا در ۱۲ کیلومتری شهر پوکروفسک در شرق اوکراین را در دست گرفته‌انند.

این شهر که در جنوب شرقی شهر پوکروفسک در استان دونتسک قرار دارد، یک مرکز لجستیکی مهم ارتش اوکراین در این استان است. شهر نوهرودیفکا پیش از حمله نظامی روسیه به اوکراین حدود ۱۴ هزار نفر جمعیت داشت.
یوری پودولیاکا، وبلاگ‌نویس اوکراینی‌الاصل و طرفدار روسیه با انتشار نقشه‌هایی از مناطق جنگی، نشان داد که نیروهای روسیه دست‌کم در دو منطقه در کمتر از ۷ کیلومتری از شهر پوکروفسک در حال حمله و پیشروی هستند.

با توجه به محدودیت‌های موجود برای گزارش‌دهی از مناطق جنگی در اوکراین و روسیه، این گزارش‌ها را نمی‌توان به سرعت تأیید کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه هفته گذشته درباره نفوذ اوکراین به استان کورسک در خاک روسیه گفت که این حمله با هدف «کند کردن پیشروی نیروهای روسیه در دونباس انجام شده است، اما این حمله شکست خورد، زیرا کی‌یف به سادگی نیروهای خود را در دیگر مناطق جنگی تضعیف کرد.»

نیروهای نظامی روسیه که از زمان حمله این کشور به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، حدود یک‌پنجم خاک اوکراین را تحت کنترل خود دارند، در حال پیشروی در شرق اوکراین هستند تا همه منطقه دونباس را به تصرف خود درآورند. این منطقه حدود نیمی از اندازه ایالت اوهایو در آمریکا است.

اما یک فرمانده ارشد نظامی اوکراین روز پنج‌شنبه گفت که حمله کی‌یف به استان کورسک مؤثر بوده است و نیروهای روسیه «در شش روز گذشته هیچ پیشروی به سمت پوکروفسک نداشته‌اند.

او گفت که یکی از اهداف حمله اوکراین به کورسک، منحرف کردن توجه نیروهای روسی از مناطق دیگر، به‌ویژه پوکروفسک و کوراخوفه بوده است. او در ادامه گفت که روسیه تعداد زیادی از نیروهای خود را به کورسک منتقل کرده بود، اما در عین حال جبهه پوکروفسک را نیز تقویت می‌کرد.


روسیه در حال حاضر حدود ۸۰ درصد از منطقه دونباس را تحت کنترل خود دارد. با وجود پیشروی‌های سریع ارتش روسیه در شرق اوکراین، برخی از وبلاگ‌نویسان جنگی روس نگران هستند که ارتش روسیه ممکن است بیش از توان خود به جنگ و عملیات‌ها ادامه دهد.

نیروی هوایی اوکراین روز شنبه اعلام کرد که روسیه شب گذشته در مجموع ۶۷ پهپاد روسی را به اقصی نقاط اوکراین از جمله ساختمان پارلمان در کی‌یف پرتاب کرده است. همچنین روسیه از تسلط بر روستایی در شرق اوکراین خبر داد. از سوی دیگر، اوکراین اعلام کرد که به یک انبار مهمات در منطقه مرزی روسیه حمله کرده است.

نیروی هوایی اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد که واحد‌های پدافند هوایی این کشور در یازده نقطه فعال شده‌اند. همچنین تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از حاکی از پیدا شدن بقایای پهپاد در اطراف ساختمان پارلمان اوکراین در مرکز کی‌یف است.

با توجه به این که این محدوده پایتخت اوکراین که محل استقرار ساختمان‌های اصلی دولتی اوکراین از جمله دفتر ریاست جمهوری، ساختمان هیات دولت و بانک مرکزی است تحت محافظت سنگین سامانه‌های پدافند‌ هوایی دوران شوروی و همچنین سامانه‌های اهدا شده از سوی غرب است، نفوذ پهپاد یا موشک روسیه به این منطقه رویدادی بسیار نادر محسوب می‌شود.

با این حال بنابر تصاویر منتشر شده در تلگرام، دست‌کم چهار تکه از بقایای پهپاد در نزدیکی ساختمان پارلمان پیدا شده و یک تکه از آن کنار پله‌های ورودی این ساختمان افتاده بود.

خبرنگار رویترز در پایتخت اوکراین از شنیده شدن صدای انفجار در حوالی ساعت سه بامداد در مرکز شهر کی‌یف خبر داد. همچنین برخی از ساکنان بخش مرکزی پایتخت اوکراین اعلام کردند که شب گذشته با شنیدن صدای انفجار از خواب پریدند.

در تحولی دیگر، وزارت دفاع روسیه روز شنبه از ادامه پیشروی در شرق اوکراین و تسلط بر روستایی دیگر در منطقه دونتسک در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی پوکروفسک خبر داد.

از سوی دیگر، کی‌یف روز شنبه اعلام کرد که شب گذشته یک انبار مهمات را در منطقه مرزی روسیه هدف حمله پهپادی قرار داده که منجر به انفجار و آتش‌سوزی عظیم در آن شده است.

نیروی هوایی روسیه بامداد شنبه اعلام کرد پهپادی را در غرب این منطقه و در فاصله کمتر از ۱۵۰ کیلومتری از مرز اوکراین شناسایی و سرنگون کرده است.

آقای گوسف بدون اشاره به ماهیت تاسیسات هدف قرار داده شده، گفت: «هیچ‌کس مجروح نشده، اما سرنگونی پهپاد منجر به شعله‌ور شدن آتش‌سوزی عظیمی شد. این آتش‌سوزی به مواد منفجره سرایت کرده و آن‌ها را منفجر کرد. به دلیل آتش‌سوزی، دستور تخلیه روستای مجاور را صادر کردیم.»

در همین حال، سرویس امنیتی اوکراین مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت و اعلام کرد: «روسیه شب گذشته انبار بزرگی از مهمات و تجهیزات را از دست داد.»

کی‌یف هدف از حمله به «پایگاه‌های هوایی، انبار مهمات و زیرساخت‌ها» در خاک روسیه را «ایجاد یک منطقه نظامی زدایی شده در مجاورت اوکراین» اعلام کرد و این اهداف را «مشروع» خواند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره