نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

تشدید تنش‌ها در شبه جزیزه کره؛ پیونگ‌یانگ سطح غنی‌سازی اورانیوم را افزایش می‌دهد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
تشدید تنش‌ها در شبه جزیزه کره؛ پیونگ‌یانگ سطح غنی‌سازی اورانیوم را افزایش می‌دهد

ایرنا/ رهبر کره شمالی در بازدید از یک «پایگاه غنی‌سازی اورانیوم»، بر ضرورت تقویت توان هسته‌ای پیونگ‌یانگ در میانه تشدید تنش‌ها با آمریکا و متحدانش تاکید کرد.

به گزارش روز جمعه ایرنا از خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA)، کیم جونگ اون رهبر این کشور در پی بازدید «پایگاه غنی‌سازی اورانیوم»، خواستار افزایش تعداد سانتریفیوژها برای «افزایش چشمگیر» توانایی این کشور در تولید مواد هسته‌ای شد.

این رسانه کره‌شمالی مکان دقیق این تاسیسات یا زمان حضور کیم را مشخص نکرد. اما پیونگ‌یانگ در سال ۲۰۱۰ به زیگفرید هکر کارشناس هسته‌ای آمریکایی اجازه داد تا از یک تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در شهر«یونگ‌بیون» واقع در شمال غربی این کشور بازدید کند.

به گزارش خبرگزاری رسمی کره‌شمالیِ، کیم در جریان این بازدید اتاق کنترل پایگاه غنی‌سازی اورانیوم از روند کلی تولید مطلع و خواستار نصب سانتریفیوژهای نسل جدید شد «تا پایه‌های تولید مواد هسته‌ای تقویت شود».

وی با اشاره به تهدیدات آشکار هسته‌ای از سوی «نیروهای دست‌نشانده امپریالیست‌های آمریکایی» و عبور از خطوط قرمز کره‌شمالی، تصریح کرد: پیونگ‌یانگ باید توان دفاعی خود را تقویت و توانایی حملات پیشگیرانه با نیروی هسته‌ای را افزایش دهد.

کره‌شمالی از سال ۲۰۰۶ تاکنون شش آزمایش هسته‌ای انجام داده است و به نظر می‌رسد که این کشور توانایی تولید پلوتونیوم و اورانیوم غنی‌شده برای ساخت تسلیحات هسته‌ای را در مجتمع یونگ‌بیون دارد. این کشور همچنین تأسیسات مشابهی در کانگ‌سون در نزدیکی پیونگ‌یانگ دارد.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه خرداد اعلام کرده بود: کره‌شمالی از اسفند ۱۴۰۲ کار ساخت یک الحاقیه به ساختمان اصلی در مجتمع کانگ‌سون آغاز کرده و فضای داخلی به طور قابل توجهی گسترش یافته است.

وی افزود: بخش خارجی ساختمان اضافه شده این پایگاه تکمیل شده و مجتمع کانگ‌سون ویژگی‌های مشترکی با تاسیسات غنی‌سازی سانتریفیوژ در یونگ‌بیون دارد. خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی گزارش داده است که تاسیساتی که اخیرا توسط کیم مورد بازدید قرار گرفته، احتمالا همان سایت کانگ‌سون باشد.

به گزارش خبرگزاری ژاپنی کیودو نیوز، برخی کارشناسان معتقدند که سایت کانگ‌سون ممکن است نه تنها یک تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم نباشد، بلکه مکانی برای تولید اجزای سانتریفیوژ باشد، زیرا به نظر می‌رسد که فاقد واحدهای تهویه مطبوع است که برای حفظ شرایط عملیاتی سانتریفیوژها ضروری است.

مینور کِیهارا وزیر دفاع ژاپن اقدام کیم در دستور به تسریع تولید مواد هسته‌ای توسط کره‌شمالی را محکوم و در کنفرانس خبری امروز گفت: «توسعه هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی تهدیدی برای کشور ما و جامعه بین‌المللی است و ما نمی‌توانیم آن را به هیچ وجه تحمل کنیم.»

وی افزود: ژاپن با همکاری آمریکا و کره جنوبی برای جلوگیری از برنامه‌های هسته‌ای و موشکی پیونگ‌یانگ تلاش خواهد کرد.

در گزارشی جداگانه، خبرگزاری رسمی کره شمالی اعلام کرد که کیم بر آزمایشی نظارت کرده که در آن عملکرد یک پرتابگر موشک چندتایی جدید ۶۰۰ میلی‌متری تایید شد. طبق این گزارش، موشک‌ها به هدفی در یک جزیره در دریای ژاپن اصابت کردند.

ژاپن و کره جنوبی روز گذشته (پنجشنبه) تایید کردند که کره شمالی چندین موشک بالستیک کوتاه‌برد را به سمت دریای ژاپن شلیک کرده است؛ این اقدام منجر به «محکومیت شدید» از سوی توکیو، سئول و واشنگتن شد.

به گزارش خبرگزاری یونها‍پ، سئول در حال بررسی اهداف کره شمالی از افشای تذسیسات غنی‌سازی اورانیوم برای اولین بار است که نگرانی‌هایی را در باره احتمال انجام هفتمین آزمایش هسته‌ای توسط پیونگ‌یانگ ایجاد کرده است.


یک مقام ارشد ریاست‌جمهوری کره جنوبی اعلام کرد که این کشور در حال رصد و تحلیل شرایط است و عوامل مختلفی، از جمله انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، می‌توانند بر زمان آزمایش هسته‌ای تأثیرگذار باشند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره