نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

اوکراین ارتباط با عامل سوءقصد علیه ترامپ را رد کرد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
 اوکراین ارتباط با عامل سوءقصد علیه ترامپ را رد کرد

ایسنا/ اوکراین هرگونه ارتباط با «رایان وسلی روث»، مردی که روز یکشنبه به اتهام تلاش برای تیراندازی به «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور سابق ایالات متحده دستگیر شده را رد کرده است.

به گزارش ایسنا، با وجود رد شدن اتهام ارتباط داشتن مظنون ۵۶ ساله با یگان «لژیون» بین المللی اوکراین توسط کی‌یف، اطلاعات برگرفته از سه حسابی که به نام وسلی روث در رسانه‌های اجتماعی وجود دارند نشان می‌دهند که او حامی سرسخت اوکراین در جنگ با روسیه بوده است.

روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد در سال ۲۰۲۳ با روث برای یک مقاله درباره آمریکایی‌های که برای کمک به اوکراین در جنگ با روسیه داوطلب شده‌اند مصاحبه کرده بود.

روث به نیویورک تایمز فاش کرده بود به اوکراین سفر داشته و در سال ۲۰۲۲ چند ماه را در این کشور سپری کرده و همچنین تلاش داشته سربازان افغان که از دست طالبان فرار کرده بودند را برای جنگ در اوکراین استخدام کند.

به گزارش سی‌ان‌ان، روث بارها در سال ۲۰۲۲ در ده‌ها پست غالبا بی معنی از کی‌یف حمایت شدیدی کرد و گفت که حاضر است برای اوکراین بجنگد و بمیرد و حتی گفته بود «ما باید کرملین را به آتش بکشیم.»

پروفایل‌های رسانه‌های اجتماعی روث که به اتهام تیراندازی به ترامپ بازداشت شده است، مملو از پیام‌هایی است که بر مشارکت داوطلبانه او در درگیری‌های اوکراین و تلاش برای جذب نیرو برای جنگ علیه روسیه تاکید می‌کند و این مشخص می‌کند که او وسواس و دغدغه جنگ اوکراین را در ذهن داشته است.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» تصاویری را از حضور رایان وسلی روث در آوریل ۲۰۲۲ در تظاهراتی میدان استقلال شهر کی‌یف ۲ ماه بعد از شروع جنگ اوکراین و روسیه ضبط کرده است.

با این وجود، نشریه «پالیتیکو» عصر دوشنبه گزارش کرد که ارتش اوکراین صبح دوشنبه اعلام کرد که هیچ ارتباطی بین نیروهای آن و روث وجود ندارد.

کی‌یف در بیانیه‌ای اعلام کرد: «شهروند آمریکایی رایان روث هرگز در لژیون بین المللی خدمت نکرده است و هیچ ارتباطی با این واحد ندارد. شایعات منتشر شده در برخی رسانه ها صحت ندارد.»

پیشتر، «اولکساندر شاهوری» یک مقام اداره هماهنگی نیروهای خارجی فرماندهی نیروی زمینی ارتش اوکراین نیز مدعی شد رایان وسلی روث هرگز در ارتش اوکراین خدمت نداشته و با ارتش این کشور همکاری نکرده است.

شاهوری درباره تماس‌های روث در ۲ سال و نیم گذشته با بخش نیروهای خارجی ارتش اوکراین گفت که او در این تماس‌ها صرفا «ایده‌های مهملی» را مطرح کرده و گفت برنامه‌های و ایده‌های او «هذیان‌گویی» بودند.

از طرفی، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین ضمن محکوم کردن سوءقصد جدید علیه ترامپ، اعلام کرد: «خوشحالم که می شنوم که دونالد ترامپ در امان است و آسیبی ندیده است. برای او و خانواده او بهترین آرزوها را دارم. این اصل ماست: حاکمیت قانون در اولویت است و خشونت سیاسی در هیچ کجای جهان جایی ندارد. ما صمیمانه امیدواریم که همه در امنیت باشند.»

وی افزود: «خوب است که مظنون سوءقصد به سرعت دستگیر شد».

حساب های روث در فیس بوک و ایکس به حالت تعلیق درآمده است. با این حال، اتهامات مطرح شده علیه روث و همکاری او با ارتش اوکراین در فضای مجازی و رسانه‌ای، توجه‌ بسیاری به خود جلب کرده است.


البته، همچنان وب سایت روث که برای استخدام و جذب نیروهای خارجی جهت خدمت در ارتش اوکراین ایجاد شده بودند، پابرجا هستند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره