رییس جمهوری فقیر وخیر/او در روستا زندگی می کند + عکس

منبع
بروزرسانی
رییس جمهوری فقیر وخیر/او در روستا زندگی می کند + عکس
سبک زندگي همراه با صرفه‌جويي رئيس جمهوري اوروگوئه و اينکه او حدود ۹۰ درصد حقوق ماهيانه‌اش (معادل ۱۲ هزار دلار) را صرف امور خيريه مي‌کند، باعث شده لقب فقيرترين رئيس جمهوري جهان به او داده شود. به گزارش بي.بي.سي، خوزه موخيکا، رئيس جمهوري اروگوئه در يک مزرعه زهوار در رفته زندگي مي‌کند و تقريبا تمام دستمزدش را به ديگران مي‌بخشد. لباس‌هاي شسته شده بيرون از خانه آويزان شده‌اند. آب از چاهي که در حياط است و روي آن را علف‌هاي هرز گرفته، تأمين مي‌شود. تنها محافظان رئيس جمهوري دو مأمور پليس و يک سگ سه پا بنام مانوئلا هستند. سبک زندگي‌ موخيکا تفاوت آشکاري با اکثر رهبران جهان دارد. او حاضر نشده از خانه مجللي که در اختيار رهبران گذاشته مي‌شود، استفاده کند، و به جاي آن تصميم گرفته در مزرعه همسرش زندگي کند که در کنار جاده خرابه‌اي بيرون از مونته‌ ويدئو (پايتخت کشور) قرار دارد. رئيس جمهوري و همسرش در اين مزرعه گلکاري مي‌کنند. وي در حالي که در باغش روي يک صندلي کهنه نشسته مي‌گويد: من همه عمرم اين طور زندگي کرده‌ام. با آنچه دارم زندگي خوبي را مي‌گذرانم." در اوروگوئه اعلام ميزان دارايي‌ها براي مقام‌هاي اجباري است. وقتي موخيکا در سال ۲۰۱۰ ثروتش را اعلام کرد، مقدار آن ۱۸۰۰ دلار بود، که آنهم به يک فولکس‌واگن بيتل مدل ۱۹۸۷ مربوط مي‌شد. وي امسال نيمي از دارايي‌هاي همسرش (شامل زمين، تراکتور و خانه) را هم در فهرست دارايي‌هايش قرار داده، و به اين ترتيب ثروت اعلام شده‌اش به ۲۱۵ هزار دلار رسيده است. البته ثروت او هنوز هم فقط دو سوم ثروت معاونش، دانيلو آستوري، و يک‌ سوم ثروت سلفش، تاباره واسکز است. موخيکا در سال ۲۰۰۹ به رياست جمهوري اروگوئه انتخاب شد. در دهه‌هاي ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ عضو سازمان چريکي توپامارو بود. اين سازمان يک گروه چپگراي مسلح و ملهم از انقلاب کوبا بود. وي شش بار تير خورد و ۱۴ سال را هم در زندان گذراند. بيشتر دوران حبسش در شرايط سخت و انزوا سپري شد. او در سال ۱۹۸۵، بعد از بازگشت دموکراسي به اوروگوئه، از زندان آزاد شد. موخيکا مي‌گويد سال‌هاي زندان به شکل‌ گرفتن ديدگاهش درباره زندگي کمک کرده است. وي مي افزايد: "مرا فقيرترين رئيس جمهوري مي‌خوانند، ولي من احساس فقر نمي‌کنم. کساني فقير هستند که فقط براي ادامه زندگي گران‌ قيمتشان تلاش مي‌کنند، و هميشه حرص داشتن مال بيشتر را مي‌زنند. براي من مسأله اصلي آزاديست. اگر اموال زيادي نداشته باشيد، لازم نيست همه عمرتان براي حفظ آن مثل برده کار کنيد، و در نتيجه وقت بيشتري براي خودتان خواهيد داشت. شايد من يک پيرمرد نامتعارف بنظر برسم . . . اما خودم اين سبک زندگي را انتخاب کرده ام." رئيس جمهوري اوروگوئه در نشست ريو + ۲۰، که اواخر خرداد ماه گذشته برگزار شد هم حرف‌هاي مشابهي زد: "تمام روز درباره توسعه پايدار حرف زده‌ايم و دنبال راهي براي خارج کردن توده‌ها از فقر هستيم. اما چه فکري در سرمان است؟ آيا به‌دنبال الگوي توسعه و مصرف کشورهاي ثروتمند هستيم؟ سوال من اين است: روزي که هندي‌ها به همان نسبت آلماني‌ها اتومبيل داشته باشند، چه بر سر سياره ما خواهد آمد؟ چقدر اکسيژن برايمان باقي خواهد ماند؟ آيا منابع اين سياره براي اينکه هفت يا هشت ميليارد نفر به اندازه جوامع ثروتمند مصرف کنند و زباله توليد کنند، کافي است؟ معضل سياره ما مصرف‌گرايي افراطي است." با وجود اختلاف فاحش ميان موخيکاي گياه‌خوار و ساير رهبران، حتي او هم از فراز و نشيب‌هاي زندگي سياسي در امان نيست. يک کارشناس نظرسنجي بنام ايگناسيو زواسنابار مي‌گويد: "خيلي‌ها موخيکا را به‌خاطر سبک زندگي‌اش دوست دارند. اما اين باعث نمي‌شود به‌خاطر عملکرد دولت از او انتقاد نشود." مخالفان دولت اوروگوئه مي‌گويند رشد اقتصادي اخير اين کشور باعث بهبود خدمات عمومي در بخش‌هاي بهداشت و آموزش نشده، و براي اولين بار از زمان انتخاب موخيکا در سال ۲۰۰۹، محبوبيت او به زير ۵۰ درصد رسيده است. موخيکا امسال به‌خاطر دو اقدام جنجالي ديگر هم مورد انتقاد قرار گرفته است. کنگره اوروگوئه اخيرا طرحي را به تصويب رسانده که به زنان اجازه مي‌دهد تا هفته دوازدهم بارداري، سقط جنين کنند. موخيکا برخلاف اسلافش اين مصوبه را وتو نکرد. علاوه بر اين، او از طرح قانوني شدن مصرف ماري‌جوانا هم حمايت کرده است. در صورت تصويب اين طرح، دولت انحصار تجارت آن را در اختيار خواهد داشت. او مي‌گويد: "مصرف ماري‌جوانا نگران‌کننده‌ترين مسأله نيست. مشکل اصلي قاچاق مواد مخدر است." با اين حال موخيکا مجبور نيست زياد نگران ميزان محبوبيتش در نظرسنجي‌ها باشد. طبق قوانين اوروگوئه، او در سال ۲۰۱۴ نمي‌تواند بار ديگر نامزد رياست جمهوري شود، و با توجه به اينکه ۷۷ سال دارد، احتمالا به‌زودي کلا از سياست کناره‌گيري خواهد کرد. اگر چنين شود، مي‌تواند از دولت مستمري بازنشستگي دريافت کند. برخلاف بسياري از روساي جمهوري سابق، شايد او مشکل چنداني به زندگي با حقوق بازنشستگي نداشته باشد. /شفاف