نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

سفر «بلینکن» به لهستان برای مذاکره درباره حمایت از اوکراین

منبع
ايرنا
بروزرسانی
سفر «بلینکن» به لهستان برای مذاکره درباره حمایت از اوکراین

ایرنا/ وزیر امور خارجه آمریکا پس از سفر روز گذشته خود به کی‌یف، امروز (پنجشنبه) به لهستان می‌رود تا در مورد حمایت از اوکراین در جنگ با روسیه و تعمیق همکاری دفاعی واشنگتن با ورشو، با مقام‌های ارشد این کشور گفت‌وگو کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آنتونی بلینکن پس از بازدید روز چهارشنبه خود از کی‌یف که در آن مقام‌های اوکراینی لغو محدودیت‌ها برای شلیک موشک‌های غربی به عمق خاک روسیه را خواستار شدند، به لهستان، متحد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) سفر می‌کند.

بر اساس این گزارش، رئیس دستگاه دیپلماسی ایالات متحده در این سفر قرار است با آندژی دودا رئیس‌جمهوری لهستان، دونالد تاسک نخست‌وزیر و رادوسلاو سیکورسکی وزیر امور خارجه این کشور دیدار کند.

رئیس اداره سیاست بین‌الملل در دفتر دودا اعلام کرد که امنیت جبهه شرقی لهستان نیز در گفت‌وگو با بلینکن برجسته خواهد شد و همچنین همکاری در زمینه «انرژی هسته‌ای غیرنظامی» از جمله ساخت اولین نیروگاه اتمی لهستان در دستور کار قرار خواهد گرفت.

طبق این گزارش، حمله روسیه به اوکراین، دفاع را به اولویت اصلی اعضای شرقی ائتلاف ناتو تبدیل کرده و در همین راستا، لهستان به دنبال تقویت مرزهای مشترک خود با بلاروس و روسیه است.

وزرای امور خارجه آمریکا و انگلیس روز گذشته (چهارشنبه) در سفر به کی‌یف از ارایه بسته جدید یک میلیارد و ۴۹۸ میلیون دلاری برای حمایت از اوکراین خبر دادند که از این میزان ۷۱۷ میلیون دلار سهم واشنگتن و ۷۸۱ میلیون دلار سهم لندن است.

بلینکن اعلام کرد که کمک‌ها برای اوکراین شامل ۳۲۵ میلیون دلار برای بخش انرژی، ۲۹۰ میلیون دلار کمک بشردوستانه از جمله برای تامین آب آشامیدنی سالم و ۱۰۲ میلیون دلار برای اقدامات مین‌زدایی می‌شود.

آندری سیبیها وزیر امور خارجه اوکراین در کنفرانس خبری مشترکی با حضور بلینکن و دیوید لمی وزیر امور خارجه انگلیس در کی‌یف گفت: این مساله مهمی است که هر گونه محدودیت بر استفاده از تسلیحات آمریکایی و انگلیسی علیه اهداف مشروع نظامی روسیه برداشته شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره