نماد آخرین خبر

گروسی: نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا راه اندازی نمی‌شود

منبع
ايرنا
بروزرسانی
گروسی: نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا راه اندازی نمی‌شود

ایرنا/ مدیر کل آژانس انرژی اتمی سازمان ملل طی سخنانی در وین گفت که این آژانس مادامی که تنش‌های منطقه کاهش پیدا نکند، راه‌اندازی مجدد نیروگاه اتمی زاپوریژیا را تایید نمی‌کند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، «رافائل گروسی» نسبت به هر گونه اقدامی برای راه‌اندازی مجدد نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا (ZNPP) هشدار داد و گفت تا زمانی که درگیری‌ها در منطقه ادامه داشته باشد، این آژانس ادامه راه‌اندازی را تایید نمی‌کند.

گروسی در نشست هیات مدیریه سازمان انرژی هسته‌ای در وین گفت: طبق توصیه‌های آژانس، قابل درک است که تا زمانی که درگیری‌ها، ایمنی و امنیت هسته‌ای نیروگاه را به خطر می‌اندازد، هیچ راکتوری دوباره راه‌اندازی نخواهد شد.

به گفته گروسی، همه راکتورهای نیروگاه در حالت سرد باقی خواهند ماند چون وضعیت پیرامون تاسیسات هسته‌ای همچنان آشفته است.

وی ادامه داد که «انفجارهای منظم، حملات هواپیماهای بدون سرنشین، شلیک گلوله، قطع مکرر منبع تغذیه خارجی و چالش‌های دیگر، خطر یک حادثه هسته‌ای را افزایش می‌دهد.»

چند روز پیش گروسی طی دیدار با مدیرعامل شرکت دولتی روس اتم به عنوان بخش پایانی سفر وی به روسیه و اوکراین، درباره دستیابی به توافق‌های مشخص با مقامات این کشورها سخن گفت اما بر اهمیت امنیت نیروگاه‌های اتمی در شرایط درگیری مسلحانه میان این دو کشور تاکید کرد.

گروسی در پایان سفر به کالینینگراد روسیه به خبرنگاران گفت:‌ من اکنون نمی‌توانم در مورد توافقات مشخصی که بین دو کشور حاصل شده است، صحبت کنم اما آنچه می توانم بگویم در مورد نقشی است که آژانس اتمی در زمینه کمک به غلبه بر تهدیدها و چالش هایی که تأسیسات هسته ای با آن روبه‌رو هستند، ادامه می‌دهد.

وی در عین حال تأکید کرد: نیروگاه‌های هسته‌ای نمی‌توانند هدف درگیری‌های مسلحانه باشند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت: من این جمله را در زاپروژیا گفتم و اکنون نیز آن را در کالینینگراد می‌گویم؛ این موقعیت (هدف قراردادن نیروگاه‌های اتمی) برای همه طرف‌ها غیرقابل قبول است.

گروسی این را نیز گفت که هر چند آژانس با شرکت «روس اتم» در برخی موضوعات هسته‌ای اختلاف نظر دارد اما موضع مشترک در خصوص امنیت لازم است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره