نماد آخرین خبر

انتقاد سفیر رژیم صهیونیستی در ژاپن از برنده جایزه صلح نوبل

منبع
ايسنا
بروزرسانی
انتقاد سفیر رژیم صهیونیستی در ژاپن از برنده جایزه صلح نوبل

ایسنا/ سفیر رژیم صهیونیستی در ژاپن، رئیس سازمان «نیهون هیدانکیو» را که به تازگی برنده جایزه نوبل صلح شده است، پس از مقایسه‌ وضعیت کنونی کودکان غزه با ۸۰ سال پیش ژاپن پس از حمله اتمی در جریان جنگ جهانی دوم، به باد انتقاد گرفت.

گلعاد کوهن اعلام کرد: ما معرفی شما را تبریک می‌گوییم، اما ندیدیم که کشتار هفتم اکتبر را محکوم کنید! اینگونه مقایسه‌ها تاریخ را تحریف می‌کند و اهانت به قربانیان است.

توشیوکی میماکی، رئیس سازمان نیهون هیدانکیو که به تازگی برنده جایزه نوبل صلح شده است در اظهاراتی، تشابه دلخراشی را بین وضعیت اسفناک کودکان غزه و ویرانی ژاپن در پایان جنگ جهانی دوم مطرح و نگرانی عمیق خود را نسبت به نسل‌کشی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در غزه ابراز کرد.

میماکی در یک کنفرانس مطبوعاتی در توکیو رنج کودکان در نوار غزه را با وحشتی که کودکان ژاپنی پس از بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی در سال ۱۹۴۵ با آن روبه‌رو شدند، برابر دانست و گفت: در غزه، کودکان در حالی‌که خونریزی دارند، توسط والدینشان نگهداری می‌شوند. همانند ژاپن ۸۰ سال پیش. کودکان هیروشیما و ناگازاکی نیز پدران خود را در جنگ و مادران خود را در بمباران از دست دادند و یتیم شدند.

این اظهارات او در بحبوحه حملات مرگبار رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه مطرح شد که در طول یک سال گذشته جان ده‌ها هزار غیرنظامی را که اغلب آنها زنان و کودکان هستند، گرفته است. این وضعیت توجه بسیاری را به شباهت‌های چشمگیر بین این دو لحظه غم‌انگیز در تاریخ جلب می‌کند.

توشیوکی میماکی سه ساله بوده است که بمب اتمی آمریکا در ۶ اوت ۱۹۴۵ بر روی هیروشیما پرتاب شد و ۱۴۰ هزار قربانی گرفت. سه روز بعد، بمب دیگری به شهر ناگازاکی اصابت کرد و ۷۰ هزار نفر دیگر را به کام مرگ کشاند.

جایزه صلح نوبل برای سال ۲۰۲۴ به نیهون هیدانکیو، یک جنبش مردمی به نمایندگی از بازماندگان بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی، معروف به هیباکوشا اعطا شد.

این جنبش از خلع تسلیحات هسته‌ای به‌طور کامل حمایت می‌کند.

این سازمان به بزرگترین و تاثیرگذارترین سازمان هیباکوشا در ژاپن تبدیل شد. با اعطای جایزه صلح نوبل امسال به نیهون هیدانکیو، کمیته نوبل نروژ می‌خواهد از همه بازماندگانی که با وجود رنج جسمی و خاطرات دردناک، استفاده از تجربه پرهزینه خود را برای پرورش امید و مشارکت برای صلح انتخاب کرده‌اند، تقدیر کند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره